Era åsikter efter en längre tids användning

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av scsi, 2 aug 2010.

  1. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    djjokke & KingLouie. Ni är båda ute och cyklar.

    Kika på punkt 5 på sid 9 i pappersmanualen och tala om vad som står där. :)
     
  2. KingLouie

    KingLouie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    681
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    wow...en sensor till! Där ser man!:eek:
     
  3. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    I accept defeat :cool: tyckte det lät mest logiskt men shi fick jag :D
     
  4. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Jag är nöjd med min. Lite tråkigt bara att BlueTooth inte fungerar som det ska (ens med appar). Ville skicka/ta emot filer flera gånger under sommaren men kunde inte göra det på grund av begränsningarna.

    Wi-Fi verkar ha förbättrats iom sista uppdateringen men det sker fortfarande att den kopplar ner sig ibland.

    Annars funkar telefonen utmärkt. Batteriet håller bra, min brukar hålla 2-6 dagar beroende på hur mycket jag använder den.

    Bra byggkvalitet är det på den också. Tappade min under semestern från 2-2.5 meters höjd ner på asfalt. Blev bara en buckla nere vid meny-knappen & en liten repa (2 mm) uppe i statusfältet precis till vänster om signalstyrkan. Telefonen & alla dess funktioner funkar utmärkt trots fallet. Stryktålig är den alltså. :-)
     
  5. soyd

    soyd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Trist att du tappade den :(

    Tur att den höll :)

    Jag tror dock inte att Pro modellen pallar ett sådant fall :)

    /mvh soyd
     
  6. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    4d, 5h, 52m sedan senaste laddningen och 18% batteri kvar. Tagit bilder, filmat, lite wifi och ringt, nu senast ett 30 min samtal. Blir nog till och ladda inatt...

    I klass med min gamla 5800 tub.

    /elpapo
     
  7. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är fullkomligt kär i telefonen och skulle den gå åt skogen (vilket det känns som att den kommer göra) kommer jag skaffa en ny. Designen är fantastisk, den ligger helt fenomenalt i handen och passar perfekt i alla fickor. Hade med den på festival förra veckan och den var aldrig i vägen.

    Positivt

    + Sjukt snygg design, bra formfaktor, skön att hålla, smidig

    + SEs gränssnit är intuitivt, smidigt. Rent från plotter, allt nära till hands

    + Utmärkt textinmatning på en liten skärm, träffar sällan fel

    - Android 1.6 är fattigt, särskilt i SEs tappning

    - Vid textinmatning funkar T9 otroligt dåligt, "Ordförslag"-pilen är en enda stor bugg. T9 räknar inte ut vilket ord som passar bäst utan verkar ta senast valda, inte mest valda. När jag försöker trycka ner listan med ordförslag försvinner pilen bara och ordet blir understryket?

    - När man ska lägga in specialtecken eller smileys kan man se ikoner i nedkanten av skärmen men dessa går inte klicka på om man inte scrollar ner någon millimeter, man måste alltså svepa för att få in en smiley, vilket gör det hela oändligt klumpigare. En glad smiley är givetvis obligatoriskt varje gång man skriver ett skämt alternativt skriver till flickvännen...

    - Sådant som finns på flera år gamla feature phones finns inte på Mini (filöverföring via blåtand, automatiskt uppdaterad e-post, ämne på MMS och så vidare ad absurdum)

    - Sådant som finns i gamla smartphones finns inte på Mini (jämför med den ett år gamla HTC Tattoo i samma prisklass för rättvisans skull, som två olika världar)

    - Materialvalet känns otroligt billigt. Efter tre veckor med telefonen i jeansficka skärmen vänd inåt har den rejäla repor och inbuktningar både på skärmen och framsidan av telefonen. På detta vis har jag burit tre andra touchscreens de senaste 1,5 åren och har aldrig fått en rispa. Dessutom glappar skalen, inte synligt men så pass att det låter och knarrar rejält, vissa mer än andra. Hade varit OK om det åtminstone funnits ett universellt bra originalskal som följer med alla mobiler (typ svart) men om man kollar här på forumet verkar det ju vara slumpen som avgör vilket skal som funkar bäst.

    + ...undantaget knapparna. Känns fruktansvärt mycket bättre än både HTC Tattoo (samma prisklass) och HTC Legend (dubbelt så dyr vid lansering). Dock känns det som att det krävs någon religiös ritual för att få toppknappen att lyda. Särskilt om telefonen är avstängd. Ibland kan jag inte få igång mobilen på flera minuter bara för att jag (antagligen) trycker "fel".

