Problem: Excel och molnlagring

Diskussion i 'Applikationer' startad av Heleg, 14 aug 2020.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har en hel del excelfiler i Dropbox som jag behöver komma åt från både dator och mobil, problemet är att ofta ticket Excel att filen är öppen på någon annan enhet trots att den har blivit ordentligt stängd (Excel har problem med att radera den dolda filen som markerar att dokumentet är öppet).

    När jag använde Onedrive (som ju borde vara anpassat till Excel) så blev dokumenten korrupta pga Onedrives "intelligens" som försökte slå ihop ändringarna så jag övergav Onedrive av det skälet?

    Finns det någon bättre molntjänst som fungerar med Excel eller ska man lagra filerna i en utdelad mapp i nätverket hemma (och hur gör man det säkert i så fall)?
     
  2. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Jag använder ElGiganten Cloud.
    Förutom allt annat som ligger där så finns även ett exceldokument som används ofta, utan att bli korrupt. Men jag öppnar det i princip bara från datorn och aldrig från mobilen.

    Det är möjligt att Google Drive fyller funktionen bättre. Har du testat?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OneDrive borde ju egentligen fungera bra. Vilken version av Office kör du?

    Antar att du alternativt kan välja att redigera Excel-dokumenten i webbläsaren / office.live.com om du ofta har samma dokument öppet på flera enheter samtidigt, för då borde det inte uppstå några konflikter, då det inte kommer skapas några spökfiler eller dylikt.
     
    Last edited: 14 aug 2020
    katho och EricG gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Google Sheets kan jag rekommendera! Brukar fungera väldigt bra, vid de tillfällen då jag använder Kalkylblad.
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det borde den göra men OneDrive får för sig att filen är ändrad på två olika enheter och försöker slå ihop ändringen vilket strulade för mig totalt, dokumenten blev korrupta och stämde inte alls (det var förra året så det kan ju ha blivit bättre).

    På datorerna kör vi en rätt gammal 2013 men på mobilerna den senaste men det verkar vara i huvudsak mobilerna som lämnar kvar den dolda filen så att Excel tror att dokumentet fortfarande är öppet så det känns som om det är hanteringen av Dropbox i mobilen som krånglar.

    Inte än (inte heller någon annan molntjänst), det är inte så kul att behöva byta molntjänst för att sedan upptäcka att även den strular...

    Excel funkar annars väldigt bra, jag har väldigt komplexa kalkylblad med massor med formler och jag vill inte behöva ändra i dokumenten samt vänja mig vid en helt annan typ av kalkylprogram...
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Du kan ju börja med att importera ett eller några av dina dokument till Google Drive i webbläsaren, då ska du få frågan om du vill omvandla dem till Google Sheets-dokument. Sen kan du se om dina formler fungerar på rätt sätt och om dokumenten i övrigt blivit rätt omvandlade. Som ett test. Såvitt jag vet hanterar Googles tjänst alla Excel-funktioner felfritt, förutom typ makron.

    Du behöver ju inte gå över och byta lösning i ett svep, men du kan ju kolla om Google Sheets motsvarar dina förväntningar. Det mesta är ungefär samma tror jag.

    Google var först med att bygga stabila molnlösningar för dokument. Det jag har sett av Microsofts motsvarigheter i molnet har inte imponerat på mig alls... Så min gissning är att Google erbjuder det mest stabila.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Tack för svaret @N6290@N6290, det låter som en grej man kan testa trots allt...
     
  8. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Finns ett val i Excel där man kan tillåta flera redigera samma Excel fil samtidigt - du kommer kanske runt problemet genom att aktivera den här funktionen på den aktuella filen.
     
    bernard gillar detta.
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    VBA is shit men när man väl börjat skapa massa smarta funktioner så är det så synd att bli av med allt, vår ekonomi/budget ark för hushållet är fyllt med makron.

    Vad händer om man väljer att inte omvandla filen?

    Edit: Kom på att Office appen nog inte kan hantera makron ändå [emoji848]

    Edit2: Mycket riktigt så kan inte appen köra makron eller VBA-skript

    Men om man dumpar Excel och börjar köra med Google Sheets istället så ska deras macron funka överallt. Problemet är att det inte finns en omvandlare för makron/skript så man får göra om allt...

    https://spreadsheetpoint.com/does-google-sheets-have-macros/

    Edit3: Google Sheet Skript/makron funkar inte alls om man öppnar det i telefonappen [emoji17]
     
    Last edited: 15 aug 2020
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Kan det vara nedanstående funktioner? Screenshot_20200815-124557_VNC Viewer.jpg
    Från datorn

    Screenshot_20200815-124357_Excel.jpg
    och från mobilen...
     
  11. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Osäker hur det ser ut i mobilen testa och se om det lirar verkar rimligt enligt bilderna. Annars på datorn kan du öppna filen, ”granska” - ”dela” - ” Tillåt ändringar av mer än en användare...”
     
    bernard gillar detta.