En till med Incredible

Diskussion i 'Incredible S' startad av Stromma, 14 jul 2011.

  1. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Har tidigare varit en supernöjd innehavare av en Desire av dom tidiga modellerna med amoled skärm. Fick den inlöst pga av fuktskada och nu sitter man då med en ny lur...

    De modeller jag valde mellan är Desire S, Incredible S, Sensation samt Galaxy SII.

    Desire S var jag väldigt intresserad av, mest pga av chassiet och för att den i muted black är bland det snyggaste i telefonväg jag har sett. Jag har klämt lite på den och den ger ett gediget inryck. Specen när man jämfört Incredible med Desire S är egentligen bara något bättre kamera, men tillsammans med 4" skärmen var det tillräckligt för att fånga mitt intresse. Byggkvalitén var jag lite skeptisk till, men den är i alla fall på mitt exemplar absolut fullgod, och även om känslan är något bättre i Desire S (som håller toppklass) är det definitivt inget fel på Incredible i det avseendet.

    Min grabb har en Sensation och det är absolut en väldigt bra lur, men stor. Jämfört med den står sig Incredible bra med, och även om jag verkligen gillar Sensation så måste jag tillstå att även om skillnaden i storlek är liten så känns Incredible ganska mycket nättare när man ska hantera den med en hand medans man jobbar med den andra. Skärmen presterar i mitt tycke dessutom betydligt trevligare färger en Sensation, och det enda jag saknar från Sensation är vissa av effekterna och låsskärmen från Sense 3.0. Min andra grabb har en Galaxy SII, vilket också är en bra lur som precis som Sensation dock har storleken emot sig. Matchen mot den är tuffare då Samsungskärmen är ytterligare ett snäpp bättre färgmässigt, samt att kameran på den är aningen vassare än på både Sensation och Incredible. Dock är den med som sagt i mitt tycke för stor, dessutom saknar den förstås Sense som jag gillar skarpt.

    Efter en stunds användande tycker jag stundtals att den inte är speciellt mycket bättre än min gamla Desire, vars största egentliga brist var avsaknaden av plats för appar. Men sanningen är att den egentligen är bättre på allt. Jag uppdaterade min till Gingerbread 2.3.3 och programvarunummer 2.30.405.1 med en gång, och prestanda är om inte i toppklass så absolut tillräckliga redan nu. Kameran tar betydligt bättre bilder än Desire, videofilmer spelas upp utan att det laggar, surfandet flyter på bättre än någonsin och uppdateringar över wi-fi känns som om dom går med turbofart. Dessutom har jag över 800mb ledigt i telefonen med över 60 appar installerade och utan att använda app2sd. Även utseendet på bakstycket, som jag var skeptisk till innan, är helt ok och i mitt tycke till och med riktigt snyggt när man ser den irl. Batteriet förtjänar att omnämnas med. Desire'n laddades varje kväll vid normal användning, och använde man wi-fi och eller surfade lite så fick man hjälpladda för att klara arbetsdagen, vilket är rätt vanligt på en smartphone. Jag har så här långt bara en laddning på Incrediblen under den gånga natten, och trots att jag har suttit på wi-fi hela dagen, laddat ned rätt mycket samt kört med gps påslagen så är det ca 50% kvar av batteriet. Vilket inte förväntas uppnå full styrka förrän efter ett par laddningar...

    Innan jag nu blir sågad av alla i som har en Sensation eller Galaxy SII så har den inte samma prestanda som dom erbjuder. Därmed inte sagt att den inte räcker till, för det gör den gott och väl, och till det jag kommer att använda den kommer prestandan att räcka till och förmodligen bli över. Jag kan för egen del inte hitta något som gör att jag i nuläget skulle ha lagt dom extra slantar emellan som krävs för att få en Sensation eller en Galaxy SII, och med storleken emot sig kunde jag inte längre motivera det alls. När nästa generationsväxling kommer, vilket troligen blir till nästa sommar, och prestanda blir ytterligare ett steg över Sensation och Galaxy SII blir det förmodligen svårare att avstå från att uppgradera. Mest för att jag personligen tror att apparna i och med bättre prestanda i dagens telefoner, samt att brist på internminne inte kommer vara en faktor att ta hänsyn till, gör att det kommer att krävas mer av hårdvaran för att få ut så mycket som möjligt även av nyttoprogrammen och inte bara av spel. Tills dess tror jag att jag kommer att vara mer än nöjd med min Incredible.

