Enhet inte kompatibel, lösning?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Serhildan, 10 okt 2016.

  1. Serhildan

    Serhildan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kör än idag med mitt kära HTC Desire HD. Tänkte ordna lite bankärenden, men plötsligt behövde mitt BankID app uppdateras och när jag går in i Google play för att uppdatera det så står det att enheten inte är kompatibel. Nu kan jag inte använda skiten längre. Finns det något trix man kan använda sig av för att köra appar som inte är kompatibla? Och nej, jag vill inte byta min HTC :D
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    det jag kn tänka mig är tt du måste flasha in en nyare firmware i telefonen för att få det att fungera. är inte säker på att det hjälper men kanske.
     
  3. Serhildan

    Serhildan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Roota alltså? Jag har idag android 2.3.5. Mer uppdateringar än detta fick inte min kära telefon av HTC :(
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    android 2.3.5 är nog det stora problemet. finns för många säkerhetsläckor i ett så gammalt operativ så det blir omöjligt att hålla bankid säkert.
    det är som om du fortfarande skulle köra windows 95 idag, inte ett enda nytt program, ny hårdvara eller drivrutin skulle fungera på ett så föråldrat operativsystem.
    det finns nog bara några val för dig.
    1. roota och se om det finns någon nyare firmware att trycka in. (inte troligt att det finns och hjälper)
    2. köpa en ny modernare mobil.
    3. skita i att använda mobilen till bankid. gå tillbaka till dator och bankdosa, kodkort eller vad du använde innan bankid.

    sorgligt men sant.
    ps, en mobil med bättre prestanda, nyare firmware, bättre kamera, garanti osv kostar under 1000kr
    http://www.icahemma.se/mobiltelefon-ascend-g620s-vit-huawei--p-36189-c-1838.aspx
     
  5. Jess211

    Jess211 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Detta hände även mig idag på min HTC Desire C med version 4.0.3. En enkel manual för att roota denna modell tas tacksamt emot! Och nej, jag vill inte heller byta telefon eftersom den fungerar utmärkt i övrigt.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Tillåter BankID att man har rootat? Jag trodde det var vanligt att de spärrar det, eller åtminstone försöker hindra det.

    Instruktioner för att lägga in cyanogenmod på telefonen finns på https://wiki.cyanogenmod.org/w/Install_CM_for_ace men vad jag kan se så finns det ingen nyare android-version i cyanogenmod heller.
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    de försöker hindra det. ibland kan det gå om man lyckas gömma att man rootat men oftast inte, det är därför jag skrev att det troligtvis inte hjälper.
     
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
  9. Jess211

    Jess211 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Så tar det två år så funkar inte BankId på den versionen heller. Det är ju det som är ruttet, att man målar in konsumenter i ett köpa-nytt-hörn pga det inte går att uppdatera mjukvaran.
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Om man inte kräver bankid i mobilen så kanske det kan vara intressant att följa tråden https://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=59008&start=460
     
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Lär fungera utmärkt om två år, trådstartaren har ju en sex år gammal mobil.

    Det finns ingen rationell anledning att köra en så gammal skruttmobil med Gingerbred om man inte är bakåtsträvare för bakåtsträvandets skull.
     
    Last edited: 11 okt 2016
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Klart det finns rationella anledningar till att hålla fast vid en gammal mobil.

    En anledning kan ju vara att man helt enkelt har dålig ekonomi och måste nöja sig med begagnade telefoner för ett par hundralappar.

    En annan anledning kan vara att man tycker det är väldigt besvärligt varje gång man ska byta mobil och att man helt enkelt inte har lust med 1-2 veckors krångel innan man får telefonen att fungera som man vill.

    Ytterligare en anledning kan vara att man tycker att de gamla telefonen fungerar bra och inte hittat nån ny modell som man tycker är lika smidig. Jag var väldigt besviken när jag bytte upp mig från min HTC Hero, jag älskade dess styrkula. (Och jag har även blivit besviken på nyare Android-versioner där man gått ifrån att använda en dedikerad Meny-knapp på telefonen och istället pillar in den på skärmen.)
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det kan absolut finnas anledningar till att man håller fast vid sin gamla mobil. I synnerhet om man inte är värst teknikintresserad. Både ekonomi och intresse kan vara anledningar.

