Fråga: Erfarenhet av Withings Scanwatch Horizon? Andra klockor med EKG?

Diskussion i 'Wearables' startad av jesper_w, 24 mar 2023.

  1. jesper_w

    jesper_w Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2017
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    42
    Hej alla,

    Använder idag en Galaxy Watch 3 som jag gillar på alla sätt, men saknar möjligheten att mäta EKG med. Använder idag klockan mest för notiser från telefon, för att se om det är värt att ta upp telefonen just nu eller om det är något som jag kan hantera senare.

    Har tittat på Smartwatch ECG, heart rate & oximeter | ScanWatch Horizon eftersom denna mäter EKG på ett enkelt sätt och är (IMHO) ganska snygg. Scanwatch Horizon saknar inbyggd GPS, telefon och lite till. Tänker att jag ändå tar med telefonen på mina löprundor, så då är avsaknad av dessa funktioner inget problem. Funktionsmässigt är det lite som att gå tillbaka till Galaxy Watch 2, fast med EKG. :)

    Jag har fattat det som att jag får bäst funktionalitet med en Galaxy Watch tillsammans med en Samsung-telefon och näst bäst funktionalitet tillsammans med andra Android-lurar. Med Scanwatch kan jag välja vilken telefon som helst, t o m en Apple (om jag skulle vilja). Denna valfrihet lockar mig enormt.

    Är det någon som har erfarenhet av Scanwatch Horizon och kan säga positivt eller negativt?

    Rekommenderar ni någon annan klocka med bra funktioner för att hålla hjärthälsa?

    Stort tack på förhand!
     
  2. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    292

    MINA ENHETER

    Jag har en del Withings-prylar, och jag tycker deras app sammanfattar dem på ett bra vis. Hade nog inte köpt en klocka av dem dock, då jag personligen tycker de är lite funktionsfattiga i förhållande till pris. De har också börjat lägga nya funktioner bakom månadspris, vilket jag rent principiellt ogillar skarpt.

    Vad gäller EKG har du kanske annat behov än mig, men i min apple watch går inte funktionen varm. Vad jag förstår är de huvudsakligen till för att upptäcka afib, mer än generlla EKG, precis som på apple watch. Detta kan jag i sak för lite om för att uttala mig specifikt om det, men jag vet att Garmin har precis aktiverat funktionerna på flera av sina klockor i USA, osäker på när det kommer till EU/Sverige dock.

    Klockor är ju väldigt personliga i vad man gillar, men framförallt vill jag säga att beroende på ditt use-case kanske just EKG inte är den funktion som ska avgöra klockvalet - det är något jag kanske använt tio gånger på tre år eller något.

    Vill ändå slå ett slag för Garmin som klockor, tycker de har kommit långt, och jag är stundtals lite sugen på att byta min AW7 till en Garmin, bara för att. AW gör ju allt bra, men... Ibland vill jag ha något annat.

    Lite generella tankar från mig iaf :)
     
  3. jesper_w

    jesper_w Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2017
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    42
    Stort tack för bra inspel!

    Garmin med dessa funktioner är absolut intressant. Nu håller vi bara tummarnarna att de kommer till Europa snabbt.
     
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 038
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag kikar också lite på Withings Scanwatch modellerna. Tycker också de ser intressanta ut :)

    OBS! Den har bara "connected GPS" det vill säga inte inbyggd GPS utan använder mobilens. Så ska man spåra en löprunda så måste du ha telefonen med dig.

    Vad är det för något de lagt bakom månadspris? Har jag missat helt och inget som någon review har tagit upp. Tråkigt om det är så!
     
  5. jesper_w

    jesper_w Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2017
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    42
    Kul att det är någon mer än jag som är intresserad av en Scanwatch! :)

    Jag tror inte att Connected GPS är ett problem, eftersom jag oftast har mobilen med mig på löprundorna ändå. Fattar det som att man inte kan ta samtal på Scanwatch-klockorna heller, men det har jag bara gjort ett par ggr med existerande klocka.