    Nå, är telefonen så väldigt bra då? Nej, inte om man jämför prestanda med dagens topptelefoner. Men lika lite som den är bäst på något så är den också långt ifrån dålig i något avseende. Den är helt enkelt en alldeles utmärkt telefon som är om inte bäst så tillräckligt bra på det mesta, och det i sig är nog rätt så incredible...
     
    Last edited: 14 jul 2011
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag måste bara flika in och säga att alla telefonerna kan inte vara i toppklass med olika format :).
    Desire i sig var en väldigt bra telefon , med avsaknaden av utrymme för appar förstås. Och jag håller delvis med om att sambons Incredible s inte är så mycket bättre än min gamla Desire, men Fördel på Inc S är att den är mer framtidssäker, om ett drygt halvår kommer Ice Cream Sandwich ut, och Desire kommer inte att få den, men Inc S lär få den. Och då kommer hårdvarustödet och det hela bör flyta på bättre.

    Samtidigt så kommer Inc S med senaste Sense, vilket inte Desire har, och en del av pengarna man lägger på Inc S, lägger man på just Sense, för man gillar Sense. :)
     
    Stromma gillar detta.
  3. Jake_

    Jake_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag var väldigt nöjd med min Desire. Hade det inte varit för minnet hade jag kanske inte köpt en ny. Men jag måste ändå säga att Incredible S är snabbare, har större minne, bättre kamera, större och bättre skärm osv. Så för mig är det ändå en del skillnader.
     
    Stromma gillar detta.
  4. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Att en telefon kan vara i toppklass oavsett storlek tycker jag definitivt. För min del är det, även om det är kul med stora skärmar, en nackdel om dom blir för stora då dom blir svåra att hantera. Fast det påverkar förstås inte det faktum att dom kan hålla toppklass för det.

    Jag tycker att skärmar främst ska jämföras efter vad dom presterar bildmässigt, inte efter storlek. Storlek är bara intressant för mig när man jämför storlek på telefonerna totalt ur hanteringssynpunkt. Dock vill jag som alla andra givetvis ha en så bra och stor skärm möjligt inom ramen för vad jag tycker är hanterbart.

    Jo, det är ungefär så jag tycker också. Det är ingen jätteskillnad på Desire och Incredible, men ändå är den som sagt bättre på allt. Gingerbread är trevligt och ger troligen betydligt bättre prestanda, men vad gäller Sense så vet jag inte uppriktigt sagt inte vad som skiljer då den stora skillnaden väl ligger i just Gingerbread?
     
    Last edited: 15 jul 2011
  5. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Visst är det skillnader, och relativt stora sådana med. Det är trots det ingen "aha" upplevelse man får när man byter, och de nyheter den för med passerar trots allt ganska obemärkt förbi. Tror det blir mer rättvist om man jämför åt andra hållet, om man byter tillbaka kan nog listan göras rätt lång på det man skulle sakna :cool:
     
  6. Jake_

    Jake_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Helt rätt att det inte är någon aha-upplevelse, trots skillnaderna. Och precis som du säger, det skulle vara väldigt svårt att byta tillbaka till Desire nu. :)
     
  7. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Efter att ha avverkat två Incredible som båda har lidit av de problem som tyvärr finns vad gäller samtalsljud mm så har jag nu bytt till en Sensation, så min tid med Incredible blev ganska begränsad :(

    Vilket är synd då jag verkligen gillar Incredible. Jag tycker den är perfekt i storlek och prestandan räcker gott och väl till, och även om skillnaden är väldigt liten så presterar skärmen något klarare färger än vad Sensation gör. Det är ingen stor skillnad storleksmässigt, men den märks, och Sensation upplever jag som betydligt klumpigare. Dessutom "ligger" Incredble bättre i handen i mitt tycke.

    Sensation är en bra telefon, men jag hoppas innerligt att HTC får ordning på problemen med Incredible och att man vid nästa generationsskifte går tillbaka till den storleksmässigt då jag tyckte den var optimal.

    Jag önskar iaf er andra lycka till med era Incredible!