Fråga: eSIM och fysiskt SIM-kort samtidigt?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av JoQ, 23 jan 2023.

  1. JoQ

    JoQ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har skaffat en iPhone 14 Pro men har ett behov av att använda mobilen i lite skitigare jobb och med stor risk för skada på mobilen. Tänkte därför använda min gamla iPhone 6S som andra-telefon.
    Problemet är att det behövs ett SIM-kort för att kunna ringa ut från denna telefon, annars ska det fungera att ta emot och skicka SMS med endast Wifi (på samma Apple-konto).

    Förstår att man inte kan använda 2 mobiler på samma abonnemang, men om man har eSIM i iPhone 14 Pro och vanliga SIM-kortet i iPhone 6S, är det möjligt att slå av/på SIM-kortet i inställningar när man byter telefon och låta SIM-kortet sitta i iPhone 6S hela tiden?

    Eller är det så att när jag beställer eSIM från Tele2 så avaktiverar dom mitt fysiska SIM-kort ändå?

    Tack!
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Nej det går inte att göra så. Fysiska sim-kortet avaktiveras när du aktiverar e-simet.
     
    jnsson gillar detta.
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ett alternativ som kanske funkar beroende på om din vänskapskrets kör iphone är att bara ha ett datasim i 6s och köra imessage och facetimesamtal. Har kört så i mina backuptelefoner. Alla jag känner kör iphone så det har funkat bra. En ännu snålare variant är att köra utan sim helt och hållet och internetdela från en eventuell jobbmobil om du har en sådan.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan du inte på din iPhone 14 välja "samtal på andra enheter" i inställningar och på så sätt få det att ringa på din iPhone 6s också? Funkar ju iaf på en iPhone X, iPad och Mac för mig - osäker på hur det fungerar med 6s.