En app som håller koll på dina träningsrundor

Diskussion i 'Applikationer' startad av Rofugos, 12 jan 2010.

1. hammeron

hammeron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Polar har ju blivit de-facto standard, så det är är därför ditt band funkar (dvs Beurer har gjort det Polar-kompatibelt). Det pratar INTE bluetooth med 99,99% säkerhet. Vet dock att Nokia och Polar hade ett samarbete och släppte n79 (?) med Bluetooth-pulsband tillsammans med SportsTracker, men vad jag vet såldes aldrig pulsbandet separat.

2. heglen

heglen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Ja, jo, jag lyckades läsa mig till det igår, besvikelsen var total. ;) Får väl snällt vänta på 2.1 och sen införskaffa det där pulsbandet med en BT-sändare på, eller fortsätta med min pulsklocka parallelt med CardioTrainer i telefonen.

För det programmet är suveränt! Åkt tre längdskidpass jag provat det på nu, enda problemet var igår när jag hade ställt in en alltför snäv uppdateringsintervall på gps:en, så passet pausades när jag tog en snäv kurva eller kämpade mig uppför ett brant backkrön (trodde jag stannat).

Annars funkar det perfekt, får all statistik jag behöver, dels uppläst i hörluren; min/km, tid, sträcka, dels sparat i statistikdelen där jag även kan se stigning, max-, lägsta- och snittfart. Och så sparas det och laddas upp automatiskt. Vill man kan man sedan spara över det på fil och lägga in det i träningsdagbok. Älskar sånt här!

3. acehand

acehand Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har bara testat Sportypal och jag är helnöjd och tänker inte ens testa något annat. Jag har parallelltestat programmet mot min Garmin GPS Löparklocka och värdena är identiska. Det enda som skiljer är att jag har pulsband på Garmin.

4. underbrallan

underbrallan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Run GPS Trainer Pro verkar vara en riktig cool pryl ska testas snarast!

5. Flaps

Flaps Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Körde med Sportypal på Windows mobile förut. Det funkade ok. Rätt dåligt egentligen, då bland annat GPSen inte verkade särskillt stabil, dvs följde inte med hela vägen utan krokade sig fram och tillbaka och dog dessutom innan jag var i mål. Kanske var Windows mobile eller HTC diamond som jag körde med. Vad säger ni, har ni haft liknande problem, eller är den exakt?

6. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testat My Tracks(Google) med gott resultat. Den gör det den ska göra, dock inte lika flashigt som de andra och har ingen vettig portal att kika på träningsrundan i datorn, eller har jag missat den?

Cardiotrainer blev jag inte riktigt nöjd med, den gör det mesta, men saknar en del grejer som My Tracks har tex.

Sportypal har jag inte testat, tänkte göra det under nästa runda. Ser riktigt bra ut! Sen är det väl bara att invänta 2,1 uppdateringen så man kan köra med pulsband också.

7. heglen

heglen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Vad är det MT har som CT saknar? Jag har kört med CT ett tag nu och är väldigt nöjd, förutom att det verkar dra batteri något kopiöst. Från 90 till 30% på en timmes skidåkning är för mycket, i mina ögon. En övergång till MT skulle ju dessutom frigöra en hel del utrymme, CT är en STOR app.

8. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

MT visar grafer för både hastighet och höjd. CT enbart hastighet över tid. Sen tycker jag att MT är mer överskådligt. CT har knött in för mycket grejer på samma skärm, bättre med tre helt separata skärmar som MT har.

Ska som sagt var testa SP under morgondagens skidtur innan jag bestämmer vilken jag ska använda. Men det lutar inte åt CD i dagsläget.

9. dani3l

dani3l Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du kan ju ställa in hur CT ska använda gpsen, uppdateringsfrekvens mm så du kan styra lite över batteriförbrukningen.

10. heglen

heglen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Jo, jag provade det, men då "försvann" en del sträcka, t ex när man tar en snäv kurva. Annars gillar jag appen som sagt var, bra grafik, bra med uppläsning av pace/fart/sträcka/tid, att passen laddas upp automatiskt, kul att köra mot sig själv.
    Får ta en kik på SP också.

11. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Intressant att Bluetooth pulsband stöds först iom Android 2.x, kanske den lilla grejjen som gör att man ska välja en HTC Desire efter allt! För jag misstänker att vänta på 2.1 för X10 lär bli ganska lång...

En annan fråga, ni som använder er mobil som GPS hur har ni den placerad när ni tränar och hur bra signal får ni?
    (jag brukar ha min Edge 705 i fickan när jag åker längdskidor och det funkar faktiskt rätt hyffsat)

12. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har min Hero i vattentät mobilficka och sedan i jackfickan, alternativt ryggsäcken om jag cyklar. Funkar kalas. Hade varit kul med ett bra fäste för cykelstyret iofs, men det får vi kolla på till sommaren.

13. heglen

heglen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Har hittills haft den i jackfickan. Framåt vårkanten får det bli ett vattenskyddande armband, så man dels kan ha den med sig i lätt regn, dels kan ha linne när det är varmt ute.

14. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Körde Sportypal igår, och den slår Cardiotrainer med hästlängder! Appen i sig kanske inte är revolutionerande, men portalen där man kan analysera sina rundor, tex i Google Earth 3D är riktigt fin! Nu vet jag vad jag ska logga mina turer med i fortsättningen.

15. elwis4

elwis4 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad kan de kosta i datatrafik att ha en av dessa appar igång?

16. Dampwall

Dampwall Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

om du inte laddar upp något på nätet samtidigt så ska det ju inte kosta någonting, du använder ju gpsen som är just en gps. Det kostar ju inget att navigera med en sådan i bilen varför skulle det kosta i mobilen?

17. elwis4

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fråga inte mig. Men de är säkert som du säger..
    Men en annan fråga. Måste man ha "aktivera GPS-satelitter" under hela rundan?

18. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att använda programmet kostar inget, men att använda Google maps som dessa programmen använder sig av för att visa vart du är kostar datatrafik att ladda ner. Det går dock att stänga av detta i både Sportypal och Cardiotrainer. Då loggas rundan med GPS'en men ingen karta laddas ner. GPS'en kostar inget att använda, det är bara när du ska synka den mot en karta(ex Google maps) som det kostar datatrafik.

19. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Själva grejen är just att ha GPS'en på. Annars är det ju ingen idé med programmen, eller?

20. elwis4

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har en jobbmobil och vill ju inte att de ska komma in en fet räkning till chefen:)