Era första intryck

Diskussion i 'Xperia neo' startad av Dampwall, 26 maj 2011.

1. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Har precis köpt en Neo jag med. Första intrycket är att den är helt klockren! Vem kan mena att den är plastig? Tycker den känns mer exklusiv än Arc!

Uppdaterade direkt till 2.3.3. Vad smidigt, bara att plugga in mobilen, installera PC-companion från mobilen, se till att batteriet är laddat och sedan sköter det sig självt.

Skillnad mot allt strul jag (alla) har jämt vid uppdatering med Samsungs skräpprogram.

Synd bara att SE var så sena med på tåget med Android så att man var tvungen att nöja sig med en sketen Samsung Galaxy i7500 i drygt ett och ett halvt år.

Nu är man tillbaka hos SE igen och det var ett kärt återseende "so far" :-)

2. Radon

Radon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s
    Den enda som jag skulle önska är att ljusstyrkan gick att ställa upp.
    I övrigt så är jag nöjd. Testat en sväng mef Navigon och det fungerade utmärkt.

Sent from my Xperia Neo

3. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Blir bara mer och mer imponerad över min neo!
    Ett dygn nu sen jag tog den ur laddaren och har använt den idag till surfning,angry birds,sms och lite samtal.
    Och jag har fortfarande 86% batteri kvar!! :cool:

Fattas bara att det kommer lite andra bakstycken så är det perfekt!

4. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

vad är de här jag läser om skärmstyrkan? är den verkligen så kass? har förstått att SE/google ändrat så man bara kan ha den på auto vilket låter helt dingt. sitter fortfarande och velar om jag ska behålla denna (inte brutit förpackning än) eller hoppa på SGS2 monster tåget.

5. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag tycker inte att skärmstyrkan är dålig. Den anpassar sig väldigt bra efter omgivningen verkar det som. Funkar bra ute i solljus med tycker jag. Allt flyter på bra.

6. baker666

baker666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Det finns ingen autoinställning öht.

Om det är som du säger så ställer man väl in nån sorts medelvärde eller nåt , för slidern finns där iaf. Den stod på max när jag kollade första gången. Jag har den på 66% nu och det funkar hur bra som helst.

Nu är ju inte detta längre mitt första intryck , men nu sedan 2.3.3 kommit har batteritiden blivit ännu bättre. Nu skulle jag vilja påstå att jag kan ladda varannan natt vid vanlig användning. Jag har i princip samma eller bättre batteritid nu jämfört med min Desire (som hade allsköns tweaks osv som gjorde den batterisnål).

(Om du vill packa upp den eller inte är såklart upp till dig. Om du packar upp den och inte vill ha den så lär den inte vara svår att prångla ut på blocket för vad du gett för den i princip. Med tanke på hur pass jobbig den är att få tag i.)

Last edited: 31 maj 2011
  7. CaptainC

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

Nu är de så att jag lämnat den på post-stället men jag gjorde det försent så paketet har inte åkt iväg än, och nu ångrar jag de som satan i gatan och ska försöka ta mej ledigt en halvtimme och försöka återta paketet hahahahaha . jäffla pucko man kan vara... :)

8. FlinuX

FlinuX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har testat min Neo nu i ett par dagar. Tycker det är en mycket trevlig lur. Skärmstyrkan kan jag inte klaga på, men däremot stör jag mig på att det bara går att ställa in nått slags "medelvärde". Man borde kunna välja inom vilket område den ska anpassa sig automatiskt, t.ex 40-100%. Som det är nu så kör jag typ 50% inomhus, som är lagom både dagtid & nattetid, när den anpassar sig automatiskt. Utomhus däremot går den inte upp tillräckligt, då behövs högsta läget 100%, men det gör att man blir bländad på natten om man inte ställer ner innan. Den borde kunna autoanpassa över hela området, från 0-100%, om man nu vill det... Kanske någon app som kan fixa detta?

