En titt på note 7

Diskussion i 'Galaxy Note 7 - Allmänt' startad av alterswede, 7 aug 2016.

  1. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    Hade turen att stöta på en Note 7a i det vilda idag.
    Var på bröllop och där fanns en som arbetade med marknadsföring på Samsung.
    Han körde s7 edge som dagliglur och hade även en förserieproduktion av note 7an. Sida vid sida såg exempelvis inte min fru direkt någon skillnad mer än att note7an är en skvätt större. Om detta är positivt eller negativt vet jag inte. . Telefonen hade han haft i ett par veckor, utan skydd för att testa bla reptålighet. Tydligen har GG5 varit väldigt framgångsrikt i samsungs tester.

    Foto
    Fick inte fotografera baksidan pga lite olika nummer som var stansade i glaset, fick endast fota framsidan. Bilder längst ner.

    Ang hårdvaran : lätt för sin storlek, och ergonomin är suverän. Riktigt skön att hålla i.
    Kanterna skulle jag inte ens säga att de var kanter längre. Visst finns de där, men absolut inte i samma, skarpa utsträckning som tidigare. Inget som knakade eller "vickade". Byggd som en pansarvagn.
    Man kan väl ungefär säga att det kändes som s3ans pebble-form fast med premiumkänsla (och inget knakande ;))

    Skärmen... Sagolik. Min iPhone 6S Plus såg bisarrt tråkig ut som jämförelse. Ungefär som skillnaden mellan VHS och blu-ray. Trodde defintivt inte att skillnaden skulle vara så stor. Färgerna når en helt annan nivå med Amoled.

    Kameran
    I lokalen vi var i var det ganska mörkt. Tog ett par makrobilder på gafflar, blommor och annat tråkigt, och de såg väldigt fina ut på skärmen iallafall.

    Funktioner då -
    Han visade mig bla iris-upplåsningen - något jag har varit väldigt skeptisk till. Måste säga att det var betydligt smidigare än vad jag har trott. Det gick fort och denna funktionen är en vinnare ex när man har fuktiga fingrar eller har vantar. Han påstod att detta skulle vara säkrare än med fingerupplåsning.
    Han visade även det här med att man kan skydda mappar o filer.

    De nya pennfunktionerna är faktiskt vettiga, och översättningen är ju guld så länge man har internetuppkoppling. Positivt att roamingen i eu släpps fri nästa sommar.
    GIF-skapandet var precis lika simpelt och bra som man sett på YT.

    Mjukvara
    Under den begränsade testkörningen kan jag säga att den är rapp. Jag som använder iPhone 6S Plus samt Nexus 6P har höga krav på att det ska gå undan, och här sviker inte Note 7an än. Utmaningen för samsung tror jag är att flytet måste finnas kvar efter ett halvår, något som jag har dålig erfarenhet av när det gäller s6an som började må dåligt efter just ett halvår.

    Slutligen bjuder jag på en lite uppdatering kring Pay.
    Samsung jobbar stenhårt på Pay här i Sverige och på frågan om när lansering sker så fick jag svar att det var "närmare än du tror".

    Jag har nog missat något, så har ni någon fråga så kör.
    Min note 7a är bokad, dock kommer jag gå från vit/silver till svart.

    Bilder


     
    Puttesson, vampyren, bernard och 4 andra gillar detta.
  2. sonyboy

    sonyboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Kul!
    Var det stor skillnad på pennan jämfört med tidigare, bra känsla när man skriver?

    Kan man använda mobilen smidigt med en hand?
     
  3. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Vad jag hört från andra som testat den inrl är den lätt att använda med en hand just på grund av att "kanterna" är borta och edge är lite annorlunda utformat (lutningen) så man inte aktiverar någon funktion av misstag lika lätt.
    Annars finns ju alltid funktionen att förminska skärmen till nedre hörn så man lätt kan smsa med en hand.
    Note 7 har ungefär samma mått som s6 edge plus och med den har jag inte haft några problem (nja kanske lite ibland) med fast jag har små nävar och s6an edge plus inte är den bästa att använda med en hand.
     
  4. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    Jag hade inga svårigheter att använda telefonen med en hand.
    Han hade swiftkey installerat och det var lätt att skriva.
    Ang känslan med pennan är det svårt att säga då det är alldeles för längesedan jag hade min note 2a :)
     
  5. Fberglind

    Fberglind Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2016
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Hur var det med antennband? Har en s6 och det enda jag är lite negativ om ibland, efter batteritiden, är teckningen
     
  6. vampyren

    vampyren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nice, har också bokat min, tog blå men ångrade mig. Har fastnat för svart :)
    Har även iPhone 6s Plus men har inte använt det på flera månader sen jag köpte min LG G4. Hoppas bara Samsung inte segar ner luren efter halvår som du säger. Hade en S4 som också blev super seg efter nästan ett år. Jag kör inte många program och spel heller så jag fattar inte varför det blev så. Jag är sugen på att testa pennan på jobbet. Saknar en anteckningsblock många gånger.
     
  7. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    Antennbanden var inget jag reflekterade över tyvärr.

    Precis som du säger så är jag grymt nyfiken på pennan, och visst är det så att man ofta sakna ett anteckningsblock.
     
    vampyren gillar detta.
  8. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    HAr en s7 edge, men vi ska ha en lur till i familjen så jag funderar på att ta en note 7, den är inte mycket större än s7 edge då ? ser inte klumpig ut och känns inte klumpig heller om jag förstått det rätt?
    Eftersom den har större skärm, men samma upplösning borde väl skärmen vara mindre skarp ( i teorin åtminståne) kanske inget man märker?
    Vill nog ha en blå, men det kanske är snyggare med svart? är den svarta likadan som s7 edge? lite mer blått i den eller så, den skiftar färgerna fint tycker jag.
     
  9. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Väldigt nyfiken på batteritiden om den är likgiltig med S7 Edge eller om den är bättre eller sämre? (trots att den har 100 mindre mAH).
     
  10. putte79

    putte79 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Den är nästan lika bred som S7 Edge, bara någon mm bredare så inget du tänker på.
    Skärmen är så hög uppläsning så inget du ser.
    Den svara ramen är helt svart, inte som på S7.
     
  11. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Ok.
    Edge funktioner är samma som på Edge? Dvs man kan ha genvägar mm.?
     
  12. putte79

    putte79 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Ja, det är samma.
     
  13. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Blir nog en blå tror jag
     
  14. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Lite nyfiken på vad default dpi inställningen är på Note 7.
    Hade en Note 5 och där låg default dpi på 560. S7 och S7 edge har 640 som default.
    Tycker det är så mycket trevligare när dpi är något lägre.
    Frågade Samsungs kundservice om detta men det var knappt att dom visste vad dpi var utan uppgav att Note 7 har 517 ppi :). Vilket förmodligen stämmer dock var det självklart inte det jag undrade.
    Googlat och kollat på youtube men hittar ingen info om dpi.
    Någon här som har koll på var Note 7 har för default dpi?