Era åsikter efter en längre tids användning

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av scsi, 2 aug 2010.

  1. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hejsan,

    Det här är mitt första inlägg här på forumet, trots att jag har lusläst här ganska länge. Jag är sedan en lååång tid en iPhone-ägare, men börjar bli rätt less på begränsningarna (trots jailbreak) och är sugen på att testa nåt nytt, och vad annars än Android :)
    Har fastnat ordentligt för X10 mini (trots att jag ogillar SE och är orolig för att telefonen håller deras sedvanligt låga byggkvalité och har andra kvalitetsproblem, vilket jag vet att den till en viss del gör), den är så otroligt liten och läcker! Men jag är lite orolig att dess främsta fördel - storleken - är också det största problemet.

    Förutom den låga skärmupplösningen (och därgenom inkompatibilitet med många apps) så oroar jag mig över textinmatningen. Säga vad man vill om iPhone, men textinmatningen fungerar exceptionellt bra. Jag är såklart medveten om att Minin är för liten för ett querty-tangentbord och att man får köra på T9 och en numerisk knappsats, men fungerar denna lika som T9 på t.ex. SE's äldre "touch-lösa" telefoner? Känner ni som jag använt den ett tag att ni faktiskt kan komponera kortare emails och liknande, utan att bli tokiga?

    Sammanfattningsvis skulle jag alltså önska att ni som har haft och använt telefonen en längre period (så att wow-känslan har hunnit lägga sig) skriver några rader om hur ni upplever telefonen, och vilka nackdelar ni stör er mest på. Ångrar ni ert köp eller skulle ni kunna tänka er att köpa den igen?


    Edit: Mina största problem med iPhonen ligger i den bristfällande notifieringsfunktionaliteten, brist på återkommande påminnelser för olästa sms, missade samtal och kalenderhändelser, m.m... Denna funktionalitet antar jag är enkelt att få med apps till Android, och då det inte handlar om grafiska applikationer antar jag också att högre skärmupplösning inte lär vara ett krav.
     
    Last edited: 2 aug 2010
  2. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Återkommande notifieringar finns inte default i android vad jag vet. Däremot finns det en app som påstår sig lösa det (kommer ej ihåg namnet) den verkade tyvärr inte helt stabil.
     
  3. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Funktion med återkommande påminnelser finns i Handcent sms, som många rekommenderar.

    Jag är dock ingen X10 Mini användare, så kan inte ge dig någon feedback där tyvärr.
     
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    jodå, Handcent funkar utmärkt på mini, och har upprepning, ställbar i flera steg
     
  5. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Jag gick från en M600i till en X10mini för lite över en månad sedan.

    Textinmatning är sådär, jag kör med Scandinavian keyboard (eller vad det nu heter) men rättstavningen fuckar upp det för mig ibland om jag inte korrläser vad jag skrivit.

    Jag är förtfarande irriterad över batteritiden, tycker den borde vara lite bättre med så liten skärm men man får se till att alltid ha med sig laddaren. Dock om man stänger av "allt" och bara har den som en telefon så klarar den sig rätt länge.

    Är dock väldigt nöjd med storleken och att jag ibland dubbelkollar i fickan så att jag verkligen har med mig telefonen. Skulle absolut inte vilja ha en större, fast det hade vart trevligt med högre upplösning så man inte vart portad från vissa appar.
     
  6. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Ja, fast du glömmer bort att batteriet också är väldigt litet (950 mAh att jämföra med t.ex. X10:ns 1500 mAh). Totalt sätt är batteritiden i paritet med de flesta andra smartphones skulle jag vilja påstå, inte bra, men dagens teknik verkar inte ha kommit längre, tyvärr.

    I övrig är i allafall jag väldigt nöjd med min mini utan tangentbord och skulle inte vilja byta ut den för allt smör i småland.
     
    Last edited: 2 aug 2010
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag har haft en Mini Pro sen lanseringen och har ännu inte slutat pilla på den :)

    Oftast när jag köpt en telefon så räcker det med ett par dagar för att tröttna på att pilla med den men inte en Android, finns alltid något att ändra/förbättra :)

    Jag är riktigt riktigt grymt nöjd med min telefon,absolut den bästa jag haft.
    Hade en Legend i 2 veckor innan jag reklamerade den pga massa problem,var lite osäker ang skärmstorleken på mini/pro men den har jag verkligen inget problem med. För mig fungerar den utmärkt att surfa på och svara på mail o liknande.
    Knappsatsen på Pro anser jag vara riktigt jäkla bra faktiskt,visst är Pro liiite större än den vanliga minin men inget man lider av.

    Batteriet har jag svårt att klaga på faktiskt,klarar det en hel dag på jobbet så är jag nöjd och det gör den utan problem för mig. Jag pratar väldigt mycket i min tel då jag använder den i jobbet,kan bli mellan 1,5-2 tim i samtal, då brukar jag har ca 40-50% kvar när jag kommer hem

    Skulle utan att tveka välja en mini/pro om jag tvingades byta igen av någon anledning.

    Det finns saker att önska av kalender osv men jag tror det kommer förbättringar inom kort iom Android 2.1 och beroende på vad SE själva implementerat i 2.1.

    Sen om man som van Iphone användare kan bli nöjd med en Mini/Pro är ju svårt att svara på ;)
     
    Last edited: 2 aug 2010
  8. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Håller med ovanstående till punkt och pricka :)

    Har haft min Mini Pro i en månad nu och är nöjd med det mesta, framför allt tangentbordet som är GRYMT!