Jag ska dock byta ut min (DOA) för vibrationen är kajk, men annars är den tipp-topp! :-D

9. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Beslutsångest är bara förnamnet va? :)

10. CaptainC

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

haha ja det är sjukt, ringde posten och iom att paketet inte lämnat ombudet så vart de inga problem att hämta ut de igen, men när jag kom fram fick jag inte ab han nissen som jobba där då bad jag han ringa posten och då neka de mej :/ . har skickat ett mail till e-shop om hela skiten och bett dem snällt om de skulle vilja skicka tillbaka den till mej igen och glömma att jag någonsin skickat tillbaka den hahahaha. får se vad de svarar.

de oros moment jag haft är att jag varit så van vid SGS att jag kommer bli besviken. min dotter tyckte att den var skitig och diska den. jag vart nere och klämde på 2an och tycker den är helt underbra och då menar jag riktigt jävla underbar men tyvärr så är den förstor, hade den haft samma storlek som första hade de varit ett givet köp men med 2an så kunde jag inte nå botten och toppen på skärmen med tummen utan att byta grepp och då kallar jag inte de mobil mer om jag måste använda två händer. Sen är det ju skärmen Jag är amoled frälst och de med ljustyrkan har oroat mej .
    sen är de rom lekandet, nu har ju se sagt att de ska låsa upp bootloadern så det lär ju strömma in en massa roliga tweaks till Neo också bara de kan få ut telefonen till massorna och förhoppningsvis kommer det dyka upp några nissar med förmycket fritid och skapa grymma rommar :) .

förhoppningsvis går e-shop med på att skicka tillbaka luren till mej i morgon när de fått in den och förhoppningsvis har jag den då på fredag och ska starta den tillsammans med några bärs och börja leka :)

11. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Är det bara jag som är galet imponerad av batteriet?

Fortfarande 60% kvar efter 50h drygt,tycker jag är grymt för en smartphone.
    Ska se hur länge det går innan den dör! :)

12. Pasco

Pasco Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    Köpte min Neo idag olåst på Telia butiken på Kungsgatan i Stockholm, och efter att ha uppgraderat till 2.3.3, installerat nödvändiga appar och flyttat allt från den gamla telefonen (Nexus S) så kände jag mig redo att dela med mig av mitt första intryck.

Den är mindre än vad jag trodde att den skulle vara, vilket bara är positivt då jag hade en mental bild av att den bara skulle vara snäppet mindre än Xperia Arc. Bortsett från storleken så lever den helt upp till mina förväntningar. Pigg och rapp i gränssnittet, skarp och klar skärm, bra ljud under samtal och högtalaren duger fint för att lyssna på böcker eller podcasts. Kameran är ruskigt bra för att vara en mobilkamera. Byggkvaliten är solid trots ett plastigt yttre. Överlag så är jag mycket nöjd. :)

Telefonen som Neo'n ersätter är som sagt en Samsung Nexus S som jag kört sedan i januari, varvat med en Galaxy S och iPhone 4 när Nexusen har börjat kännas tråkig. Jag har tidigare även haft alla de övriga medlemmarna i Xperia-familjen, som numera är förpassade till vänner och bekanta. Med Neo'n känns det defintivt som att Sony Ericsson har lärt sig vad de gjorde för fel med X10-serien, och har satt ihop en telefon som mer eller mindre fungerar i alla lägen.

Jag hade några frågetecken som snurrade runt i huvudet innan jag köpte luren som jag nu har fått svar på. Det kanske finns någon annan här som har samma funderingar så här kommer mina noteringar:
    - Spelar man musik och startar kameran så stannar musiken. Antar att det hänger ihop med att kameran vill ha ensamrätt till SD-kortet. På bl.a Nexusen gick det att plåta utan musiken stannade.
    - Kameran går att använda under telefonsamtal. På Galaxy S fungerar inte kameran under pågående telefonsamtal (om man inte kör med t.ex Vignette eller någon annan kamera-app).
    - Micro-SIM i adapter fungerar utmärkt i Neo's SIM-kortshållare. Vissa telefoner har knasigt trånga SIM-kortshållare som vägrar släppa in ett micro-SIM i adapter.
    - Proximity-sensorn som tänder och släcker skärmen när man sätter upp luren till örat fungerar klockrent. På Xperia X10 strulade den i mängder och man lade på samtal av misstag stup i kvarten.
    - Bluetooth fungerar bra. Rent och klart ljud (så bra det kan bli över bluetooth). Kör ett Jawbone Era för telefonsamtal och Sony Ericsson MW600 för musik. Vid telefonsamtal så är överkopplingen till headsetet blixtsnabb. På t.ex iPhone eller Galaxyn så är det en viss fördröjning när man svarar med Bluetooth-headset.
    - Timescape har gått från odugligt till hyfsat användbart. Iallafall för att skumma igenom facebook och twitter utan att gå in på djupet av vad som skrivs.
    - Håller med om skärmens ljusstyrka. Gränsvärdena verkar vara lite väl snävt ställda och ibland skulle jag vilja ha lite mer ljus. Dock ingen dealbreaker och jag gissar att det ordnar sig i kommande uppdateringar (X10 mini hade samma problem).

