EU eller Nordisk version Galaxy S10

Diskussion i 'Galaxy S10' startad av MissAndroid, 25 nov 2019.

  1. MissAndroid

    MissAndroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Hej!

    Jag undrar om det är ngn som har erfarenhet av att köpa en EU-version av S10n? Jag kontaktade Samsungs support och ställde några frågor och fick följande svar;

    "Vi rekommenderar alltid att man köper en nordisk version, av just de anledningar du beskriver.

    Om telefonen går sönder är det inte säkert att samsung sverige kan reparera den då delarna skiljer sig åt. Samma

    gäller uppdateringar - den kan komma att sluta uppdatera såvida du inte befinner dig i landet den "hör hemma"

    Dessutom fungerar tex inte funktioner såsom samsung pay på telefoner utanför Norden."

    Därefter kontaktade jag ett av företagen som säljer EU-versionen och supporten där sa att det enda som stämmer i ovanstående är att Samsung pay inte fungerar. Telefonerna ska alltså enligt företaget vara likadana oavsett om det är EU eller nordisk version. Har ni ngn kunskap och/eller erfarenhet av ovanstående?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 762
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är inte helt säker på Samsung Pay, men allt övrigt kommer att fungera oavsett var inom EU du köper den så länge butiken inte säljer gråimporterade produkter. Dvs telefoner som importeras från tex Asien.

    Det finns ingen skillnad på telefonerna som säljs inom EU och när du startar den med ett svenskt SIM-kort isatt borde regionen också bli korrekt automatiskt, så jag tror Samsung Pay borde fungera också. Jag har dock inte testat på väldigt länge själv.
     
    Kristy gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Har en S10+ jag köpte i Holland, allt funkar. Fick dessutom 2 års global garanti. :)
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 762
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, jag tror bara Samsung Norden vill skrämmas lite för att man skall köpa telefonerna lokalt så att de kan rapportera fler sålda telefoner.
     
    Kristy gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Kan vara så eller så har det kanske ändrats. Men har själv gått över till Google Pay. Finns ingen anledning att använda Samsung Pay längre, för mig iallafall.
     
    bernard gillar detta.
  6. MissAndroid

    MissAndroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Tror att det är helt rätt att Samsung vill skrämmas. De här svaren fick jag när jag var i kontakt med två olika företag:

    "Allt är samma, på när att där finns en mjukvarublockering som gör att Samsung Pay och eSIM inte funkar.
    Denna blockering är skapats av Samsung för bättre att styra prisen runt europa, EU arbetar för fri handel, det samma gör vi, men blockeringen (Nordic Approved) gör att Samsung kan styra priset i Sverige. Om man vill ha Samsung Pay och eSIM får man betala den pris Samsung har satt i Sverige - är det inte något man använder, kan man alltså få en EU modell som är billigare än det pris man kan få i en fysisk butik som endast köper direkt av svenska distributörer.
    Det är lite krångligt att förklara, men hoppas det gav mening. Samma är gällande för eSIM i Danmark (här har vi inte Samsung Pay) och samma är gällande i de andra länder Samsung erbjuder eSIM och Samsung Pay i."



    "Som du ser på Prisjakt så kostar exempelvis Elgigantens samt Mediamarkts Samsung S10 8990kr då dessa är Nordic-spec telefoner.
    Vi har tills idag sålt tusentals av dessa med EU-spec, samt att vi säljer Samsung S10 till flera stora Återförsäljare i Sverige som säljer dessa tillsammans med abonnemang från Tre, Telenor."

    Det sista är ju intressant eftersom det innebär att vi kunder i vissa fall blir lurade då vi köper en telefon med abonnemang som köpts in till en lägre peng men som säkert säljs till "fullpris" av återförsäljare. Och detta innebär också att många springer runt med EU-telefoner utan att förmodligen veta om det och dessa funkar som vilken annan telefon som helst. Så det här är säkert skrämseltaktik från Samsungs sida. Rätt fult tycker jag.
     
    bernard och Kristy gillar detta.