    MEN, det är överdrivet att säga att om två år kommer man att bli tvingad att byta igen. Som det har påtalats här är Android 2.3 mer är två år tillbaka i tiden, och mobiler av de stora märkena som var hyfsat nya när 4 rullade ut uppdaterades i många fall. Alltså gäller just detta problem mobiler med betydligt mer än två år på nacken.
    Jag tycker nog ändå att man får lov att acceptera att appar inte fortsätter att utvecklas/ha support i dessa i sammanhanget gamla enheter. I synnerhet när det gäller säkerhetsfrågor.

    (Min egen mobil är för övrigt, apropå det här med "två år" en LG G3 som lanserades för snart 2,5 år sedan. Jag ÄR teknikintresserad och hänger med en del, men känner inte att denna mobil skulle vara "passe" på minsta vis. Jag är övertygad om att den kommer att vara bra nog för mig i minst ett år till, och för någon mindre tekniknördig säkert ytterligare något år.)
     
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Nu har ju TS en mobil som är sex år gammal och inte två år, så jämförelsen haltar betänkligt.

    Sen kan man köpa en begagnad mobil som är mycket mycket bättre för ett par hundringar här på forumet. Att ha en HTC Hero som sin huvudsakliga mobil bara för att man gillar styrkulan är inte rationellt.
     
  15. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Det finns inofficiell CyanogenMod 13.0 till Desire HD på XDA. Men om Bankid ändå inte fungerar är det ju ingen idé att lägga in det ändå.

    Har en gammal Desire HD liggande som jag tänkte starta och kolla vilken mjukvara jag har men den tar för evigt att starta...
     
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    BankID fungerar med root, detta har jag verifierat på egna enheter med SuperSU installerat.

    Däremot är Desire HD en modell som kom... 2010 och skall man fortsätta använda den måste den uppgraderas. Hela vägen till CM13 kanske kan diskuteras med tanke på åldern men åtminstone 4.4.x kan vara en variant.

    Dock måste jag nog ändå föreslå köp av en nyare modell. Antingen tar men en helt ny Kinamobil och om det inte anses intressant skulle jag ta en titt på 2012-2013 års modeller som grund och arbetat framåt från det. En Samsung Galaxy S III exempelvis kan köra CM13 med utmärkta prestanda och BankID så den kan vara bra som referenspunkt (sedan arbetar man sig framåt från det).

    Desire HD är en trevlig mobil MEN dess ålder märks och att hålla kvar vid den är inte riktigt att rekommendera eftersom utvecklingen gått framåt oerhört mycket.
     
    jnsson gillar detta.
  17. Serhildan

    Serhildan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack för era svar! :)

    Jag har behållit min telefon av den enkla anledningen att den fortfarande funkar, god skick utan repor eller andra skador och klarar mina behov. Allt ifrån Whatsapp, surfa, kamera, Facebook, streaming, till att ringa och smsa. Jag har god ekonomi, är teknisk intresserad och är absolut inte snål, men har en vana att inte byta mobil förrän den är sönder eller inte uppnår mina behov. Jag har blivit så van med den och vill inte släppa taget :D

    Men om jag behöver roota den och lägga in en ny mod. Kommer telefonen fabrikåterställas? För isåfall kan jag lika gärna köpa en ny telefon. Om inte, så vore det något att titta på!
     
  18. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Nu kan du byta, din mobil uppfyller inte längre dina behov. Just sayin'

    Ja allt försvinner vid rootning. Går ju o göra backup men som du säger, inte värt tiden.
     
    jnsson gillar detta.
  19. Serhildan

    Serhildan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hehe, jo det stämmer till en viss del. Jag gör ju ändå alltid mina bankärenden vid datorn och då kan jag lika gärna använda bankID i datorn som jag gjort tidigare eller använda kortläsaren. Så jag får nog säga att jag kommer fortsätta använda telefonen. Den dagen jag inte kan använda Whatsapp eller Facebook appen är då jag kommer byta telefon, om inte den går sönder tills dess :)