Er sommarläsning

Diskussion i 'Off Topic' startad av Cee, 24 jul 2012.

  1. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Vad läser Swedroid för böcker under semester och sommarlov? Gissar att det kommer gå åt en och annan bok om dagarna nu.

    Jag alternerar mellan två olika böcker för tillfället. Båda är ganska olika så det går rätt ok.

    Den första är Skeptikerskolan (Adlibris). Har precis påbörjat den men jag har hört mycket gott om den sedan innan. Tror faktiskt att det är en blogg som det har blivit bok av istället.

    I nördens tecken läser jag även Star Trek Desitny (Adlibris) för att få in lite skönlitteratur. Första Star Trek-boken jag läser. Är lite såld på The Borg så den kan förhoppningsvis bli spännande.

    Hur ser det ut hos er?
     
  2. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Först: Ett boktips. Faktiskt den bästa/roligaste jag läst. Passar utmärkt om man är lite smånyfiken på världen, forskning och framsteg, uppfinningar genom tiderna, samt massa naturvetenskap. (Inga förkunskapskrav - mycket lättläst och väldigt intressant OCH rolig)
    En kortfattad historia över nästan allting
    Seriöst, köp! :D

    Räknas böckerna man läser på t-banan till och från jobbet, om man nu inte har semester? ;)
    Tärningsspelaren: Mycket konstig bok om en psykolog som låter slumpen styra hans liv. Lite seg första 30-40 sidorna, men sedan tar det fart. Galen bok, rätt skoj, och skrämmande nog också ganska tänkvärd.

    Livet Deluxe: Snabba-cash del 3. Går skrämmande fort att läsa, men läsvärd om man gillade de tidigare.

    Annars brukade jag (nu finns inga kvar) streckläsa deckare av Frederick Forsyth. De är alltid bra!
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    I princip blev det så att jag slutade läsa skönlitteratur då jag började läsa på högskolan och det har inte blivit av att jag tagit upp det igen, tiden fylls med så mycket annat även om studierna är avslutade sen länge. Dock läser jag olika typer av facklitteratur, just nu är jag inne på http://www.bokia.se/kodokan-judo-throwing-techniques-4196575

    m v h Henrik
     
  4. Droid113

    Droid113 Guest

    Återupptagit och läst ut Dearly Devoted Dexter, nu blir det Dexter in the Dark. Efter det blir det Dexter by Design, och ev. Dexter is Delicious. Mycket Dexter. Tror dock inte att jag hinner påbörja Dexter is Delicious innan sommaren tagit slut.

    Hur läser ni? Jag brukar läsa innan jag somnar. Så blir man trött och utmattad av läsandet så att man kan somna lättare. :D
     
  5. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Just nu så håller jag på att gå igenom alla Harry Potter böckerna, är inne på den fjärde nu. Det var väldigt längesen jag läste dessa. Älskar dem!

    Jag ska försöka att ta och läsa igenom alla Dexter böckerna efter att jag är klar med det jag läser nu. Läser du dem första på svenska och resten på engelska? Eller allt på engelska?

    Jag läser när jag äter, innan jag ska sova, och när jag inte är upptagen med annat. Jag har kort tid på mig att bli klar, så då får det bli så.

    Böckerna lånar jag på biblioteket.
     
  6. Patlan

    Patlan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    "Oracle Database SQL" :rolleyes: (via Kindle reader & tab 7.7)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  7. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Blev imorse färdig med Last Light av Alex Scarrow. Bästa boken jag läst hitills iår.
    http://www.bokus.com/bok/9780752893273/last-light/

    " It didn't take a genius to work out how nasty things could get if the British authorities had been caught on the hop by the oil cut-off. And knowing how useless the government in his adopted country could be at preparing for anything out of the ordinary -unseasonable heavy rain, too many leaves on the track, a drier than average summer - the prognosis wasn't great."
     
  8. Droid113

    Droid113 Guest

    Jag läser dem på engelska. Om du inte har väldigt svårt för engelska så borde du också göra det, tycker jag. Finns med en del svåra ord(främst adjektiv), men om man inte förstår så är det ju bara att kolla wiktionary. Om det blir för svårt kan du ju lämna tillbaka och köpa svenskt istället. :cool:
     
  9. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Precis läst klart "The Broken Wings" av Khalil Gibran, underbar novel som jag rekommenderar starkt! Just nu läser jag "The prophet" (profeten på svenska) av samma författare.
     
  10. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Engelskan ska det nog inte bli några problem med :)

    Hade alla funnits på svenska så hade jag läst dem på svenska. Men då får det bli alla på engelska istället. Vill inte läsa halva serien på svenska och sen resten på engelska ;)
     
  11. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    [era barn är inte era egna, de är livets längtan efter sig själv]
    trevlig bok.
     
  12. shieldfire

    shieldfire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    1: Blue Remembered Earth (Alastair Reynolds) , ska vara första i en ny serie vad jag förstår. Lite roligt att mitt älskade Östafrika är med på många hörn.

    2: Andra världskriget (Antony Beevor), ämnet är inte svårgissat. 900+ sidor nutidshistoria.

    Tapatalked, might contain weird text :-)
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Tänkte ta med mig den till Grekland och läsa lite.

    När jag landade på Santorini hade jag läst ut halva boken.

    Andra halvan gick åt under två dagar tätt därpå.

    Jag har aldrig läst så många sidor per dag någonsin. Jag är ingen läsare men å andra sidan ett stort fan av alla slags biografier och just denna är så otroligt bra skildrad att man fastnar. Historierna som dras upp är dessutom både världsbildsförändrande och sjukt intressanta.
     
  14. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
  15. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Efter Last Light fann jag denna Robert Holdstock - Merlin Codex i en bokhylla för book exchange. Har ljumma förhoppningar.
     
  16. Redhat

    Redhat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har läst "Jag är Zlatan" på ljudbok. Gillar man biografier så är den rätt bra. Har börjat läsa en liten bok som heter Budo Secrets, den är intressant om man utövar någon japansk kampform.

    Skickat från min GT-P7310 via Tapatalk 2
     
  17. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

  18. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hur är de senare Dexter-böckerna? Har hört att han blir övernaturlig eller dylikt, stämmer det? Är dessa fortfarande läsvärda?

    OnT: Jag läser just nu Darkly Dreaming Dexter och tänkte sedan ge mig på Steve Jobs självbiografi.
     
  19. Laffe

    Laffe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Håller på att läsa Hungerspelen-triologin.
    Bättre böcker är svårt att hitta!
     
  20. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag sitter och ska ikväll börja med Patrik Sjöbergs "Det du inte såg". Vill börja nu efter vad Dirk Diggler skrev om den...
    Har även "Bluffen" och "Förkunnaren" av Unni Drougge som väntar på hyllan.
    Kan för övrigt rekommendera "Trasig" av Shy Keenan om man gillar biografier. Men läs författarens varning på de första sidorna!!