Endast glasbyte?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av DanSwe, 19 jul 2019.

  1. DanSwe

    DanSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2018
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    89
    Såg att det verkar finnas en del som byter bara glaset Samsungskärmarna med hjälp av en frys. Ser sjukt enkelt ut. Någon som vet om det finns ngn i Sverige som gör samma sak?

     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vet inte om någon i Sverige gör detta. Mest troligt inte.

    Men, att det där ser "Sjukt enkelt" ut håller jag inte riktigt med om. Var ju ett sjukt arbete bakom det där jämfört med att byta hela skärmen.

    Det är en hel del delar som ska sättas tillbaka sedan, vilket man slipper om man byter hela skärmen.
    Sedan finns det klart en risk att man inte får LCD;n helt ren och att glaset inte hamnar helt rätt vilket inte går att åtgärda.
    Man kan även råka skada LCD;n när man ska ta av glaset, eller när man tvättar bort limmet.
    Det krävs ju en hel del specialutrustning också, som inte behövs om man byter hela skärmen. Den där värmedockan, limmet till skärmen med en uv lampa, sedan verkar det inte vara någon vanlig frys han har igång där heller, skulle varit intressant att se vilken temp som krävdes.

    Kostnaden mellan bara glaset och skärmen äts lätt upp av merkostnaden bara i arbete och all specialutrustning.
    Behöver du byta skärm så görs det nog både lättast och med bäst resultat genom att byta ut alltihop.
     
    Last edited: 23 jul 2019
    DanSwe, Fraz, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. DanSwe

    DanSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2018
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    89
    Nja jag vart inte så avskräckt av att plocka isär den, har gjort lite liknande innan. Är nog limmandet och UV-ljuset som kanske är svårast att lösa. Har kollat lite till och det verkar kunna gå att använda torris eller flytande kväve istället för specialfrysen (de fryser ned till -140C).

    Har två spruckna S7 Edge som ligger och att byta hela LCDn är ju inget alternativ med tanke på kostnaden och värdet på luren.
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jo, har också pillat en del, och visst går det om man bara tar det lugnt.
    Det vore kul om du provade!
    Torris är ju rätt lätt att köpa, dock har jag svårt att tänka mig att det går att genomföra utan ansenliga mängder. Man vill ju få ner tempen precis överallt. Sedan är ju torris "bara" ca -78C.

    En risk till med att hålla på med temperaturväxlingar är ju att man kan få kondens på icke önskvärda ställen.

    Hursomhelst skulle det vara rätt dyrt att få någon att göra, eller att fixa allt så man kan göra det själv.
     
    DanSwe gillar detta.
  5. DanSwe

    DanSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2018
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    89
    Ska se om jag hittar ngn bra lösning på limmandet, mest det jag är tveksam till just nu. Glaset i skärmen går ju bara på 200 kr nu så det är ju inget att fundera på, dock verkar torrisen inte funka på Samsung, som använder ett annat lim mot Apple. Så utan riktig frysutrustning är det nog bara flytande kväve som kan vara ett alternativ.