Externa SD-kortet ej längre tillgängligt via _ExternalSD

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av malkus, 2 jun 2012.

  1. malkus

    malkus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kör nu Temasek's CM7 Kang. Jag la över en hel del appar på mitt 32Gb's SD-kort (mha systemets egna funktion, ingen apps2sd eller liknande alltså). Detta fungerade alldeles utmärkt. Rätt som det var efter en omstart* var inga av apparna jag flyttat möjliga att starta. De har bara generiska ikoner. Under _ExternalSD på interna minnet (mount point för det externa kortet) är det tomt. Däremot kan jag hitta det via t.ex. Solid Explorer. Även när jag bläddrar i en terminalemulator (eller via adb) kan jag också se att det ligger under mnt/emmc/.

    Jag har förstårr att CM hanterar externa minneskortet på ett annat sätt, men det funkade först. Det verkar som själva mountpointen har tappats. Ska man göra om den manuellt på nåt sätt eller finns det någon annan bättre lösning?





    * kan ha varit efter flash till en ETaNa-kernel, men även efter att ha flashat tillbaka till temasek's kernel såväl som omflashat hela Temasek's ROM kvarstår problemet.
     
  2. malkus

    malkus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    LÖST (typ...)

    Efter att jag fört över alla appar till SD-kortet ändrade jag i CyanogenMod-instälningarna till "Använd intern lagring (använder flyttbara kort för program och media)". En ändring tillbaka löste det...

    Framförallt ville jag utnyttja mitt minneskort för media, därav ändringen. I etc/vold.fstab (som sätter mount points) finns

    dev_mount sdcard /mnt/sdcard auto /devices/platform/tegra-sdhci.2/mmc_host/mmc1
    dev_mount emmc /mnt/emmc 9 /devices/platform/tegra-sdhci.3/mmc_host/mmc2

    Man ska kunna switcha sdcard med emmc i denna fil, men då tror jag att jag får samma problem igen. Skulle förstås gjort den ändringen innan jag installerade alla appar...

    I kamera-appen kan jag välja att spara till external SD-card. Så jag nöjer mig med det så länge.
     
  3. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Bra att det löste sig. Jag såg att du skrivit det igår men kom inte på en lösning. :)

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
     
    Sleepwalk gillar detta.