En lycklig Wavesercure historia.

Diskussion i 'Allmänt' startad av meSos, 6 apr 2010.

  1. meSos

    meSos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tjenare Swedroids.

    Tänkte dela med mig av en liten händelse som skedde under påskens muntraste timmar.

    Det hela började med att jag var på väg hem med nyfunnet sällskap i taxi från krogen. Under färden så ringde jag två vänner och stämde av att alla var välbehållna efter en fartfylld kväll. Väl hemma betalade jag och skojjade lite med chaffisen och traskade sedan på in till mig.

    Dagen därpå vaknar jag med ett ryck, 09:45, och kommer på att jag skulle hjälpa en polare att flytta från klockan 10.00. Jag är inte den som bangar trots en skön baksmälla så jag bestämmer mig att ringa honom och säga att jag blir lite sen... men mobiljäveln är ju borta.

    Efter flera minuters letande ger jag upp och kontaktar en annan polare på facebook, ber honom ringa mobilen vilket han gör ett antal gånger men tillslut går det till telesvar direkt.. fan. Därpå kontaktar han taxibolaget (då jag duktigt nog sparat kvittot). Dom meddelar att chaffören inte arbetar just nu eftersom han hade ett nattpass men så fort han börjar igen kommer han bli ombedd att ringa in till centralen. Jag och min vän nöjde oss med det och styrde upp så att jag blev hämtad för att kunna agera flyttkarl.

    Vi var ett gäng på 6pers, jag hade helt glömt bort att jag hade installerat och konfigurerat wavesecure på min mobil. Plötsligt under flytten så får 3 av mina vänner ett sms samtidigt. Nåogt i stil med "a new simcard has been inserted in your friends phone, please notify him". Smset kom från ett nytt mobilnummer och innehöll också en länk till gmaps. Mobilen befann sig i Stockholms sydligaste delar. Vi började, i vanligt ordning, hetsringa det nya mobilnumret och tilllslut svarade en tjej. Hon blev rätt ställd först över att vi hade hennes nummer och ännu mer när vi frågade om hon bodde där mobilen sade sig vara. Hon sade att mobilen inte funkade, och vi berättade att det var för att den var stöldskyddad.

    Efter mycket om och men så gick hon med på att vi skulle komma och hämta den. Jag åkte dit med en vän och mötte upp chaffören från föregående kväll. Han berättade att mobilen hade hamnat under hans stol och att ingen av de resterande kunderna följande fem timmar efter att jag åkt hade sett den utan han hade hittat den först på morgonen när han slutade sitt pass. När han väl kommit hem hade han gett den till sin dotter och gått och lagt sig.

    Såattee.. detta är bara vad jag tror:
    Han hittade mobilen på sätet efter att jag lämnat taxin och tog sedan hem den och gav den glatt till sin dotter som present. Hon hade istället för att ringa någon i telefonlistan (vilket enligt min mening är det vettigaste man kan göra) valt att stänga av mobilen när vi ringde och sedan sätta in sitt eget simkort. När jag fick tillbaka mobilen så var den inte urladdad utan hade istället några procent färre kvar i batteri än sist jag hade tittat på den. Detta i kombination med förvåningen av när vi ringde och andra intryck så antar jag att jag inte hade sett min Hjälte mer om det inte hade varit för wavesecure. ;)

    Tummen upp!
    www.wavesecure.com
     
    Last edited: 6 apr 2010
  2. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Vilken skön läsning! Tur att den hade ett lyckligt slut också :D
     
  3. dr0id

    dr0id Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skönt att höra att det slutade bra och att wavesecure fungera bra :)
     
  4. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Riktigt bra!
    Tur att man skaffade wavesecure under gratisperioden :)
     
  5. superdude

    superdude Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nice! Skönt att höra att det kan fungera som det ska i vissa fall :)
     
  6. MadMartigaN

    MadMartigaN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2
    ROM:
    Vanilj
    Skönt att det sluta bra. :)
    Roligt att höra att wavesecure fungerar!
     
  7. Yoojimbo

    Yoojimbo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Polisanmäl honom för stöld?
     
  8. Mist

    Mist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Yeay!
     
  9. mynta2004

    mynta2004 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt inlägg.
    Grattis till att ha haft ett riktigt bra program installerat!
     
  10. Moodilic

    Moodilic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Trevlig läsning och skönt att detta löste sig. Jag önska att jag också hade wavesecure innan tiden gick ut för gratisversionen. Jag kanske köper programmet trots allt. Har man en N1 vill man gärna inte förlora den.
     
  11. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! Installerade precis WaveSecure på min Nexus One :D funderar på om jag ska köpa en ett års subscription efter test perioden:)
     
  12. jmoller

    jmoller Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Borde nästan anmäla chauffören...
    Men jävligt gött att du fick tillbaka den! Får hoppas att man själv slipper använda sig av detta underbara program :D
     
  13. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Underbart! Har det själv på min tattoo. Skall tydligen gå att flytta till en annan telefon. Ska ju skaffa en desire snart.
     
  14. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Bra gjort, kul att läsa sånt här :-)
     
  15. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Mr Snarl: Jag flyttade min från Acer Liquid till Nexus One utan problem så den verkar inte gå på telefon utan på "abbonemang". Jag använder Modaco's rom där han dessutom lagt in WaveSecure så den ska vara svår att ta bort.

    Kul att höra att den funkade. Ska nog ta och se till att den är korrekt uppsatt hos dem så att jag också ser när någon sätter in nytt simkort i en eventuellt tappad telefon.
     
  16. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja, jag kollade en gång till på FAQ, och den är knuten till sim. Så det är ju toppen!
    Då kan jag blåsa min tattoo, och skänka till behövande, när jag skaffat desire! :P
     
  17. meSos

    meSos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tack för kommentarerna! Glad över att jag lyckades kapa en gratis lifetime subscription :)

    Tror inte det skulle vara någon Idé att polisanmäla - han hade möjligtvis lämnat tillbaka den när han fått meddelande från taxicentralen.

    I vilket fall, tur att wavesecure funkade så klockrent.
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Skit i att anmäla. Lär ju inte ge någon extra effekt ändå. Han lär ju tänka över sitt beslut nästa gång istället för att bara grabba någons telefon.

    Skönt att du fick tillbaka den :) Skönt att se hur det funkar. Har också fått ett SMS ifrån min kompis telefon en gång. Nu bytte han visserligen SIM-kort själv då han bytte abb. men funkar det gör det!
     
  19. coredev

    coredev Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ingen idé att anmäla, den personen lär inte ändra sig. Men du kan ju beskriva händelseförloppet för taxi-firman, om du vill att det skall svida för honom.

    150 kr / år för wavesecure tycker jag är lite i överkant. Finns det inget billigare?
     
  20. 1an

    1an Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kul att höra såna här historier!:D

    Går det via wavesecure att sätta igång gps och få ut en exakt position var telefonen är eller går det bara att hitta den via triangulering?