Elsparkcykelföretag (Voi, Lime, Tier) - vilket företag erbjuder störst geografiskt område?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av N6290, 9 jul 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    När jag testade Voi 2019 kunde man åka långt utanför det tillåtna området/den tillåtna zonen utan problem, jag minns att jag hittade sparkcyklar långt ute i Göteborgs förorter och kunde köra utan problem. När jag testade Voi igen häromdagen (dvs två år senare) hade de tydligen lagt till en geospärr/GPS-spärr i sparkcyklarna. Så fort man korsar den tillåtna zonen/det tillåtna området så slutar sparkcykeln fungera. Tyvärr är zonen väldigt godtyckligt dragen. T.ex. i Göteborg har de i stadsdelar som ligger nära centrum (typ Munkebäck/Vidkärr, Gamlestaden, centrala Hisingen, Högsbo) bara dragit ett streck på måfå så att vissa gator är okej att köra på och vissa inte. Jag fick parkera en bit hemifrån och traska sista biten. Otroligt dumt, åtminstone den sammanhängande bebyggelsen nära Göteborgs centrum borde ju ingå. Sen har de infört parkeringsförbud i stora områden på ett märkligt sätt, t.ex. hela Gullbergsvass (industriområde) får man köra i men inte parkera i. Tyckte mig också se att de förbjudit parkering nära vatten, t.ex. Göta älv?

    Syftet med tråden är att diskutera vilka företag som har störst "geografiskt utbud" (dvs störst zon/störst tillåtet område) i svenska städer, specifikt Göteborg är jag intresserad av, men jag tänker att alla storstäder och andra städer kan diskuteras vid behov.

    Någon som jämfört, vilka företag är bäst på detta område i respektive stad?
    Ge gärna specifika exempel på var zonerna slutar i respektive stad för respektive företag, så kan vi jämföra i framtiden. Kartbilder också av intresse.
    Jag tyckte mig se att Voi-zonen i Göteborg hade utökats ca 200 meter åt ett håll från ena dagen till andra, sker såna utökningar ofta?
    Varför sker utvidgningen så långsamt? För Göteborg hade jag kunnat dra en betydligt mer logisk och kundvänlig karta utan problem utan att riskera att sparkcyklarna blir alltför jobbiga att hämta upp eller alltför utspridda geografiskt.
    Jag skulle kunna ladda ner samtliga appar och jämföra själv, men tänker att den samlade erfarenheten här vore av större intresse :)
     
  2. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Förra sommaren utökade Voi att inkludera hela Marklandsgatan fram till Tunnlandsgatan och nu verkar även TIER, Lime och Bird hängt med. Innan gick alla gränser vid Marklandsgatans hållplats.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Tack!
    Fler svar?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte det är någon större skillnad, utan det beslutas väl i samråd med kommunen numera? Dvs vilka zoner som ska vara röda.