Köpte min Neo idag olåst på Telia butiken på Kungsgatan i Stockholm, och efter att ha uppgraderat till 2.3.3, installerat nödvändiga appar och flyttat allt från den gamla telefonen (Nexus S) så kände jag mig redo att dela med mig av mitt första intryck.
Den är mindre än vad jag trodde att den skulle vara, vilket bara är positivt då jag hade en mental bild av att den bara skulle vara snäppet mindre än Xperia Arc. Bortsett från storleken så lever den helt upp till mina förväntningar. Pigg och rapp i gränssnittet, skarp och klar skärm, bra ljud under samtal och högtalaren duger fint för att lyssna på böcker eller podcasts. Kameran är ruskigt bra för att vara en mobilkamera. Byggkvaliten är solid trots ett plastigt yttre. Överlag så är jag mycket nöjd.
Telefonen som Neo'n ersätter är som sagt en Samsung Nexus S som jag kört sedan i januari, varvat med en Galaxy S och iPhone 4 när Nexusen har börjat kännas tråkig. Jag har tidigare även haft alla de övriga medlemmarna i Xperia-familjen, som numera är förpassade till vänner och bekanta. Med Neo'n känns det defintivt som att Sony Ericsson har lärt sig vad de gjorde för fel med X10-serien, och har satt ihop en telefon som mer eller mindre fungerar i alla lägen.
Jag hade några frågetecken som snurrade runt i huvudet innan jag köpte luren som jag nu har fått svar på. Det kanske finns någon annan här som har samma funderingar så här kommer mina noteringar:
- Spelar man musik och startar kameran så stannar musiken. Antar att det hänger ihop med att kameran vill ha ensamrätt till SD-kortet. På bl.a Nexusen gick det att plåta utan musiken stannade.
- Kameran går att använda under telefonsamtal. På Galaxy S fungerar inte kameran under pågående telefonsamtal (om man inte kör med t.ex Vignette eller någon annan kamera-app).
- Micro-SIM i adapter fungerar utmärkt i Neo's SIM-kortshållare. Vissa telefoner har knasigt trånga SIM-kortshållare som vägrar släppa in ett micro-SIM i adapter.
- Proximity-sensorn som tänder och släcker skärmen när man sätter upp luren till örat fungerar klockrent. På Xperia X10 strulade den i mängder och man lade på samtal av misstag stup i kvarten.
- Bluetooth fungerar bra. Rent och klart ljud (så bra det kan bli över bluetooth). Kör ett Jawbone Era för telefonsamtal och Sony Ericsson MW600 för musik. Vid telefonsamtal så är överkopplingen till headsetet blixtsnabb. På t.ex iPhone eller Galaxyn så är det en viss fördröjning när man svarar med Bluetooth-headset.
- Timescape har gått från odugligt till hyfsat användbart. Iallafall för att skumma igenom facebook och twitter utan att gå in på djupet av vad som skrivs.
- Håller med om skärmens ljusstyrka. Gränsvärdena verkar vara lite väl snävt ställda och ibland skulle jag vilja ha lite mer ljus. Dock ingen dealbreaker och jag gissar att det ordnar sig i kommande uppdateringar (X10 mini hade samma problem).
Just nu känns det som att jag kommer att köra Neo'n ett bra tag framöver.

Click to expand...