    Finns ett par saker som SE har missat och som tyvärr inte fungerar som det ska, detta verkar dock variera från användare till användare (batteritiden, wifi-problem och annat), vissa har problem andra inte som med alla andra lurar.

    Visst man går miste om mycket med Android 1.6 och den låga upplösningen, men 2.1 är förmodligen bara runt hörnet och hittar man inte en app på market så kan man bara skapa en emulator i datorn (som var jättelätt med den här guiden) eller så surfar man in på AppBrain och installerar den vägen.
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag fick låna en Iphone 3GS 16GB ca 2-3 veckor innan jag köpte min Android.

    Iphone är en grym telefon på alla sätt o vis,går inte säga annat.
    grym känsla i skärm osv osv. Byggkvalitèn är oxå fantastisk på Iphone.

    MEN :

    Fördelen (som är en nackdel på Iphone) är ju att man kan anpassa sin Android efter sitt eget behov. Du väljer själv vad du vill ha på dom olika skärmsidorna Tex har jag lagt in for 1.6 tag home som home launcher på min mini. Då kan man ha flera widgets och program på samma skärm. På startskärmen har jag tex vädret i form av snowstorm och en kalenderwidget som visar nästkommande kalenderhändelser. Sen haar jag genvägar till dom mest använda programmen under det. Spotify har jag gett en egen sida tex.

    Möjligheterna är så många med Android .................

    Och gällande SE:s mini............ den är såååå smidig att ha med sig att man ibland känner efter om man verkligen har den med sig :)
     
  10. Hashi

    Hashi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ninjar tråden lite för känner att det är lite samma tema hoppas det är okej :).

    Hur känner ni som har med och utan det utfällbara tangentbordet är det nödvändigt eller använder ni det inte? Samt glappar telefonen tack vare "slidefunktionen" i tangentbordet?
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag har inte det minsta glapp i min. Varken i utfallet läge eller ihopfällt.
    Jag använder t-bordet mer än jag trodde jag skulle göra faktiskt. Fördelen med pro är ju att skärmen vrider sig i alla lägen. Det gör inte skärmen på den vanliga minin.
     
  12. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Hahsi,

    själv har jag minin utan fysiskt tangentbord och det virtuella fungerar så pass bra att jag inte saknar något fysiskt tangentbord. Den mindre storleken och vikten är av större betydelse för mig.
     
  13. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag upplever byggkvalitén som ovanligt bra jämfört med andra se-lurar jag testat. Det finns som sagt en del designmissar i gränssnittet, och det märks att man kompromissat både här och där för att få ner storleken. Om man som jag vill ha telefonen riktigt liten så är det dock helt klart en bra tradeoff som är värd att göras.
     
  14. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Detta är min första Android lur , men har stött på en del i och med att jag jobbar i branschen. Helhets mässigt är jag j*kligt nöjd. Dock besviken på kameran. Jag har dessutom en Satio och här är skillnader. Jag får ofta gryniga bilder, trots autofokus. Saknar inställningsmöjligheter som återfinns hos de flesta, om inte alla kameratelefoner. En finslippning på kameramjukvaran och we have a 10! Dessutom har min fru oxo en Mini Pro, och hon är grymt nöjd. Och hon är kräsen.
     
  15. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

  16. JollyJumper

    JollyJumper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag e nöjd med allt förutom att vissa klagar på att jag hörs dåligt ibland under samtal. Vet inte riktigt vad det beror på ska testa mig fram. Storleken, skärmen, android, kameran ja allt annat är jag mer än nöjd med.
     
  17. vildtrapper

    vildtrapper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Att gå från iphone till android borde vara Desire i dagsläget som är mest intressant, som komplement en X10mini.
    Om x10mini haft samma optiska styrsensor hade den varit en 10 poängare, men om jag ska iväg på fritiden så är det alltid X10mini som är med, sällan desire får följa.
    Företagstelefon= Htc Desire. Otrolig att jobba med vart bättre i helgen med Android 2.2
    Privat/fritid=X10mini. Slår dom flesta jag haft eller testat. Att kameran inte har inställningar och zoom drar ned betyget avsevärt. Iof är det ju rätt iom segmentet den tillhör.
    Den har bästa ljudet på marknaden på telefonen och även högtalaren!
    Att den är liten påverkar inte täckningen av 2-3G, testat för jag befinner mig ofta på såna ställen som har 0 täckning.

    Nästa person säger nått annat så det är bara gå på butik och klämma på olika lurar.
    Men som jag ser det har du rätt det man ska satsa på idag är Android.
    Kommer ju rätt intressanta nya lurar fram över med 2.2.
     
  18. mynta2004

    mynta2004 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har både en Desire och en PRO, körde med PRO'n runt tio dagar och gick sen tillbaka till min Desire.
    PRO'n får bli en slit och släng telefon som jag inte behöver vara rädd om. Endast ljudet är bättre på PRO'n än på Desire'n (förutom storleken då).
     
  19. mij

    mij Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Skaffa ordentligt skärmskydd, jag ångrar bittert att jag slarvade med skärmskydd. Nu sitter jag med en rejält repig display TROTS att telefonen legat ensam i men jeansficka.

    Annars är den grym!
     
  20. Istvan

    Istvan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Pluttade dit det medföljande, men har beställt ett från ZAGG.