    + Systemet i allt väsentligt är bättre anpassat för den mindre skärmen. Har aldrig känt att något är för litet eller för stort, allt flyter på bra.

    - Webbsurfningen är sämre än på andra telefoner i samma prisklass. SE har tagit fram en egen zoomteknik för bilder ("one finger zoom") men struntat i att använda den i webbläsaren? Som med allt annat så känns det hafsigt och ologiskt.

    +/- Timescape! Hade kunnat varit en fenomenal app om den bara inte sög så fenomenalt. För allt vad man vill använda den till så finns det någon idiotisk begränsning. Varför inte göra det separata appar eller integrera bättre? Har man flera SMS olästa samtidigt funkar det superbra för att få en snabb överblick och svara, så integrera med meddelandeappen! Eller gör så att Timescape startar automatiskt när man har olästa SMS! Vad som helst som gör att den blir till någon praktisk nytta!!!!
     
    Last edited: 9 aug 2010
  8. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Kan vi klistra teddyjohans inlägg någonstans? Det där var den absolut bästa sammanfattningen jag någonsin läst och jag håller med på exakt alla punkter. Jag har iofs en Mini Pro så ett STORT + för det fysiska tangentbordet där.
     
  9. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Mycket bra kamera och video, även bra batteritid för en smartphone. Qwerty tang b app i horizontalt läge gör att pro inte var nödvändigt för mig. 2 minus av mig: Medioker samtalskvalite och SAR värdet kunde vara lägre. Kan konkurrenterna få ned värden under 0,3 så är inte pro's 1.61 (har jag för mig) bra alls.
     
  10. jsnake

    jsnake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är helt sjukt nöjd med min också. Har varit en del i USA på sistone och fått många kommentarer i stil med "Wow, vad är det DÄR för en telefon" ifrån iphoneanvändare, speciellt från de som tycker iphonen är lite klumpig. Konstigt nog verkar de bli mer imponerade när de inser att det inte går att fälla ut något tangentbord (jag har en vanlig mini), lite som att de först då ser det som en förminskad iphone.

    En av de största överraskningarna för mig var faktiskt hur snabb man blir på skärmtangentbordet. Jag är mycket snabbare på det än jag var på min förra candybartelefon (som ju också körde t9). Innan jag köpte telefonen hade jag trott att det skulle vara tvärtom. Det är bara när man är ute och går och kör enhandsgrepp som jag saknar de fysiska tangenterna. Därmed inte sagt att pro:ns tangentbord är onödigt, det är förstås ännu bättre, men jag är ändå glad att den vanliga minin funkar så bra.

    Batteritiden är det enda minuset som jag ser det, även om de flesta smartphones har liknande problem. Jag känner mig dock lugnare nu när jag insett att man radikalt kan bromsa förbrukningen när det kniper.
     
  11. brakjoller

    brakjoller Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Wow! Har du några speciella tricks för dig? Jag får ladda min varje kväll - minst... :(
     
  12. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har aldrig fått en touchscreen att hålla en hel dag om jag använt funktionerna ORDENTLIGT dvs flera timmar med musik samtal film o surf... Den ända luren som klarar d e tydligen nokia e72 men så e d ju ingen touchscreen heller....
     
  13. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Ja, låt den ligga i fickan orörd. :)

    Själv har jag nu haft den uppe i 3d och 11h och har 47% kvar av batteriet efter totalt ca 1h FM radio, ca 5 min samtal, ett par minuter laddning av lite appar från market samt ett fåtal minuter med surf och test av XiiaLive internet radio app (WIFI). Inte mycket användning som synes.

    Mine tele drar ca 10% batteri per dygn i viloläge med endast 3G påslaget dvs i teorin skulle jag kunna klara 8-9 dagar på en laddning om jag enbart lät den ligga i fickan (vilket kan vara lite svårt). Börjar man använda den, så tickar dock batteriet iväg ganska snabt. :)

    Det kräve dock ett antal laddningar innan batteriet börjar bli hyfsat (tog mig ca 1 månad, men kan variera beroende hur ofta man laddar).
     
    Last edited: 10 aug 2010
  14. WaspWorld

    WaspWorld Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Då har du verkligen inte gjort mycket med telefonen min vän :) Låter faktiskt för bra för att vara sant. Hur många widgets ligger ute? Kör du med vanliga homescreen eller ngn annan?

    Om man jämför med Nokia 5800 som har större batterikrävande skärm så är batteritiden på minin grymt dålig ;) Har en sådan själv och batteritiden är mycket bättre på 5800, vilket är konstigt.
     
