Eskimo Tower Defense LITE

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av Dominance, 19 jun 2010.

  1. Dominance

    Dominance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej allihopa!

    Vi är några utvecklare från Göteborg som precis släppt ett spel på Android Market! Spelet är gratis och heter Eskimo Tower Defense.

    Just nu finns det flera olika fiender, 5 banor, 4 torntyper och en väldigt speciell Snöboll som man styr genom att luta på telefonen.

    Ni kan hitta spelet genom att söka på "Eskimo Tower Defense" eller med hjälp av den här QR koden:

    http://bit.ly/bUYNdu

    Vi skulle jättegärna vilja ha lite respons från er, innan vi släpper det fulla spelet med fler banor! Vi uppskattar all kritik. Säg gärna vad ni tycker är bra med spelet och vad som är dåligt!

    Skriv antingen en kommentar här eller i själva Android Market sidan (där ni tankar hem spelet). Det går även att skicka mail till: [email protected]


    Android market:
    http://www.androidzoom.com/android_games/arcade_and_action/eskimo-tower-defense-lite_hyxb.html


    Tack i förhand!

    Mvh
    Ahmed Chaban & co
     
  2. Zuul

    Zuul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer fulla spelet kosta? Hur löser ni detta?

    Återkommer med vad jag tycker om spelet efter jag spelat lite mer :).
     
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Hittar inte spelet på market med min nexus one :(
     
  4. Dominance

    Dominance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @Zuul: Fulla spelet kommer nog kosta en slant ja. Vi kommer alltid ha en gratis variant uppe på android market och samtidigt även ha en en som kostar. Väntar på att få höra vad du tycker om spelet :)

    @Reconnnn: Det var konstigt, det ska vi kolla upp! Tack
     
  5. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag hittar heller inget på market.
     
  6. Zadde

    Zadde Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    bra spel. Blir nog ett köp när det kommer ut på riktigt :)

    Snöbollen borde dock rulla lite långsammare, eller gör så man kan välja det själv.
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Hittar inte heller. :-(
    Varken med QR-koden eller sökning på "eskimo". Vilket är lite konstigt för jag var rädd för att det skulle vara för generellt men jag fick svaret att inget alls hittades. Hittar inte heller den officiella Swedbank-applikationen. Jag har en SE X10 med telia-abb. Är det Google som har växtverk tro?
     
  8. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nej, såna här grejer är respektive utvecklares "fel". Man måste definiera upp en del grejer för att appen ska synas på market, typ vilken Android-version som stöds etc.
     
  9. fatjoe

    fatjoe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hittar inte Eskimo med min Liquid (1.6) Är det bara 2.1 som stödjs nu??

    Bilderna på hemsidan ser rätt trevliga ut. Ni bör dock byta namn på filen, tror inte Chalmers uppskattar att deras namn används så här.
     
  10. Tympanon

    Tympanon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu klarat alla banor utom den sista. Först av allt vill jag säga att det är ett roligt och snyggt spel! Det man nog skulle kunna förbättra är hur man placerar ut torn. Eftersom ni kör med en sån liten grid-storlek, så blir det lätt att tornet halkar in på en väg och inte kan placeras eller att man placerar det lite fel så att inte optimalt många torn får plats.

    Sen var bossarna kanske lite väl svåra ibland, men man kommer ju vidare ändå p.g.a. alla liven. Hur som helst, ett kvalitetsspel!
     
  11. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Verkar vara ett spel man kan sitta många timmar med men det finns lite buggar.

    Ibland skjuter tornen inga snöbollar, inte ens när man precis har placerat ut dom.

    Att placera tornen rätt är också lite lurigt eftersom de inte placeras där man har fingret utan bredvid. Det gör att man inte kan placera något längst ut till höger.

    Den verkar inte komma ihåg att jag inte vill ha musik på.

    En sista bugg är att om man öppnar spelet, trycker på start och därefter tillbakaknappen så blir det FC

    På önskelistan finns att kunna flytta tornen efter de är utplacerade.
     
  12. Fezze

    Fezze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    644
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    hittar inte spelet med min legend med 2.1, mysko, kan det vara för att jag har Market Enabler igång?
     
  13. Zuul

    Zuul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du svarade inte på hur ni skulle lösa det, då de flesta länder inte kan ladda ner app som kostar på market. Utvecklare måste även tillhöra länder som har sånt, tex Tyskland för att kunna ta betalt.


    Nivå 2 och 3 av eskimåerna ser för lika ut. Tycker inte den ska bli fullt så tjock efter första uppgraderingen.

    Kolla hur vi löst det med utplacering av torn i AMazingTD om du har telefon med stöd av MIDP (som man kan fixa till Android). Länk i min sig. Men är så att efter man placerat ut torn kan man korrigera positionen innan den kommer fram på riktigt. Mycket större chans det blir rätt så.

    Roligt med liten egen stil av grafik men viss grafik borde kunna förbättras lite. Som huvud kartan och vad är de där blåa sakerna med rutig matta bredvid? Träd? Solskydd? Kanske ha nån mer föremål (sprite) på snön för mer variation.
     
  14. Dominance

    Dominance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @Till er som inte hittar spelet: Vi har definerat i koden att alla från version 1.5 och upp till 2.1 ska kunna spela det! Vi själva har också testat med de olika versionerna. Fast ska kolla närmare på om det skiljer mellan olika telefonmodeller (vilket inte borde göra). Men återkommer snart mer om detta.

