Problem: Endast nödsamtal i Volvo XC50?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av corpes, 21 dec 2018.

  1. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Jag vet inte var jag ska lägga detta problem men provar här:
    Mina föräldrar köpte sig en var sin Mi A2 lite (Android one) och stoppade i sitt SIM kort från Vimla (2.0). Jag har hjälpt dom att para ihop sina telefoner med bilen och det var inga problem, den visar att den är kopplad till Vimla i displayen. Här börjar problemet, när dom ringt ETT samtal från bilens bluetooth-uppkoppling till en annan telefon så står det "Endast nödsamtal" i bilens display. Växlar man då över till den andra telefonen så går det att ringa ETT samtal sen står det lika där, "Endast nödsamtal". Notera att deras gamla telefoner (Samsung J5) fungerade i bilen med Vimla 2.0 SIM-kort. Telefonerna visar full 4G-täckning även när det står "Endast nödsamtal" dyker upp i bilens display. Dom åkte förbi Rejmes Volvo men dom sa att det var någon inställning i telefonerna? Har jag glömt något iom det är en "ren" android telefon? Behövs det speciella inställningar? Jag trodde det var bara att stoppa i SIM-kortet och köra? Men som sagt, det konstiga är att telefonerna visar full 4G-täckning, ej "Endast nödsamtal". Kan det vara så jävligt att telefonerna inte går ihop med Volvon?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag råkade ut för något liknande i min bil (Dacia/Remault Media Nav så inte Volvo) vid ett tillfälle. Jag hade då två SIM i min A1:a och hade inaktiverat det ena (jobb-SIM, jag var på semester...). När jag aktiverade så båda var aktiva funkade det som det skulle. Det berodde INTE på att täckning saknades när bara ena var aktivt. Precis som för er visade mobilen bra täckning, men bilens display visade "endast nödsamtal" eller liknande.
    Vet inte om man kan experimentera med detta på något vis om man bara har ett SIM i mobilen.
     
  3. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Låter som något med bluetooth:en i telefonen, prova att byta AVRCPn i telefonen och se om det gör någon skillnad.
     
  4. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Tack för förslagen. Jag löste det innan jag såg era svar och skulle precis skriva min lösning. Det var mycket riktigt som @Asawi@Asawi var inne på men i mitt fall har dom bara ett Sim-kort men det hade jag satt in i slot 2, skifta till slot 1 och allt fungerade. Tack ändå för tips!
     
    Asawi gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jamen LYSANDE att du återkom med din lösning! Det måste jag kolla hos mig också. Alltså se till att ha privat-SIM på 1 så kanske jag kan koppla ur jobb-SIM:et ändå!