Problem: Enhetsminne fullt. "Minnet är nästan fullt"

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av dannelito, 15 apr 2013.

  1. dannelito

    dannelito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har försökt att söka i forumet men har inte hittat något bra svar.

    Jag har fått upp felmeddelandet "Minnet är nästan fullt". Förra gången jag fick det så gjorde jag en fabriksåterställning och då var det bra men nu är det samma sak igen.

    När jag går in och avinstallerar appar så blir det ingen skillnad och nu har jag Instagram som ligger kvar som största app (21.27mb) och totalt har jag 14 appar installerade.

    Har provat att rensa appcache genom att starta om telefonen med "Volym-upp+hem+power"knapparna men samma problem fortfarande.

    Kollar jag under programhanteraren ser jag att "Samsung tangentbord" tar 62mb data hela tiden. rensade jag den på data så försvann ikonen för ett tag men nu hjälper det inte längre.

    i RAM används 393 435mb ledigt.

    Kan inte flytta över appar till sd-kortet. har provat alla men den säger "för lite ledigt minne"

    Under minnesanvändning används 1.8gb och 164mb ledigt.

    Please help.
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    164mb är som sagt var alldeles för lite, du måste få bort det som ligger och tar plats ;) Om du går till Inställningar > Appar och scrollar till "Alla", och därefter väljer att "Sortera efter storlek", hittar du verkligen ingen stor app eller nåt?

    Annars får du väl helt enkelt koppla mobilen till datorn eller ladda ner en filutforskare (t.ex. Solid Explorer Beta eller ES Filutforskare) och manuellt leta upp vilka filer som tar plats och sedan återkomma här!
     
  3. zebulonm

    zebulonm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hej. Jag hade samma problem. Tog hem easy cachecleaner och det visade sig att jag hade 700mb i cachen. Ett tryck och vips borta. Kör det programet en gång i veckan nu
     
  4. Kristofer

    Kristofer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lider av samma problem men det har gått så långt att telefonen inte går med på att jag laddar ner någon app alls. Någon som har förslag på lösning då jag känner att jag prövat det mesta och googlat frågan länge?

    Jag utgår från att en fabriksåterställning skulle åtgärda mitt problem men innan jag gör det skulle jag gärna ta en backup av vad jag har på telefonen och då jag inte har något program för det nerladdat och inte kan ladda ner något för tillfället känner jag att det är ett rätt hopplöst läge.

    Alla förslag uppskattas.
     
  5. Drkosmos

    Drkosmos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har du Readly eller liknande App installerad ?
    För bara min Readly tar ca 350MB.
     
  6. scofie

    scofie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    För mig var det Chrome samt Spotify som drog mycket cache.

    /Stefan


    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  7. Kristofer

    Kristofer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svar!

    Jag har inga stora program när jag kollar Minnesanvändning (vilket är vad man kommer till om man klickar på varningen) och jag har verkligen raderat allt som jag inte använder och som inte ligger på det externa sd-kortet.

    Just Spotify är dock vad jag misstänkt som bov då det hela började strax efter att jag installerade programmet. Men cache-minnet har jag ju redan rensat och jag testade just att ta bort cache och sparad data i Spotify och det hjälpte inte heller.

    Börjar känna att en fabriksåterställning är enda utvägen. Kan jag spara sms-konversationer, utseendeinställningar, etc via Kies och sedan göra en återställning nu när jag inte kan ladda ner någon app som hjälper mig? (Ok, jag vet att det är lättja av mig att ställa den frågan - jag kan säkert söka fram ett svar men efter att ha sökt lösningar på mitt nuvarande problem i flera veckors tid är jag trött på att söka lösningar så jag uppskattar jag, ok? :) )
     
  8. pysex

    pysex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det kan vara dumpstate loggen du har problem med.

    Öppna telefonen i knappsatsläge som om du skulle ringa ett samtal.
    Skriv *#9900#
    Välj "Delete dumpstate/logcat"

    Kolla om minne frigjorts.
     
    DoktorJ, Mats SGS2, olserodmartin och 7 andra gillar detta.
  9. lljungberg

    lljungberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Gå in på Systeminställningar / Lagring och se vad som tar minne, i min är det "Blandade filer", några gånger så har jag fått ta bort miniatyrer av bilder (många från Dropbox etc) för att få ner använt minne. Även backup av ex.vis Nova tar en del plats, radera gamla om ni använder Nova (antar det är samma på andra liknande program).
    /Lasse
     
  10. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    pysex har lösningen! tråden borde bli sticky. fyra trådar i samma ämne just nu!
     
  11. droeakter

    droeakter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag har samma problem med lagringsminnet... kan inte uppdatera appar den är säger att lagringsminnet är fullt. Men jag har 4GB ledigt på internminne och 14.6GB ledigt på SD minnet.
     
    Last edited: 28 nov 2013
  12. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Inställningar > Lagring

    Enhetsminne = Där programmen installeras... Kolla under tillgängligt utrymme där... Är det under typ 250mb så är det förståeligt att det ej går att installera!

    USB-lagring (där du troligtvis påstår att du har 4gb)

    SD-kort (där du har 14,6gb)

    Så du verkar kolla på fel kategori, med tanke på att enhetslagringen har 1,96gb och du påstår att du har 4gb ledigt där! ;)
     
    droeakter gillar detta.
  13. droeakter

    droeakter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ah stort tack, hade bara 256mb ledigt
     
  14. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    There's your problem! ;) Bara radera appar, flytta över till SD-kort, rensa cache... You name it! :cool:
     
  15. droeakter

    droeakter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men jag fattar inte riktigt det här med enhetsminne. När jag kollar på programlistan så är programmen installerade på SD-minnet, och ändå tar dom upp 1,22GB Enhetsminne :S

    edit: Kollade upp det lite mer nu, och har fört över program till SD kortet :) Nu har jag 800Mb i enhetsminne ledigt! Men går det att installera program direkt på SD minnet ? Så man slipper hålla på att flytta när man installerat nytt!
     
    Last edited: 5 dec 2013
  16. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Alltså nä, aldrig vad jag har sett... Tror att den funktionen finns på nån version på nån telefon eller något, men aldrig sett tilll den själv ;)
     
  17. olserodmartin

    olserodmartin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fungerade jätte! bra!
     
  18. AlwaysEwe

    AlwaysEwe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har samma problem och jag börjar bli trött på de, jag fick bort de när jag rensade telefonen men nu är den tillbaka och vägrar försvinna, jag har nu bara en app kvar i telefonen för att jag inte kan ladda ner fler appar vilket gör mig fundersam på vad som är fel. Och jag förstår inte riktigt vad ni kollar på i lagringen. har även gjort en återställning så att alla mina videos och bilder försvann vilket var tråkigt. Kan någon hjälpa mig?:(
     
  19. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Har du prövat något förslag som kommit in tidigare här? Och, hur tusan fick du bilder att försvinna? Rensade du USB-lagring också eller? Bilder skall ej försvinna vid fabriksåterställning :S T.ex.

    "Det kan vara dumpstate loggen du har problem med.

    Öppna telefonen i knappsatsläge som om du skulle ringa ett samtal.
    Skriv *#9900#
    Välj "Delete dumpstate/logcat"

    Kolla om minne frigjorts."

    eller

    "Haft samma problem. Två mappar ska du kolla in:
    - data/log
    - system/lost+found

    Hittar du nåt där (vilket du sannolikt kommer göra) är det bara att radera allt."
     
  20. AlwaysEwe

    AlwaysEwe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och vart hittar jag : Data/logg och System/lost+found?
    Jag kan inte telefonen så pass bra ännu