    @fatjoe: Det namnet ska bytas senare på fulla versionen. tack!

    @Tympanon: Vi har en tröghetsalgoritm på tornen när man ska placera ut dem. Men får kanske göra det ännu trögare. Och det kan stämma att banorna är inte perfekt balanserade. Det ska vi ha hög prioritet på till fulla releasen. Vi tänker även ha längre banor (fler "waves") med mer varierande fiender. Tack för responsen!

    @Skywriter: Kommer du ihåg exakt vilket torn (för lila-eskimo ska inte kunna skjuta på flygande osv)? Vi gjorde att man inte ska placera längst till höger men vi kanske får titta på en annan lösning. Musiken ska helt kart kollas närmare på. Vi tänker även byta ut den temporära "hiss-musiken" vi har nu ;) FC-buggen trodde vi var löst men tydligen inte. Tack för responsen!

    @Fezze: Det ska funka på en Legend. Det kan vara pga Market Enabler ja. För vi som utvecklar springer runt med telefoner som Hero, Legend, Desire och X10.

    @Zuul: Vi hade faktiskt tänkt vänta tills betallösningen för svenska marknaden är klar. Vi tror det är snart men om det dröjer för länge kanske vi får kolla på en annan lösning. Tjockleken på eskimåerna ska ändras, då vi funderar på att ha fler nivåer till den fulla releasen. Eran lösning på utplacering av torn verkar intressant, ska kika på det! De blåa är solskydd ja, vi får se vad vi ska göra med dem. Håller med om att banorna måste kanske finslipas lite. Tack för kommentarerna!

    Tack för alla kommentarer! Vi börjar med programmeringen till det fulla spelet om några dagar och om ni har några fler önskemål om vad som borde finnas med i spelet. Så vill vi jättegärna höra dem. Vi har t.ex. önskemål som att slow-tornet ska ha en viss chans att frysa ner en fiende helt och hållet i en kort stund. Sånt gillar vi :)
     
  15. nebi

    nebi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man vill komma igång med betalningen så snabbt som möjligt går det alltid att lägga upp sitt program på slideme , dock når det inte ut till lika många men det är ett alternativ till android market om man vill kunna ta betalt.
     
  16. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Spelade igenom banorna några gånger igår och jag gillar spelet.

    Angående musiken så borde man även ha möjlighet att stänga av den under spelets gång. Man borde kunna nå options under spelets gång.

    Det verkar helt omöjligt att döda vissa bossar. Har testat flera taktiker från att ha massor med småeskimåer till några få helt uppgraderade. Det går helt enkelt inte att döda alla bossar.

    Jag har haft problem med att minsta snögubben inte skjuter, man får sälja den och köpa på nytt. Orsaken kan vara att man placerar den för nära vägen men jag är inte helt säker. Har också fått FC några gånger när jag har sålt snögubben.

    Det verkar också som att det flera samtidiga träffar bara registreras en gång. Placerar man ut massor med bruna som bombarderar en fiende så är dom ibland jätteeffektiva och ibland inte alls.

    Eftersom placeringen av tornen är så svår borde man få justera den i efterhand. Jag antar att lite av meningen är man ska placera ut tornen en gång men jag tycker att man kan tillåta flytt inom ett begränsat avstånd från den ursprungliga placeringen. Man kan även begränsa antalet flyttar till 2 så får man totalt 3 chanser på sig att placera tornet där man vill ha det.

    Sen är det inte helt solklart vad speed betyder när man tittar på eskimåernas/tornens egenskaper. Den bruna som skjuter snabbare än den lila har lägre speed och det är inte logiskt. Är det inte bättre att ange speed i x/5 eller liknande där högre är snabbare.

    Highscore är nästan onödigt eftersom det bara finns ett begränsat antal poäng att ta på varje bana.


    Till sist så önskar jag mig bara fler banor ;)

    Kanonjobb :D
     
  17. Dominance

    Dominance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @Nebi: Tack för tipset!

    @Skywriter: Tack för de otroligt bra kommentarerna. Mycket användbara! Sånt gillar vi! Många banor ska du få, vill du ha en bana döpt efter dig? ;)

    Har en fråga till alla:

    Är det någon som har lyckats hitta spelet med en Nexus one, X10 mini eller LG GT540? Eller är det bara enstaka som inte hittar spelet med de modellerna?

    Tack!
     
  18. stening

    stening Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hittar inte spelet sitter med en nexus one med android 2.2
     
  19. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Ojoj vilken ära. Om du kommer på ett något namn som passar in vore det kul men det är inget att prioritera.

    En tanke om poängen. Man kanske skulle ha minskande poäng. Exempel: Dödar man en fiende under första tredjedelen får man full poäng, dödar man fienden under andra tredjedelen så minskar poängen med 10-20% och dödar man en fiende under sista delen så får man bara 20-40% av maxpoäng. Pengar till köp ska också minska.

    Det ger inte bara olika poäng beroende på taktik utan gör även att svårighetsgraden blir beroende på hur bra man löser en bana vilket gör taktiken ännu viktigare.

    Nu ska jag äta och sen spela lite :)
     
  20. sunkas

    sunkas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vi har faktiskt så poängen minskar ju senare man dödar fienden. Dock påverkar det inte hur mycket pengar man får men det är ju klart en sak vi kan diskutera.

    / Jonas Andersson

    Ps. Jag jobbar också med spelet om det nu inte framgick ;)