Problem: Få facebookkontakter till google + Kalenderstrul

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av trozen, 3 aug 2011.

1. trozen

trozen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Hej, har frågat runt ett bra tag nu men utan framgång, bestämde mig för att starta en tråd.

I min kontaktbok i telefonen har jag syncat facebook för att få bilder, födelsedagar osv till alla mina kontakter. Jag har även valt att visa alla kontakter med telefonnummer.

Det jag vill göra är att få alla de nya facebookkontakterna i min kontaktbok att kopplas ihop med google.

Jag har för närvarande sammanlagt 84 kontakter i min telefonbok, 54 av dessa är ifrån google/gmail och 30 är ifrån facebook.

Går jag in på gmail via datorn ser jag endast 54 kontakter, jag vill alltså få in de 30 andra dit också.

Sen till nästa problem, angående kalendern
    Detta problem har kopplingar till det första, när jag synkar mitt facebookkonto till telefonen hoppar alla födelsedagar in i min kalender, och detta vill jag inte.

Detta händer även fast jag kryssat ur "Synkronisera Kalender" och jag har även bockat ur att visa händelser/kalender ifrån facebook i min kalender.

Här ser ni hur min kontaktbok ser ut.
    Jag vill att alla ska kopplas till google

2. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Eftersom kopplingen inte går att göra i google så får du helt enkelt extrahera info från facebook och föra in i google. Jag har gjort det med Google contacts sync, märkte dock att några få födelsedagar kom en dag för tidigt, måste blivit nåt strul med tidszoner. Tror dock att den bara tar över info till befintliga kontakter, så du kanske måste skapa dem i gmail först.. Isåfall så kan jag tipsa om truecaller för att snabbt samla in info.

Har du klickat ur att den inte ska visas/synkas så ska den inte göra det. Prova att rensa datan för kalendern under hantera program så ska den göra en ny clean sync.

3. trozen

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Tack för svaret Ziq, har nu insett att det inte går, och att jag får skapa nya kontakter. Tack för tipset om truecaller! Hade inte tänkt på det.

Men problemet med kalendern kvarstår fortfarande.. jag raderar mitt facebookkonto i telefonen, skapar ett nytt, bockar ur synkronisera kalender. Telefonen börjar synkronisera och ikonen kommer upp, kort därefter visas alla födelsedagar i min kalender. Går då in i kalendern -> meny -> inställningar -> Kalendrar -> Bockar ur "Facebook" men födelsedagarna visas fortfarande..

Last edited: 3 aug 2011
  4. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Är du säker på att födelsedagarna kommer från facebook och inte från google? Det finns en kalender som heter "Kontakters födelsedagar och händelser" som man kan prenumerara på och som då skriver in de födelsedagar man har angivna i sina kontakter. Du borde se i kalenderappen vilken färg den har och sen kolla i inställningar > kalendrar vilken det motsvarar.

5. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Jag har inte ens nån möjlighet att synka facebook-kalender på min mobil vad jag kan se.
    Jag så i en annan tråd att du inte använder officiella facebook-appen, kan va det?
    Annars så kanske du gör med touchwiz social hub och synkar den vägen på nåt sätt?

Jag kör iaf med officiella facebook-appen och har valt att synka alla befintliga kontakter, så jag inte får upp en massa skräpkontakter från facebook (Har väl kanske lite fler där..) Går jag in på konton och sync - facebook så finns endast kontakter där. I kalender finns ingen facebook..

6. trozen

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Jag har löst det.

För att få in födelsedagarna i kalender går du in under Konton och synkning, sen lägger du till ett facebookkonto där och sen kryssar du i synkronisera kontakter och kalender. Detta ska göra att födelsedagarna visas i kalendern, men problemet var att dem visades fortfarande om jag kryssade ur "Facebook" i kalendern.

Det visade sig att födelsedagarna inte låg under "Facebook", utan de låg under "My calendar", men dom hade fortfarande en facebooksymbol, vilket var helt fel. Vad jag än gjorde gick det inte att få bort födelsedagarna utan att radera mitt facebookkonto ifrån synkroniseringar.

Jag löste detta genom att gå in i inställningar -> Program -> Hantera program -> Alla -> Letade upp "Kalenderlagring" och rensade datan för detta

Detta gjorde att alla födelsedagar försvann och jag är fortfarande synkad med mitt facebookkonto :)

Det måste ha blivit något bugg med just min telefon/kalender/facebookkonto...

------------

Det du nämner om att du inte kan synka facebookkalendern...
    När jag går in under "Konton och Synkning" och väljer lägg till, får jag upp två stycken facebookalternativ, ena är ifrån Social Hub och den andra är bara vanliga Facebook. Väljer jag den vanliga Facebook får jag endast alternativet att synka kontakter som dig, men väljer jag det andra Social hub alternativet kan jag synka kontakter, meddelanden och kalender.

Last edited: 4 aug 2011
    Bjarne gillar detta.
  7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Du gjorde alltså som jag misstänkte att du använde Samsung Social Hub, skönt att det löste sig!

8. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Tack! Jäklar vad jag brottats med detta. Födelsedagarna ville bara inte försvinna från kalendern hur jag än gjorde. Men rensning av data undrr Kalenderlagring fixade det.

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2