Tips: Få igång Google Movies inkl Transformersfilmen

Diskussion i 'Google Nexus' startad av kjab, 9 aug 2012.

  1. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Såhär gjorde jag för att få igång Google Movies och kunna se och/eller ladda ner den fria Transformers-DotM filmen. Tror inte något hindrar från att köpa/hyra andra filmer också, men det har jag inte provat än. Jag är inte säker på att detta sätt funkar för alla, jag har en rootad N7 som jag redan tidigare plockat hem $25 i Google Play kredit och även fått igång Google Wallet och fått $10 pre-paid där. Kanske finns det enklare sätt än vad jag beskriver, vad vet jag.

    1. koppla upp mot något US VPN
    2. om du nu går in i Play Store så bör du se att den är anpassad för US och allt listas med $ pris (om det inte ser ut så, prova att force close, clear cache, clear data och sen starta Play Store igen)
    3. se till att din N7 är ansluten mot din dator för USB debugging
    4. kör igång "adb shell", kör därifrån "su" och sedan "pm enable com.google.android.videos", allt från din dator över USB
    5. nu bör du se Play Movies&TV listad i launchern på telefonen, och i Play Store eller Play Movies&TV se att du erbjuds köpa/hyra samt hitta erbjudandet om den fria filmen

    Obs att om du vill tanka ner filmen så handlar det om 2864 MiB med data, se till att du har plats.
    Om du har ett gratis-VPN så är det kanske ganska långsamt och segt att tanka hem så mycket. Det går dock fint att klippa VPN:et efter att du satt igång och fortsatta tanka direkt över din vanliga uppkoppling, när tankningen väl är igång. Om den blir avbruten och du måste sätt igång den igen så får du först sätta igång VPN igen dock.
    Jag misstänker att om din N7 märker att den inte är i US så vill den inte heller låta dig se något online-material, även om du betalt för det. Då är det troligen bara att sparka igång VPN:et igen en stund. Den nedladdade filmen har jag dock inga problem med att se även utan US VPN.

    Skriv gärna om det är någon som har problem med lösningen eller om du har förslag på smidigare sätt.

    Min lösning inspirerades av denna, men som synes behövde jag inte alls göra så mycket åtgärder, kanske beroende på att N7 inte är någon telefon.
     
    Last edited: 9 aug 2012
    Duvel gillar detta.
  2. Zcorc

    Zcorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Känns på nåt sätt som bedrägeri, någon chans att ens konto blir avstängt?
     
  3. syngve

    syngve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag läste om en kille som gjorde ungefär samma sak för att få Google music att fungera och enligt honom fick han sitt konto avstängt. Det var för något år sedan och jag vet inte om det är sant men möjligheten finns nog att man kan få kontot avstängt.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
     
  4. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Vad jag ser på forum och bloggar så är det massor av USA-bor som håller på och kör sånt här hela tiden pga att de delvis jobbar/bor utanför USA och ändå vill kunna uppdatera (den berörda delen av) sina appar och komma åt innehåll de köpt/hyrt via Google.
    Google har väl troligen inte rättigheter att sälja innehållet för alla marknader och det står säkert i det finstilta någonstans när du köper/hyr, men jag tror knappast varken Google eller rättighetsägarna i USA är intresserade av att stoppa det (annat än att de måste visa att de har system för att stoppa det för att uppfylla sina skyldigheter). De som förlorar är förstås rättighetsägaren som du annars skulle köpa via, men motsvarande tjänster är ju ganska klent utvecklade i Sverige än så länge och även om de vore mer utvecklade så vore denna typ av "parallellimport" en liten droppe i havet. De fokuserar högst sannolikt istället på att bygga upp system som kan serva även den svenska marknaden, liksom google säkert skulle vilja ha sitt system öppet för så många marknader som möjligt.
    Så det är väl inte mycket märkligare än att använda exv Netflixtjänster från Sverige, eller svenskar i utlandet som "måste" använda proxy för att kunna se (berörd del av) SVT Plays utbud.

    Om ditt konto kan bli avstängt? Om du är rädd för det så ska du förstås inte göra några konstigheter alls. Men jag har aldrig sett det beskrivet någonstans.
     
  5. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag gjorde på liknande sätt för att använda Google Music när det släpptes för USA. Har använt det sedan dess utan problem. Obs att jag inte använt några betaltjänster kopplade till Music, utan enbart använder det som en fri molnlagringsservice för upp till 20 000 låtar.

    Om man är orolig är det kanske bra att googla själv på fler förstahandshistorier.
     
  6. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Måste bara fråga angående google movies, är det tillgängligt i UK? Och hur är det med books och music? Borde väl också vara tillgänligt där?

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  7. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    Kort svar: Movies, bara hyrfilm. Books, ja. Music, nej.


    Långt svar:

    http://support.google.com/googleplay/bin/answer.py?hl=en&answer=2660028

    http://support.google.com/googleplay/bin/answer.py?hl=en&answer=1257611
    Fast numera finns Books även i Frankrike, även om supporttexten inte är uppdaterad.


    http://support.google.com/googleplay/bin/answer.py?hl=en&answer=1114577
     
  8. Gero

    Gero Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Fattar inte varför det inte fungerar med enbart VPN utan att man måste roota oxå? o_O
     
  9. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Nej det är märkligt att Google fryser apparna bara för att innehållet inte är släppt här. Det funkar ju fint med Music så fort man har ett konto med Music aktiverat...
    Är det någon som vet ifall ytterligare play innehåll bara funkar inom de landsgränser där det är köpt? Eller bara där det är släppt?
    Gissar att innehållsleverantörer gärna vill låsa beroende på var man är, men det är helt klart surt att Google fryser apparna... Nån som köpt en tv serie i USA som inte finns i UK? Funkar den trots att ni är i UK?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2