Problem: Få bort Nandroid (aka CWM-backups)

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av Cuwbic, 25 sept 2012.

  1. Cuwbic

    Cuwbic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag fick en varning idag om dåligt utrymme på telefonen och misstänker att det är mina nandroid-backups som tar upp alla denna "okända" yta.
    I "storage" så visar grafiken väldigt stor yta på ledig space, typ 70% men texten säger 80mb.

    Så till poängen,
    Hur tar man bort sina nandroid backups?!
    Eller kan det bero på något annat?

    Tacksam för snabba svar!

    Måste nämligen göra en titanium backup å wipe:a luren då man inte kunde gå från AOKP JB rel 2 till 3 utan att fakka upp telen, vilket den nya releasenissen ej nämnde och därmed gjorde min kväll än mer stollig. :)
     
    Last edited: 25 sept 2012
  2. Wallandroid

    Wallandroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    Ladda ner en filhanterare, t.ex. es file explorer, gå in i mappen clockworkmod och ta bort valfri backup. Alt. koppla telefonen till datorn och ta bort dem den vägen.



    Skickat från min Galaxy Nexus
     
  3. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Det beror lite på om du kör med CWM 6.0 eller nyare. Kör du men en äldre version är det bara att ta bort backuperna från Clockworkmod mappen som beskrivs ovan.


    Läs nedan från Koushik Dutta, aka Mr CWM.

    ClockworkMod Recovery now deduplicates files between builds. This results in way smaller backups.
    Don't delete /sdcard/clockworkmod/blobs

    Overview
    I've gotten a few questions about how this works, so I figured I'd make a post on it.

    Basically, here's what happens:

    The files being backed up are hashed (sha256, not that it matters). Then it checks for a file with the name of the hash in
    /sdcard/clockworkmod/blobs

    So, if the hash of the file was c5273884b90d490134e7737b29a65405cea0f7bb786ca82c6337ceb24de6f5ed, it looks for /sdcard/clockworkmod/blobs/c5273884b90d490134e7737b29a65405cea0f7bb786ca82c6337ceb24de6f5ed

    If the hash file is found, it continues on to the next file. Otherwise, it copies the file to the blobs directory with the file name being the hash.

    ROMs and user data, for the most part, do not change too much between builds and backups. So, your APKs, system files, etc, are generally only stored once. This saves a ton of space. Especially between incremental backups.


    Some of you may be thinking "well, how do I delete a backup?".
    First, never delete the blobs directory. This would actually delete all your backups by rendering them unusable.
    Simply delete the usual backup directory, and the next time you run a backup, all the unused hash files will be automatically delete (a process known as garbage collection). The recovery will show "Freeing space..." while this is happening.
     
    Last edited: 25 sept 2012
  4. Cuwbic

    Cuwbic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ah, tack, självklart kunde jag bara leta fram dom på kortet. Var lite för stressad innan när jag såg att romen hade strulat upp mitt ui och översåg den mappen helt.
    Qsecofr: så kort å gott kommer nandroids ta mindre plats i framtiden, gott! ~1,5gb per backup var lite bajtit.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2