Ericsson Labs visar Android lite kärlek

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av svanlund, 20 jul 2009.

1. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra fråga, jag vet faktiskt inte. Men det är väl ungefär så gmail fungerar vad jag förstått. Har inte labbat med det, men vill du slänga ett öga får du gärna dela med dig av resultatet :)

SMS är ju tilltalande vad gäller tillförlitlighet, men kostnaden kan vara tråkig om man tänkt pusha väldigt mycket. Tidigare har jag löst mitt pushbehov genom att låta mobilen agera server och ta emot meddelanden via tcp. Det har fungerat bra bortsett från att det är en oerhört dålig idé att försöka ha en service körande så länge. Jag ska nu dock byta till SMS istället. I mitt fall (budgetprogram med integration mot bank) är det ingen större kostnad då det handlar om max ett par notifieringar om dagen.

2. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag förstår vad det handlar om och är inne på att börja programmera för Android framöver i mån av tid. Men just nu är jag mest intresserad av vad som kan komma framöver vad gäller programvara. :)
    Jag tycker det är intressant även om jag just nu inte kodar själv.

3. sniff

sniff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vet inte om jag har förstått det här korrekt nu... när mobilen tar emot ett sms så ligger applikationen och kollar igenom det och ser om det är relevant för den?

känns som att en öppen tcp-koppling borde fungera lika bra då, fast man måste väl installera en service på mobilen då också för att inte resurshanteraren ska döda appen om man börjar köra andra saker som kräver lite mer resurser.

4. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man kan enkelt förklarat säga att programmet har talat om för systemet att "Säg till mig när det kommer SMS". Programmet behöver alltså inte vara igång, utan systemet ser till att det startas när det faktiskt händer något. Varje gång det kommer sms får programmet alltså "läsa" meddelandet och avgöra om det är intressant. Detta kan man antingen lösa genom att använda Ericssons Push eller koka ihop det själv från grunden.

Att köra en service 24/7 är ingen bra idé har jag fått erfara (se tidigare post). I mitt fall lyssnade jag på inkommande anslutningar, men jag vet inte om det är någon skillnad jämfört med öppen tcp-koppling (vad gäller risken att servicen stängs ner). Från 2.0 (?) måste man dessutom ha en "ongoing" notifiering igång för att kunna höja prioriteten.