Jag HATAR när folk inte kan stava. Ännu värre är när de inte ens bryr sig om att använda ett korrekt talspråk.

Själv är jag lite osäker på när det är "de" och när det är "dem" men jag håller på att lära mig. Tror att det oftast går att jämföra med engelskans "them", alltså när man kan använda "them" så ska man använda "dem". I think...
Jag ger mig dock aldrig. Jag kommer aldrig sluta rätta och häckla mina vänner som envisas med att
äckla mig genom att skriva "mej, dej, sej", särskriva, skriva "ja" eller "jah" istället för "jag" och "me" istället för "med", "sen" istället för "sedan/senare", "ån" istället för "sådan, "nån" och "nått" istället för "någon" och "något"...
Eller ännu värre: ibland ta två ord som kapats på mitten, skakats om, och därmed bildar ett helt nytt ord som mina vänner förväntar sig att jag ska förstå. Som "hemsy" istället för "hemmamys"...

Ärligt talat: är det någon här som hade förstått direkt att "hemsy" betydde "hemmamys"?
Majoriteten av mina vänner tycker dessutom att på internet och på "fejjan" så spelar det ingen roll hur man stavar och därför struntar i att ens försöka. Har även vänner som helt ger blanka fan i att stava oavsett vad det gäller, vilket säkert är anledningen till varför dessa vänner aldrig ens får något svar på sina jobbansökningar.
Vuxna människor SKA stava korrekt och göra det hela tiden!
Slarvfel kan alla göra men vuxna människor som envisas med att skriva på bebisspråk, särskriva, och envisas med "mej, dej, sej" borde fan straffas riktigt ordentligt.
Undantaget är dock de som har dyslexi. Men alla andra borde straffas.
Click to expand...