Enkel app för ljudinspelning - tips?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 15 feb 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Jag söker en enkel app för ljudinspelning. Inte massa onödiga inställningar, utan så enkel och stilren som möjligt. Antingen adfree eller möjlighet att bli av med reklam för några tior högst. Enda inställningsmöjligheten jag behöver är att man kan välja att spara ljudfilerna i Downloads-mappen, om inte Downloads-mappen är förvald vill säga. Tips på en sådan app? De få appar jag har testat är klumpiga, har fult gränssnitt, har för mycket inställningar eller är inte uppdaterade på evigheter och saknar därför Lollipops gränssnitt för permissions. Gärna också att det inte är någon kinesisk utvecklare, som skickar alla mina ljudfiler till en kinesisk server ;-) Tacksam för förslag! Jag har en Pixel btw.
     
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    ? ヅ [​IMG]
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Tack för tips, men den appen känns lite för avancerad med molnintegrering och andra funktioner som jag inte har användning för. Jag söker helt enkelt en väldigt enkel app :-)

    Som exempel, den app jag använder för att spela in samtal har nästan inga inställningsmöjligheter alls utan gör endast det jag vill använda den till:

    [​IMG]
     
    Nicole gillar detta.
  4. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag förstår, men du behöver inte använda dessa om du inte vill ヅ

    Du gör såklart som du vill, men detta är iaf en pålitlig app och jag har fått bra och snabb respons varje gång jag skrivit mail till Dev [emoji846]
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Som sagt, jag uppskattar förslaget men det var lite för många funktioner. Vissa älskar inställningsmöjligheter, jag också i många fall, men vissa appar vill jag ha så enkla som möjligt och utan onödig funktionalitet :-) Får leta vidare! Fick tips om Samsungs inspelningsapp men den verkar bara vara tillgänglig för Samsung-enheter.
     
    bernard och Nicole gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 753
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nicole gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Tack så mycket men den föll mig inte heller i smaken tyvärr! Den erbjuder transkribering av ljud genom en tredjepartstjänst, vilket är en onödig funktion för mig, den försöker sälja på en just nämnda funktion (gratis i 20 min eller vad det stod) - vilket är störande, och den skickar in "statistik" till Sony vilket inte går att stänga av och är något man måste acceptera redan på välkomstskärmen när man startar appen. Uppskattar verkligen alla förslag, men får leta vidare, kanske ska djupdyka mer i Play Store innan helgen är slut :-)

    Min app för inspelning av telefonsamtal var just en sådan app jag hittade efter mycket letande, hoppas på liknande tur när det gäller inspelning av ljud.
     
  8. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Jag gillar smart recorder.
    Okomplicerad och har möjlighet till ljudaktiverad inspelning.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Den appen var precis vad jag letade efter! Tack. Betalade direkt för att få appen utan reklam (16 kr).

    En fråga, ljudaktiverad inspelning, jag förstår vad det innebär men har du testat funktionen någon gång? Om jag sover så antar jag att den hör snarkningar eller om man pratar i sömnen, men skulle den reagera på andetag eller om man vänder sig i sängen? Om du har testat funktionen, vill säga ;) Vad finns det annars för användningsområden för ljudaktiverad inspelning tro?
     
    Nicole gillar detta.
  10. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Beror väl på hur nära den ligger, annars går det att ställa känsligheten manuellt. Jag har använt den för att spela in vad som händer under natten. Funkar bra förutom att den inte registrerar tidpunkter när inspelning startar, så man vet inte riktigt när något hänt.
     
  11. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jag testade den för 5 år sedan och tyckte då att den skapade orimligt stora filer.
    Just då hette det bättre alternativet EasyVoiceRecorder, använder det väldigt ofta fortfarande.
    Jag har inte betalat men finner ändå ingen störande reklam som det är

    Easy Voice Recorder – Android-appar på Google Play
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Jaha, får göra en längre inspelning och se efter. Det är inte bara kvaliteten på inspelningen som är hög då?

    Har iofs 100 GB ledigt på min telefon. 16 kHz är den inställda kvaliteten, man kan halvera den till 8 kHz (motsvarar ett telefonsamtal i kvalitet), kanske kan vara en lösning om detta problem fortfarande finns kvar.
     
  13. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Som sagt, det var 5 år sedan jag testade. EasyVoiceRecorder spelar in i olika filformat, helt OK kvalitet.
    Kör jag på wav så kan jag spela in 23 timmar på mitt kvarstående minne just nu. Väljer jag 3gp-format så får jag ut drygt 500 timmar!

    De tillgängliga formaten i EasyVoiceRecorder är;
    .wav, 1,8 Mb/minut
    .m4a, 0,2 Mb/minut
    .3gp, 0,1 Mb/minut
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Jag har 99 GB ledigt, det ger mig i Smart Recorder ungefär 800 timmar (16 khz, wav-format).
    [​IMG]
    861 timmar exakt.

    Tack för dina siffror. Har du också lust att säga hur mycket ledigt utrymme du har? Så kan jag räkna lite mer.
     
