Ensam språk fascist ?

Discussion in 'Off Topic' started by Dirk Diggler, Oct 6, 2010.

?

Rycker det i mungipan?

1. Ja!

100 vote(s)
    79,4%
  2. Nej.

26 vote(s)
    20,6%
  1. Flagellant

Flagellant Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Folk som inte kan skriva rent förtjänar banne mig inte ens att bli piskade.

Ingenting länder sådant löje och förakt som svenska som bekräftar att du är ett retarderat obs-barn.

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också en tendens att skriva för långa meningar. Jag är medveten om det och försöker korta av dom.

Det viktigaste när man skriver inlägg är att man läser igenom det innan man skickar. Det brukar höja kvaliteten avsevärt.

3. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Touché, mina vänner ;)

Jag kallar mig nog också, till viss del, språkfascist men inser också vilket sammanhang texter kommer till kan vara en förmildrande omständighet.

När det gäller texter som är något så när officiella - rapporter, examensarbeten, nyhetsartiklar, CV, presentationer - så har jag nolltolerans. Det finns inga som helst ursäkter om grova fel letar sig in; då har man bara varit lat och inte ansträngt sig. Efter att ha läst ett flertal kandidatuppsatser på sistone så är det förvånande hur mycket som lyckas klara sig igenom korrekturläsningen.

I lite lättsammare sammanhang, som forum, IM etc, har jag mycket större tolerans och skrattar inombords när jag läser imperativ som "skit bra", som verkar vanligt förekommande här bland swedroids forummedlemmar. Det gör rätt så mycket att bara läsa igenom sitt inlägg en extra gång för att se till att språket är förståeligt och att formuleringarna går att tyda, särskilt om man postar på mobilen med autokompletterande tangentbord som ibland löper amok.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Snyggt plockat! :)

5. speakman

speakman Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, det är väldigt få tangentbord (till telefonerna för de som inte förstod) som klarar av sammansatta ord men ändå kan hjälpa till med varje delord. Vissa tangentbord kan man iallafall "skarva" ord direkt utan mellanslag, men då upphör som sagt oftast skrivstödet.

En annan irriterande företeelse är alla dessa självanmälda programöversättare som mer än gärna hjälper till att översätta engelska program till svenska, men med fullständigt miserabel grammatik. Med resultatet att många vettiga program upplevs som oprofessionella.

6. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Därför kör man alltid program på engelska.

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det finns ju grader i helvetet om man säger så.

Det som är irriterande är ju när folk inte ens verkar anstränga sig att försöka skriva rätt.

Ex. "ja undrar liksom hur man gör om man ska få till det med sms ja har tele2 nånting tror ja kan nån hjälpa mig"

LITE skiljetecken borde man väl kunna få in? Man skriver väl för att bli förstådd, inte för att man hoppas att folk ska gissa vad man menar?

Sen finns det ju folk som skriver dialektalt (tror jag). Exempel från ett annat forum:

"Då tror ja dä ä bäst mä råsaft å pyttelite vatten. Annars har nog nån bekant te dig en centrifug. Men dä ä bara pröva sig fram."

Hysteriskt dåliga undertexter är ju ett kapitel för sig. Om man varken kan engelska eller svenska ska man kanske inte försöka sig på att översätta? En del översätter ju fraser ordagrannt. "You must not" blir "Du måste inte" (när det egentligen betyder "Du får inte"). Och ofta översätter de bara orden, d.v.s. behåller den engelska ordföljden men med svenska ord. "He stabbed you, didn't he?" blir "Han knivhögg dig, gjorde han inte?" istället för det mer korrekta "Han knivhögg dig, eller hur?".

Dyslektiker brukar man kunna känna igen på att stavfelen är helt ologiska, så de är rätt lätta att låta bli att bli irriterad på. Det är mer irriterande med folk som är konsekventa med stavfelen, för de visar ju att de SER vad de skriver men skriver fel hela tiden.

Dyslektiker är också ofta medvetna om sitt handikapp och försöker använda rättstavning (jag känner flera dyslektiker som skriver i Word och kör stavningskoll och sen kopierar in i forum eller mail).

Sen har vi ju den här skumma utvecklingen av ord. För mig har webbkamera (webcam) alltid förkortats som "cam". Mina barn förkortar det "webb"... Så om jag kommer in i deras rum får jag ofta höra "Gå ut, jag kör webb!!"... Det finns fler exempel (kommer inte på nåt nu bara) på där ungdomar idag förkortar ord genom att använda första halvan av ordet, vilket gör att det får en helt annan mening. Vem skulle komma på att förkorta "cykelställ" eller "cykelpump" till "cykel"??

8. corellian

corellian Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Visserligen vet jag med mig att jag missar en del saker själv ibland och brukar därför inte kommentera hur andra stavar/skriver så länge jag fattar vad det står. Men folk som tar fel på "ända" och "enda" konstant är riktigt störande.

Även användandet av ordet "data" istället för "dator" går också bort. Det är ju trots allt två olika betydelser.

