Enkel röst-kommando-styrd uppringning

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av BestRip, 2 jan 2011.

  1. BestRip

    BestRip Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om det finns någon app som funkar som på min gamla P1i. ...och även på en SE T610!!!

    Det är en funktion jag har verkligen fäst mig vid... kan inte leva utan... men kan inte hitta i HTC Desire HD...

    Är det någon som kan tänka sig att skapa en sån app? ...eller vet om det redan finns en?

    1. På en vanlig kontakt: Kalle Anka... så får du ange/spela in ett röstkommando för Kalles telefonnummer. Har han flera nummer kan du ange flera kommandon. De behöver inte alls låta som "Kalle Anka"... du kan säja "Putte" eller vilket ord som helst. Det ordet kopplas till det nummer som du hade aktivt i redigeringen.

    2. För att använda dig av kommandot, tryck en liten stund på svara-knappen på ditt headset tills ett litet pip hörs, då säjer du ordet du läste in i steg 1. om du får en träff spelas din röstinspelning upp och telefonen slår det nummer som är kopplat till just den inspelningen. Om det skulle bli fel röstkommando som läses tillbaka bör man kunna avbryta med ett nytt tryck på svaraknappen.

    En simpel app som det verkar, men mkt bra fungerande "röststyrnings program". Jag har blivit helt beroende av denna funktion när man ringer då man t.ex. kör bil. Man slipper ta fram telefonen alls och man hör att det blir rätt.

    Skulle VERKLIGEN vilja ha denna funktion på Desire HD'n... finns det nån ängel som kan fixa det? :)
     
  2. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Lägg till Android sök wigeten(inte HTC's) så finns en mikrofon bredvid sökfältet. Med den kan du skriva sms, ringa, notera, navigera osv allt via rösten. Det negativa är att den kräver internetuppkoppling och att den(senast jag testade) bara har stöd för Engelska.

    Det går dock inte vad jag vet att ange speciella kommandon för varje kontakt utan du får helt enkelt säga namnet.
     
  3. BestRip

    BestRip Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det tråkiga med den wigeten är att man måste ta upp telefonen, trycka igång skärmen, (bläddra till rätt startskärm), och trycka på mikrofonen för att det ska fungera. Steget från det till att trycka på rätt kontakt i telefonboken är inte speciellt stort. Dvs. inte så mkt vunnet.

    Att hitta svara-knappen på headsetet och trycka på den är mkt enklare och att kunna ange 5 - 10 eller 20 av de viktigaste telefonnumren tar väl hand om 90 - 99% av alla samtal man ringer.
     
  4. Unus

    Unus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Röststyrningen i Androiderna är så dålig och osäker att jag allvarligt funderat på att gå tillbaka till P1an, som har en strålande röststyrning som beskrivits här i ett annat inlägg. Med den behöver man inte kolla telefonen hela tiden för att vara säker på att man ringer upp rätt person. Istället får man en kvittens i örat på vilken person man ringt. Har redan råkat ut för att den kassa google funktionen ringt fel personer några gånger. Skall det vara så svårt att göra en röststyrning i android som funkar lika bra som i Symbian?
    Den som utvecklar en sådan har en riktig vinnare.
     
    BestRip gillar detta.
  5. BestRip

    BestRip Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ytterligare en fin anledning att försöka skapa denna app är det förslag till förbud mot användning av mobiltelefon i trafik som förväntas bli antaget.
    Symbianmodellen av röststyrning är överlägset säkrare än de dåliga alternativen som finns.
    Jag kollade med SE's support för ett par dagar sedan om Xperia arc'en hade den gamla funktionen, men fick till svar en beskrivning som liknar alla övriga androidimplementationer av röstkommandon. Jag höll sedan på att få totalt spel när han beskrev hur det fungerade... man letar på telefonen upp appen att starta röststyrningen, (då kunde man ju lika gärna leta fram snubben man ville ringa), sedan säger man namnet på personen, då letar programmet igenom telefonboken och ringer upp (utan bekräftelse!!!) den som MEST LIKNAR det som jag sa................. :P
    Jag frågade då om inte han också tyckte det var den mest IDIOTISKA funktionen han hade hört talas om? "Så du menar att telefonen ringer upp någon annan än den jag ville ringa om den inte känner igen det jag säjer???" Jag fattar inte... skiter man i vem man pratar med nu för tiden? Bara det blir någon?????