  15. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Ojdå, jag har 2,5 GB ledigt minne!
     
  16. Sutare

    Sutare Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.
    Slänger in en fråga här i tråden.
    Jag är ute efter en ljudinspelare som app alternativt en riktig diktafon. Kravet jag har är att men enkelt skall kunna döpa filen i text genom att säga vad man vill att den skall heta, sen kunna spela in ljudet.
    Ex: en knapptryckning startar inspelning av titel och omvandlar orden till text. Ytterligare en knapptryckning startar ljudinspelningen och ett tredje tryck avslutar ljudinspelningen.
    Efter detta skall man alltså kunna läsa titeln och sen spela upp ljudet i en spellista. Både app och diktafon får kosta en del.
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Det du efterfrågar kräver rösttranskribering, dvs att programvaran har förmågan att omtolka vad du säger till text och sen döpa inspelningen därefter. Det tror jag blir svårt att finna, särskilt om det ska ske på svenska. De stora jättarna som Google har ganska pålitliga algoritmer som tolkar vad du säger, till exempel i form av Google Assistant, men mig veterligen erbjuder Google inte sådan funktionalitet som du behöver. Något nischat mindre företag skulle möjligtvis kunna erbjuda det, men troligen inte på svenska och troligen inte med någon större exakthet i transkriberingen. Jag skulle tro att en hel del fel kommer uppstå när den försöker tolka vad du säger. Inte ens Google Assistant hör vad man säger med försumbar felprocent.

    Kan du klargöra hur ditt behov ser ut? Enligt din text har du inget emot att göra knapptryckningar för att starta inspelningen. Du efterfrågar alltså ingen lösning som är "hands-free" men ändå är röststyrning ett krav i ett avseende - det känns lite förvirrande. Varför?
     
  18. Sutare

    Sutare Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej och tack för svar.
    Jag skall försöka förklara lite bättre till vad och hur jag skulle vilja använda appen/instrumentet.
    Jag jobbar som arbetsledare inom anläggning så jag går ofta runt på bygget och analyserar, tänker, planerar mm.
    Låt säga att jag står vid tex materialupplaget och funderar på vad som behöver beställas. Det vi behöver är 1 lass sand, 1 lass jord och 1 lass grus. Då skulle jag vilja ta fram min telefon eller diktafon, trycka på en knapp, döpa filen genom att säga "beställa material" sen trycka på en knapp och säga "vi behöver ett lass sand, ett lass jord och ett lass grus" sen avsluta inspelningen.
    Sen går jag vidare och ser en detalj i arbetet som jag vill granska. Då tar jag fram telefonen igen, döper inspelningen till "höjd på bänk" genom tal, spelar in ljudfilen " skall båda bänkarna sitta på samma höjd?"

    När jag sedan kommit tillbaka på kontoret har jag i detta fall en lista på två punkter.
    - beställa material
    - höjd på bänk

    Jag kommer bara hinna göra en sak av dem, och av rubriken kan jag prioritera vilken av dem. Jag lyssnar på filen, gör det jag skall, raderar filen och springer vidare.

    Nu blir det ju lite löjligt i ett exempel med bara två punkter men låt säga att det är 15 punkter som bara är döpta efter datum och klockslag tex, då får man ju lyssna på alla för att veta var prioriteringen ligger.

    Förenklat vill jag alltså kunna göra en "att göra lista" där ljudfilens namn är ämnet och detaljerna ligger i ljudfilen.

    Och detta utan att skriva eller annat som tar tid.
    Snabbt och enkelt måste det va.

    Förstår du hur jag menar? :)
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Jag använde denna appen fram tills nu, dvs i mer än ett år. Sedan togs möjligheten att välja plats/mapp för att spara inspelningarna bort. Jag mailade utvecklaren som nämnde något om begränsningar i Android, att de använt "sd card"-behörigheten för att komma åt enhetens mappstruktur, en behörighet som nu är väldigt restriktiv i Android 9 eller något. Jag invände att det måste väl finnas någon annan behörighet som ger åtkomst till enhetens mappstruktur, det är ju något oerhört grundläggande att kunna välja mapp och jag har svårt att tänka mig att Google begränsat det. Fick något halvdant svar.

    Appen duger tyvärr inte längre, jag hade som oeftergivligt krav att inspelningarna automatiskt måste hamna i Downloads-mappen på något sätt (antingen förvalt eller efter att jag valt den mappen).


    Ska testa den appen igen.

    Har ni andra förslag?
    En ENKEL app, med väldigt FÅ funktioner, helst stilren och utan reklam, och en någorlunda uppdaterad app som inte varit ouppdaterad sedan KitKat-tiden...
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Utvecklaren skrev:
    "Unfortunately, we can not add folder selection for the recent versions of the app - even to the phone folder. New Android Q that was released recently (beta) will limit us even more in folders usage".

    Är detta verkligen sant?
    En sak är ju SD-kortet som sagt, där det kan finnas begränsningar, men Google kan väl ändå inte ha förhindrat appar från att välja vilken mapp som ska användas för att spara filer? Vore ju sinnessjukt.