    Last edited: 12 aug 2010
  15. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mindre batteri ger mindre ström, kort sagt, även om skärmen är mindre. Vad gäller just skärmen tror jag den drar rekordlite vare sig man vill eller inte med tanke på att den automatiska ljusstyrkan inte går att dra ner, och skärmen är exceptionellt liten.
     
  16. valleybrook

    valleybrook Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är oerhört nöjd med min X10 Mini. Det jag saknar framförallt:
    - Digital Zoom
    - Bättre Bluetooth

    Retar mig på en bugg:
    - Radion slås på efter avslutat samtal.

    Oväntat bra är:
    - faktiskt högtalaren på baksidan. Jämförde med en stor XPERIA och ljudet från Minin är mkt bättre.
    - Kameran. Krispiga bilder med bra färgåtergivning

    X10 Minin är telefon som har allt och det bara funkar och som man inte behöver vara så oerhört rädd om och som får plats i skjortfickan.
     
  17. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    5800 har o andra sidan nästan hälften så stark CPU som Mini (typ 369 MHz vs. 600 MHz), vilket bidrar till lägre effektförbrukning.

    Vet inte om det var denna tråden eller någon anna där en annan person hävdade att hans mini hade bättre battritid än hans 5800. Tur eller skiklighet, vet inte, men min mini är nu uppe i 4d och 5h med 36% batteri kvar. ;)
     
  18. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Något som irriterar mig är att den är onödigt bantad. Skillnaden mellan Mini och stora X10 är inte SÅ stora att det går att motivera. Skillnaden mellan HTC Legend och HTC Desire är lika stor men trots det har HTC Legend exakt samma mjukvara. Faktum är att HTC Wildfire, som har sämre prestanda än X10 Mini, har hur många fler funktioner som helst.

    Min ett år gamla HTC Tattoo hade en widget där man kunde bläddra i en 3D-hög med nyinkomna mail (samma widget som finns på Desire idag) på ett snyggt och supersmidigt sätt. Trots det kan X10 Mini inte ens visa mail i Timescape (fast det är inbyggt i Timescape, men borttagit för Mini)?

    Visst, vill man ha en av dom andra telefoner jag nämnde så ska man väl köpa den, men faktum kvarstår att man blir besviken när allt det där som bara funkar på andra telefoner inte finns här, typ en vettig mailklient eller att den laddar ner kontaktbilder från Facebook osv.
     
  19. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag sitter inte och leker med den timma efter timma längre, det stämmer. Jag kör som sagt wifi några ggr per dag (mail, webb, tv.nu osv), tar minst i snitt 1-3 bilder med kameran om dagen och minst några samtal varje dag. Jag har dock avaktiverat mobildatatrafik.

    Jag körde Zeam senast med en hel del widgets, bla snowstorm (väder) widget, kalender osv. Då räckte luren ca 1,5 dag. Skärmdump: http://img97.imageshack.us/i/x10mini.jpg/

    Nu kör jag SE original homescreen utan väderwidget. Endast ett fåtal widgets, search, calender pad, mini info widget, retro clock och strömkontroll.

    Ja, tuben hade bra batteri (mkt tach vare symbian) och framförallt brutala inbyggda stereohögtalare :) Ljudkvaliten var även den fantastisk!

    Jag vet inte vad som gör att min lur har enligt min åsikt helt ok batteritid för jag använder den dagligen. Snowstorm är en grymt bra app, vill inte smutskasta den, jag råkar bara ha en config som funkar nu. Vet inte om den bidrar till att sänka batteritiden!? Förutom åtgärderna ovan har jag installerat taskmanager, en appkiller. Kör med ljusstyrka 2 (av 3) och alltid max utomhus i widgeten strömkontroll. Laddar batteriet över natten. Kanske är det för att jag har haft den 1mån nu och därav batteriet börjat nå sin topp? Vad vet jag...

    Btw, laddade luren i ca 2 timmar (visade 100%) för 1d, 5h, 6m sedan och har 75% kvar. Då har jag kört mer wifi än vanligt (lekt med appar och letat i market) samt skrivit några inlägg här på swedroid forumet samt 5 samtal tot ca 30min.

    Det är ju helt ok!

    /elpapo
     
  20. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Du var på semester va? :P Men ändå, antar att du använder telefon lite varje dag iallafall!?

    Om inte, så är det iallafall bra! Inte många lurar som klarar det ens i standby.

    Vad har du för homescreen? Original? Någon appkiller?