En ”ny smart standard” med magnetkoppling som inte är standard alls!

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av geobjork, 29 apr 2017.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Min nya smartklocka har en USB / ladekabel med en 4-pins magnetkoppling som jag inte sett förut. Mycket enkel att koppla, (och ramlar av lika enkelt), men där slutar fördelen med denna geniala vattentäta standarden. Hela systemet är något flimsigt och jag vill beställa en reservsladd då klockan i prinsip är oanvändbar om sladden går å skogen. Mitt problem är att det inte finns någon typbetäckning på detta system. Jag beställde en sladd på Ebay som såg likadan ut på bilden, men den passade inte alls, samma med en från GearBest. Sen ser man på YouTube att det finns många olika utförande och storlekar etc. etc. Hur i helskotta ska man hitta den rätta när det inte finns någon typbetäckning? Alla är olika i anslutning av ledningar och fysisk storlek. Omöjligt att avgöra på en bild från någon försäljare. Storleken kan man bara se om man kan lägga kopplingarna bredvid varann, men då måste man ha sladden där man ska jämföra. Elkopplingen kan kollas med voltmätare, men också då måste man ha sladden i handen.

    Som jag fattat det så är det endel märken som har börjat använda denna anslutningen, även några av de dyra klockorna. Det är väl lite surt om en klocka till 3-4000 ska bli värdelös på grund av defekt sladd och man inte klarar att hitta en ny, eller? Jag hör gärna andras mening och erfaring om detta.

    På bilden visas originalen överst, sen ledning från ebay och GearBest med amerkt pluss och minuspinnar för ladningen, och nederst, alla tre ”side by side” för att se den fysiska skillnaden. Ingen standardisering här int!!

    DM98 3G USB-Ladekabel m.koppling.jpg
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det enda som egentligen kan fixa det här problemet och som bör fungera även med små enheter är trådlös laddning. Det är nog lite dyrare än att använda pinnar/USB-kontakt, men mycket bekvämare och begränsar inte designmöjligheterna.

    Hade klockan haft stöd för Qi-laddning hade i princip vilken Qi-laddplatta som helst på marknaden fungerat, och då hade det aldrig varit något problem till att börja med.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Qi_(standard)
     
    Last edited: 29 apr 2017