    Jag har väldigt svårt att förstå varför denna funktion skulle vara så svår att få till i android, som ju ska vara så fantastisk, 50.000 appar eller är det 200.000? kanske fler? men det GÅR INTE att göra denna??? eller är det bara inte intressant nog? :ehm:

    Önskar att någon riktig stjärna på app-programmering ville ta sig an detta, jag tror också att det kan bli en riktig vinnare, speciellt om det nu blir förbjudet att ringa i mobilen på vanligt sätt när man kör bil...
     
  6. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    OK, ingen direkt lösning, men två kommentarer... På telefoner med fysisk sökknapp (typ Desire) kan man hålla in den för att telefonen ska börja lyssna på röstkommandon. Säger man namnet med "engelskt uttal" så brukar det funka rätt bra, man säger även "home" eller "mobile" för att speca vilket nr som man vill ringa.

    Finns också en app jag gillar som heter Vlingo. Den har en massa fiffiga funktioner, sök här på forumet eller nätet. Bl.a. finns ett car-mode där den konstant lyssnar efter ett "magiskt" nyckelord, så att du kan ringa upp någon utan att ens röra telefonen. Den kan även svara på rätt formulerade Google-frågor med text-to-speech. Säg t.ex. "What is Facebook?" så läser telefonen automatiskt upp en kort introduktion till Facebook :) Den kan även läsa upp inkommande SMS.
     
  7. Storken

    Storken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  8. BestRip

    BestRip Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag löst mitt akuta problem med röstuppringning... har slutat köra taxi å gått i pangsjon istället... bästa jag har gjort... :D en mkt bättre lösning än att ge upp DHD'n :cool:
    Jag har t.o.m. börjat hajja lite vad en app är å börjat använda diverse sånna... enda jag inte tycker är lika bra som eller bättre än en vanlig dator tror jag är det pyttelilla tangentbordet på skärmen... finns det inget sätt att använda ett vanligt trådlöst tangentbord?
    I <3 my HTC Desire HD :D
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du kan koppla in ett tangentbord som kommunicerar via blåtand. Ingen aning om hur bra eller dåligt det funkar.
    Droidstuff har ett litet som jag funderat på, men att ha ännu en pryl att bära omkring på är inte så intressant: Tangentbord
    Det är ganska få gånger jag behöver skriva några uppsatser.
    En annan lösning för att få över mycket text är att använda "Google Chrome to Phone Extension". Markera texten och skicka över till telefonen. Fast då kanske man lika gärna kan använda datorn direkt :-)
     
    Last edited: 8 jul 2011
  10. Mr Incredible

    Mr Incredible Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja, har själv letat efter någon bra app för att få röstupprigningen att funka, har testat flera av de fria på Market men inte fastnat riktigt för någon. Har fn Vlingo inlagd och den hoppar snällt igång när den känner av min blåtandssnäcka men, jag får den inte att fungera tillsammans med GPS-funktionerna... vill kunna ringa med telefonen när jag navigerar efter den... har även tittat på Cyberons Voice Speed Dial men vill inte lägga pengar på att testa något som kanske inte funkar.

    Frågan är om det går att få något av de två programmen att funka tillsammans med navigeringsprogrammen som finns med?
     
  11. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Jag kör cyberon voice command och tycker det funkar skit bra. Cyberon erbjuder väl 24h money back garanti om jag inte minns fel.

    Sent from my Sgs2