Övrigt: En begäran! ni som unlockar, ni med stock!

Diskussion i 'One M7 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av Aletheia, 9 maj 2013.

1. Aletheia

Aletheia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej!

Jag tänkte att det vore grymt om de som är på väg att "unlocka bootloadern" (raderar allt), och/eller de som fortfarande är på stock, kunde lägga upp era stock nand backups (glöm inte att radera personliga data). Och samtidigt ange operatör/version av luren.

På så sätt skulle vi alla ha något att falla tillbaka till (om ni som mig är för "flash happy")...

Last edited: 9 maj 2013
  2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

3. Aletheia

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Njau... ;)
    Jag kan inte se en enda svensk backup där. Har jag missat något?

Spelar förstås ingen roll var folk väljer att lägga upp filen men det vore trevligt med några svenska operatörspecifika roms.

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Menar du att det är skillnader förutom att den nordiska är rumphuggen angående språkbibliotek ? ;)

"Nordisk certifierad"...:teeth:

5. Aletheia

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tja jag har ju inte någon nordisk backup att jämföra med, så jag vet inte :) Men personligen har jag inte lyckats ansluta till LTE nätet på någon annan ROM en 3s stockversion telefonen kom med.

6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Förmodligen beror det snarare på att de andra ROMs du testat inte inkluderar korrekt APN för LTE för din operatör.

Alternativt, om du testat ROMs som bygger på CM så kanske du stötte på problemet vi hade tidigare med att radion agerar konstigt och själv sätter sig i WCDMA preferred istället för LTE/GSM som den borde pga. att den rapporterade ett lustigt värde vid uppstart av radion. Är ganska säker på att vi har löst det nu dock men det var ett problem i början.

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

LTE-anslutningen är känslig och jag själv bor då lite på gränsen för att luren ska välja det i första hand.

Det finns diverse bra nördiska appar för att undersöka hur det funkar.

[​IMG] [​IMG]

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Lägger till att det som styr lurens kommunikation är radio-firmwaret även kallat basbandsversion.

(det här kollade vi då i annan tråd att det är samma för hela EU just nu :cool:)

Om man låser upp, rootar och kör custom så får man då inte OTA-utgåvor utan måste manuellt lägga in firmware

Min lur var uppdaterad och klar med senaste versioner när jag fick den i onsdags.

9. Aletheia

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag önksar att det vore så enkelt men apk inställnigarna är korrekta (data.tre.se osv) och LTE auto ikryssat.

Yes, har själv lekt med network signal info, open signal m.m. ansluter endast till hspa+ Jag bor i stockholm och har testat på platser där jag vet att tre har LTE teckning.

Jag har idag nyaste internationella basebandversionen men vet inte vilken version telefonen kom med. Jag var lite triggerhappy och förlorade min orginal nandbackup.

Lite kuriosa skillanden mellan international och at&t versionen på TD:
    [​IMG] [​IMG]

4g ikonen kan förklaras med att at&t anser att hspa+ är 4g. Både settings->about->network och 3:e parts appar raporterar hspa+ som anslutningstyp under testerna.

Edit: Nu syns bilderna också... Antar att bayimg är blockat.

Last edited: 19 maj 2013
  10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Ok....

Radio-firmwaret får du INTE med dig med en nandroid-backup.

Här är XDAs tråd om radion
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2245615

Sen är det då viktigt att man vet att kör man custom så förloras då möjligheten till OTAs som innehåller ett radio-firmware (man kan då om man låser luren igen och lägger på stock få en OTA men det är bökigt)

Det jag märkt är att det hela tiden byts nät men det är inget problem för mig iaf. Ska kolla mer i veckan på detaljerna.

Aletheia gillar detta.
  11. Aletheia

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Just ja, så är det... Cheers :)

Intressant dock hur stor skillnad det kan vara på samma Radio men med ROMs anpassade till specifika carriers. Se bilderna som nu syns :) Jag vet att hastigheterna på 3g nätet kan variera stort beroende på belastning, men har gjort testerna uppreppade gånger med liknande resultat. (at&t ger 20-25Mb, international ger 8-15Mb)

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo nu är jag inte riktig med ?

Vilken rom är det du testar ? (det är tomt med info om vad du kör)

Med IC får man då välja, Internationell, Developer, eller T-Mobile när man installerar romen.

Sen angående Tre så med OneX så körde Tre med ett eget radio-firmware, vet inte hur det är med One ?

13. Aletheia

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Vilken ROM är i det här fallet mindre intressant då skillnaden är mellan international och at&t (alternativen i aroma) på samma ROM. Men på bilderna råkar det vara Trickdroid (TD) international och Android Revolution HD at&t. Det blir likartade resultat med Trickdroids at&t version

Lite det här jag är rädd för men andra här på forumet har fungerande LTE med tre och eu basebandet.

Of topic men min tråd så :) Är du nöjd med IC? Vilka ROM har du testat
    ?

14. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Kollade lite snabbt i deras FAQer

Sen har jag ingen aning om vad som skiljer... man bör följa XDA-tråden för den rom man kör.

Jo jag är nöjd med IC annars så byter jag direkt..;)

15. Aletheia

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tack för att du tog dig tid att undersöka själv och försöka hjälpa till :) Det är främst kosmetiska skillander mellan wwe och at&t versionerna, men många rapporterar hastighetsskillnader.

Men:
    Vet inte om vi missförstått varandra men trådens ursprungliga syfte var att få svenska stock nandroid-backups. Du har med all rätt poängterat att radion inte följer med i nandbackups. Så nu önskar jag således att någon kan rippa även dem (vet själv inte om det är möjligt att gör enkelt).

Mitt problem med LTE togs upp då du frågade om skillnader mellan nordic och wwe. Jag förväntar mig inte att någon här ska lösa mitt problem (men blir förståss glad om någon kan). Jag har självklart läst varje inlägg i xda-tråden för min ROM och även varit i kontakt med utvecklaren. Så RTFM, om än ett bra råd, hjälper tyvärr inte.

Mitt problem verkar vara mer eller mindre unikt för mig (min telefon). Så jag antar att det beror på något jag gjort (flashat), mitt abonemang eller min hårdvara. Anlednigen att jag tror att det beror på mjukvara är att jag hade fungerande LTE (testat) timmarna från butiken tills jag kom hem och började trixa.

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Ok... själv skulle jag då aldrig ens fundera över att flasha nåt med AT & T i

Baad skrev just det här för det beter sig skumt:

Du kan totalwipa luren från recovery, sen kör du en till full-wipe inifrån Aroma-installern. Väljer sedan en internationell version.

Efter det så slå av WiFi, boota om luren och befinner du dig då på ett ställe som du är helt säker på att det har bra LTE-täckning så ska den ansluta dit.

17. Radikaal

Radikaal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Någon som faktiskt gjort en backup på stock? Skulle uppskattas.

18. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, men inte recovery (fastboot boot ville inte leka snällt så fick flasha den direkt) och tror även en del appar låg på /data som sedan försvann vid unlock.

19. Radikaal

Radikaal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det gör inget, stock recovery finns på xda. Har du backup i TWRP? Skulle uppskatta väldigt mycket om du kunde dela med dig av den isf. Även om någon mer gjort en nandroid på stock så lägg gärna upp, inte alls kul va fast med en vit prick som typ lyser på ljusa bakgrunder. Hjälp uppskattas!!

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2