Fråga: Exportera bilder

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Droid55, 26 dec 2017.

Taggar:
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Skrivit på ett Macforum också men det finns ju Mac-användare på Swedroid också och ni brukar svara snabbast. :D

    Jag ska exportera bilder från iPhoto (eller Bilder som det heter numera) som ska backas upp på hårddiskens ena halva.

    När jag ska exportera bilder får jag flera valmöjligheter. Alla bilder är i JPEG såvitt jag vet så jag valde JPEG. Sen kunde man välja JPEG-kvalité som är förinställd på Hög. Sist Färgprofil som är inställd på Mest kompatibel. Om jag vill spara alla originalfiler (men inte exportera oförändrade originalfiler pga. har bara roterat felvända bilder), vad ska jag då välja? Ska jag ändra förvalda till Högst (JPEG-kvalité) och Original (Färgprofil)? Vad är "rätt"?

    Edit: Jag valde att exportera oförändrade originalfiler istället.
     
    Last edited by a moderator: 27 dec 2017
  2. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Är det autobackup eller skall du bara flytta filerna ?

    Hur gör du din backup ?
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag ska bara göra en backup. Jag har en tvådelad extern SSD. Ena halvan utnyttjas av TimeMachine och andra halvan är i exFAT-format som jag vill överföra filer manuellt till. Anledningen är om TM-backupen inte skulle fungera, eller om jag vill komma åt materialet från en Windows-dator.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Eftersom jag blev osäker valde jag att exportera oförändrade originalfiler istället. Jag har ändå inte gjort några ändringar utöver rotera så det gör inget.

    Dock blir jag lite förvirrad av detta. Varför olika siffror? Jag markerade alla bilder (2491 objekt) och exporterade till en mapp, det blev 2492 objekt. Logiken??? Sen varför står det "Bildgalleri 2 491 objekt" men längst ner, i fet text "2 506 bilder, 1 video".
    Skärmavbild_2017-12-27_kl__03_40_07.png
     
  5. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Om jag skulle manuellt säkerhetskopiera bilder skulle jag bara kopiera mappen och klistra in den på den disken du vill ha den på ?

    Den automatiska säkerhetskopieringen sköter ju redan timemachine