Ericsson Labs visar Android lite kärlek

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av svanlund, 20 jul 2009.

1. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Att acceptera licenserna på deras API betyder att du utan anspråk på framtida ersättning skriver över ägarskapet till ev patenterbara idéer som kan framkomma ur den kod du bidrar med och som de därmed reserverar rätten att kunna söka patent på. Kanske inga problem för en del men bra att känna till. Utvecklare får chansen att visa vad de kan med dessa API:er och det är väl bra.

3. Marika

Marika Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ericsson gör inte anspråk på rättigheter till applikationer eller kod från applikationer byggda på APIer från Ericsson labs. Det finns en skrivning om rätt att använda information från utvecklare, men den informationen handlar om kommentarer och förslag som användare skickar in till oss på Ericsson Labs, inte om de applikationer som man bygger.
    Välkomna att fortsätta använda våra APIer!

4. wizzler

wizzler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

java push såg riktigt interessant ut. vet ni om biblioteket fungerar på Android utan större svårigheter?

[edit] oops samma fråga ställdes längst uppe. dock har ingen svarat på frågan. nå? någon som har testat?

Last edited: 28 aug 2009
  5. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@Marika : kult att ha dig här!

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Trevligt!
    Vilka tillhandahåller själva kartinformationen?

7. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, de verkar inte ha släppt någon Android-version ännu.

Vad jag förstått så använder sig deras nuvarande push för J2ME av SMS. Känns inte som det mest eleganta sättet, men kanske det enda som fungerar tillförlitligt? Jag har försökt göra en egen "ful-push" som läser av inkommande SMS, men jag har inte lyckats dölja meddelandet för alla andra applikationer. Dvs om jag får ett "push-sms" vill jag förhindra att Handcent etc notifieras. Ska bli spännande att se hur Ericsson har löst push för Android.

8. Marika

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kartdata

Kartdatat för Mobile Maps kommer från TeleAtlas. Sedan i går erbjuder vi utvecklare på Mobile Maps JavaME att också använda kartdata från OpenStreetMap, den fria wiki-kartan. Inom kort kommer OpenStreetMap även att finnas för Mobile Maps Android.

9. Marika

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det korta svaret är att vi jobbar på det men det finns ännu inget release-datum satt.

10. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Last edited: 30 okt 2009
  11. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Åh, trevligt att det äntligen börjar hända något. Jag har spanat lite då och då, men slutligen så...

12. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

13. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Verkligen kul att det händer något där. Ser fram emot att börja labba med det här.

14. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

15. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

16. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Istället för att mobilen kontrollerar med x minuters mellanrum om någonting har hänt så får telefonen en notifiering. Då slipper telefonen "vakna" i onödan och slösa batteri.

I Ericssons fall så använder de SMS för att skicka meddelandet till telefonen. Prövade precis deras exempelprogram och det fungerade fint. Det verkar som man har 2000 SMS kostnadsfritt - om detta nollställs vet jag inte.

För övrigt har de nyligen postat lite mer info, https://labs.ericsson.com/apis/mobile-java-push/blog/first-version-push-android-available

17. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hemligheten bakom att de lyckats implementera Push verkar vara att SMS-notifiering till program nu inte är en "unordered broadcast" längre (1.6 och senare). Spännande, det öppnar upp för en helt egen Push-implementation :) Det är just den lilla detaljen som varit ett stort hinder.

18. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Okej. Kan detta användas till tex twitter och facebook? Kostar det inte pengar att ta emot dessa sms. Vet ju att det kostar att ta emot sms från google calendar. (Har inte någon Android-telefon än)

19. svanlund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det som avhandlas i denna tråden är mer tänkt för utvecklare. Om du bara är intresserad av att få Twitter eller Facebook-meddelanden till din telefon så får du kolla med respektive tjänst. Vad jag vet tillhandahåller väl inte Twitter SMS-funktionen i Sverige än dock.

Vill du däremot utveckla någon sådan funktion själv är det säkert inte omöjligt. Båda tjänsterna har väl API:er. Ericsson har bara stöd för att skicka Pushmeddelanden via webbgränssnittet, men de skriver att något API är på gång. Men som sagt, kan/vill du inte koda själv är du i fel tråd ;)

20. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har sett referenser till att (via sipdroid) att inaktiva TCP-anslutningar ger längre standby osv. Jag undrar lite om en TCP-ström inte kan fungera som en sorts push, där man bara låter en uppkoppling ligga och vänta på data. Frågan är om 3G/radion/cpun då drar lite ström osv, och om det fungerar i praktiken.