Sen har vi då särskrivningar. Usch! Fryst kyckling lever.

9. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag håller med fullständigt! En del saker irriterar mig så in i bomben!
    Juste, som corellian påpekade, att använda "data" istället för "dator" gör mig ganska pissed, "Jag kommer med min data till dig ikväll"..

10. desire.

desire. Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag bryr mig inte så mycket så länge jag förstår vad det står, men skriver de så dåligt hela tiden inklusive prov och cv då tycker jag synd om den personen....

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Jag håller med de flesta och som tidigare talare högre upp har jag också stora problem med för långa meningar som jag försöker bekämpa. Plus att jag har en förkärlek till att använda ordet "ju".

Så länge personen faktiskt har något vett och förstår att denne har begått grova fel så är det väl okej. Jag tycker det är lite synd att språket förändras(läs försämras). Det känns att ingen bryr sig om skriva De, Dem osv utan det blir lite vad som helst, ex dom.

Visserligen vet jag själv att jag ibland är lat i vissa av mina inlägg men när det gäller rapporter och mer strukturerade texter läser man alltid igenom det flera gånger.

12. deville

deville Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är allt språkfascist ut i fingerspetsarna och stör mig mycket på konstiga meningar och felaktig stavning.

Det sorgligaste språkbruket finns nog i Blockets bilannonser. Några annonser är så illa skrivna att man inte förstår vad annonsören vill ha sagt.

13. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Språkfascist? Nja.. Men jag stör mig väldigt mycket på särskrivningar. Även de fall där det är uppenbart att skrivaren inte har brytt sig om stavningen. Jag har även vänner som är dyslektiker, och som Nerre skriver så brukar man kunna urskilja dessa gentemot andra.

Jag själv har en förkärlek till komma-tecken, vilket brukar resultera i väldigt långa meningar.

Något annat jag stör mig på är upprepade användningar av samma ord. T.ex. när en person använder ord som "men" flera gånger i samma, eller nästan varje mening.

En annan sak som kanske passar in på ämnet är att jag är extremt självkritisk när det gäller mina egna texter. Detta brukar sluta med att även kortare texter får ett antal granskningar och ansiktslyft innan de skickas iväg. Detta har tyvärr gått ut över skolarbete, då jag vid flertal fall har struntat i att lämna in uppgifter eftersom jag är missnöjd över formuleringar och meningsuppbyggnader, och om jag lämnar in en skrift så går jag i princip alltid runt i några dagar/veckor och tänker ut hur jag skulle kunna ha formulerat meningar och stycken bättre.

14. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag är lite språkfascist också.
    Nu blir inte detta en lång predikan eftersom jag skriver från mobilen.

Men hur folk stavar och bygger upp meningar, avgör oftast om jag vill lägga ner tid för att hjälpa dem på forumet.

Jag saknar skrivihop.nu .
    Och jag älskar knattens "sluta våldta svenska språket"-jargong.

Däremot har jag en dålig ovana som gör att jag byter ut "är" mot "e" och "och" mot "o" .

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Last edited: Oct 8, 2010
  15. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Skulle aldrig kunna stava ordet fascist, fascist om jag inte läst det i denna tråd. Inte direkt så att man använder ordet vardagligen. Men skrattar lite inombords då 3st som självmant gått ut med att säga att dom är språkfascister och stavat fel just på det ordet. Ironi? :D

16. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    :) .

17. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    lol?
    ofta!

18. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast å andra sidan handlar det väl mer om HUR man använder språket (meningsuppbyggnad, kommatecken, punkt, stor bokstad osv) snarare än hur man stavar enskilda ord (typ fascist eller pungt :P) Såg att jag var visst en av dem som inte kunde stava.
    Särskrivningar kan vara lite knepigt vissa gånger men många gånger ser man tyvärr uppenbara ord såsom "tom glas" istället för tomglas. Till exempel; Hur skriver man ut 'iaf' --> "iallafall" eller "i alla fall" ?

Och om man ska hårddra det finns det också många ord som är talspråk vilket är totalförbjudet i text (iallafall i den akademiska världen). Exempel på talspråk är 'man' vilket jag har använt massor av gånger bara i den här lilla texten ;)

När jag skrev min C-uppsats gjorde vi ständigt sökningar i texten efter ord som vi visste var talspråk eftersom det tillhör 'det vardagliga' att skriva texter/inlägg/mail med dessa ord.

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Jo så är det ju. Ett ord här och där kan man allt stava fel på men när folk inte ens vet vad ett citattecken skall användas till blir man ju spritt språngande...

Något som dykt upp mycket på senaste är att folk helt seriöst tror att citattecken är för att förstärka vissa ord. Det blir i mitt huvud "helt och hållet" galet när jag ser det. Letar efter anledningar till varför i "helvete" det står citattecken runt vissa ord :)

20. Lunait

Lunait Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag såg just en reklamfilm (på TV) som innehöll särskrivningar. :(