Just nu känns det som att jag kommer att köra Neo'n ett bra tag framöver. ;)

jepped och Vipan gillar detta.
  13. edge

edge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Skulle du rekommendera neon över nexus s?
    Jag står och väljer mellan dom två, då priset är likvärdigt!

Last edited: 1 jun 2011
  14. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Har du några tankar om batteritiden? Jag har beställt min Neo förstod inte att den gick att köpa olåst hos Telia. Hoppas att jag inte gjort något misstag. Väntar. väntar...

15. Pasco

Pasco Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    Bra fråga. Har egentligen inte haft Neon tillräckligt länge för att varken säga bu eller bä.

Välj Nexus om:
    - Du till 110% vill hålla på med moddning och flasha olika rommar tills ögonen blöder. Sony Ericsson har som noterat gett oss möjlighet att låsa upp bootloadern och med tiden fippla runt med egna rommar osv. Så det kommer antagligen att dyka upp tillfällen för oss att modda Neon, men aldrig i samma utsträckning som med Nexus.
    - Du har ruskigt dålig syn och måste ha glasögon för att läsa på skärmen. Upplösningen är i princip densamma mellan de två telefonerna, men Nexusens större (och ljusare) skärm bidrar till att öka läsbarheten. Det är dock ruskigt marginellt och jag är helt klart ute och vandrar i petitessernas rike.

Bortsett från detta så ser jag faktiskt ingen anledning till att köpa Nexusen. Vill du bara ha en smidig telefon för att latja med appar, boppa musik, knäppa bilder och ringa med så skulle jag peka på Neon. Främst för att den är snäppet nyare och lite mer genomarbetad än Nexus.

edge gillar detta.
  16. Mr_East

Mr_East Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Körde in Snes emulatorn på Neon o kopplade in den till TV:n funkade riktigt bra, nostalgi trip utan like =P

Med en Wii mote till det så har man ett Snes i fick format, blir även att testa N64 emu för att se hur det fungerar. Edit* N64 Emu flyter hur bra som helst, blir att testa med wii mote nån dag.

Nostalgi för mig och lycka för barnen (finns risk att man blir utan telefon förståss).

Last edited: 1 jun 2011
  17. Pasco

Pasco Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    På tok för tidigt för att uttala sig om batteritid då jag fortfarande är inne på min första laddning (fulladdad igår kväll vid 22-tiden och nu 13 timmar senare nere på 34% efter en hel del pillande och några timmars sömn.). Man måste ge batteriet några laddningar för att mogna. Men med tanke på den mindre skärmen så borde batteritiden vara tillräckligt bra för att klara sig igenom en aktiv dag med mail, surf, messande, lite spelande osv.

Jag är egentligen fel person att fråga om batteritid då jag är av åsikten att telefonen är till för att användas, och det är sällan långt till närmaste vägguttag eller USB-port. Ladda när det behövs eller när du kan.

18. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Är det sant att N64oid flyter på utan några som helst problem? Hur är det med FPSe? Sitter nu på en Galaxy SII, otroligt trevlig telefon, dock finns det inga möjligheter till att koppla in en BT-kontroll till mobilen, Samsung är ju alltid och fipplar med inställningarna vilket nu innebär att jag börja snegla på en Neo!

Så återigen, flyter N64oid utan det minsta lagg?

19. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Nja, inte några under ännu direkt beträffande batteritid. Har du ingen synk på alls då eller? Har fått lite problem med 3g-täckning ibland. Har inte heller fattat skillnaden i att synka vanlig FB eller Timescape. Min suger en del batteri. Får nog börja med att testa avställd synk. Har ju iofs bara laddat ca 7 ggr. Kanske blir lite bättre sen, eller?

20. perperub

perperub Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
    Hur lyckades du med det? Den finns inte upplagd på halebops hemsida.