Har någon provad att kittla fram en QR-kod för eSim av en operatör och provad att skanna den med Galaxy Wearable appen? Kanske fungerar det redan.
Jag ville göra det och skaffade abonnemang hos tre,
telenor och
tele2 men lyckades inte att tjata tillräckligt mycket/smart att få en kod hemskickat. Tyvärr har ja ingen operatörs butik i närheten annars hade jag också provat att få en kod där.
De lyckades alltid upptäcka på nåt sätt att jag inte har en iphone/applewatch och vägrade skicka koden.(kanske min svenska är för dåligt eller de var på tåarna). Så ja misstänker att det kanske funkar direkt och det enda problem är anpassningen i hemsidorna, apparna, SAP, träning av supporten mm.
Jag ångrade så klart alla abonnemang direkt när jag inte kom längre för att slippa betala.
Jag frågade också hos tre,
telenor och
tele2 om ett lanseringsdatum för esim.
Tre: Först sa de "det här året". Ja frågade om det blir januari eller närmare midsommar och fick "det blir väl det här kvartalet"(jan-mrs) som svar. Dessutom offererade de en jättestor rabatt på abonnemanget om jag blir kvar som kund.(kanske skulle de inte göra det om väntetiden var jättelångt)
Tele2: Så snart som möjligt. De försökte inte heller hålla mig kvar som kund. Kanske för de inte kommer att ha esim för Galaxy watch så snart?
Telenor: Så snart som möjligt. I samband med att ja ångrade köpet frågade jag när lanseringen kommer. De offererade en liten rabatt på abonnemanget medan jag väntar och sa den skulle komma under februari eller mars.
Baserande på samtalen ser det för mig ut att
Tre och
Telenor ligger närmast en lansering.
Jag skrev också till GigSky-supporten(
www.gigsky.com) om de har/planerar något för Galaxy watch. Tyvärr finns det ingen plan just nu.
I helgen har jag varit i München på mässan och passade på att kolla lite med de tyska operatören om det fanns en möjlighet att koppla upp klockan med en extra esim till ett tyskt kontantkort.
Det kan funka hos Telekom dock krävs det att man registrerar kortet och har en tysk adress(kanske också ett tyskt konto).
Hoppas det händer något snart...
Det känns lite dumt att bära mobilen med sig när man har en så smart klocka. Lite som att sitta med inline skates på cykeln.
Click to expand...