Få igång köp på market med gratiserbjudande?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sunkas, 7 jul 2011.

1. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej

Publicerade för några dagar sen min första betalapp på market. Försäljningen gick väl inte riktigt som jag hade trott. Fick sålt kanske 7 kopior första dagen men efter det i genomsnitt 1 per dag. Spelet är en förbättrad version av Eskimo Tower Defense som jag och några kompisar gjorde för ett år sen, som jag nu fått göra en betalversion av.

Har skrivit till massa review sidor och postat på massa forum men inte gett mkt resultat. Finns ju såklart möjligheten att spelet inte är så bra som jag vill tro ;) Men funderar på om man kan boosta statsen för betalversionen genom att erbjuda gratisnerladdningar mot bra betyg.

Just nu ligger jag på plats 60 nått på Top New Paid Apps. Vore nice att komma upp så man hamnar på första sidan innan man inte är "New" längre.

Tänkte man kunde erbjuda folk på forum att skriva en bra review och ge ett bra betyg mot att man refundar deras köp. Man tjänar ju inget på det pengamässigt men man får ju upp nerladdninarna och betyget. Eller skadas man av refundsen på nått sätt?

Vad tror ni??

Mvh Jonas Andersson

Spelet ligger på https://market.android.com/details?id=com.polartouch.eskimo.full om ni vill spana in det.

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Att ta vägen via mutor är inte en bra väg att gå. Genuina betyg och recensioner är det man vill ha. Försök istället sälja in gratisversionen och om den är tillräckligt bra så köper folk fullversionen.

3. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo håller väl egentligen med.

Om man tar bort kravet på att lämna ett betyg då? Eller tycker du det fortfande är fel då? Då ger man ju egenligen bara bort sitt spel. Möjligen att man fifflar med systemet men blir ju inga "mutade" betyg. Hade jag kunnat ta mindre än 7kr hade jag gjort det, men det låga priset verkar ju inte hjälpa.

4. Android51

Android51 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lägg din energi på att förbättra spelet ännu mer ... lönar sig i längden.

5. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Intressant fråga. Jag är inte så övertygad om att mer polerandelede leder till mer försäljning. Jag är rädd att exponering på app-bloggar och andra liknande forum är det som har större betydelse om appen är välgjord i det skick den är. Jag menar inte att man ska göra så lite utvecklingsarbete man bara kan utan att det är tveksamt att polera på smådetaljer nödvändigtvis lönar sig.

Om jag var i samma sits skulle jag nog låta personer jag faktiskt tror kan vara ärliga och ge förslag på eventuella avgörande brister som kan vara ett problem. Sen skulle jag fortsätta försöka få siter att recensera appen och få så mycket exponering det bara är möjligt.

sunkas gillar detta.
  6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Att synas mycket och ligga högt på topplistorna är helt klart bäst. Det är ofta jag går igenom topplistorna i market och installerar de översta bara för att testa vad som är så bra med apparna.
    Problemet är att det inte bara går att gå ut och promota sin app öppet kors och tvärs på forum och webbplatser för då anses man spamma och folk kommer racka ner på en och kan ge dåliga betyg bara för att ge igen.

Ni har jobbat bra med webbplats och att vara med på olika sociala medier. Snyggt!

Nu har jag inte testat appen ifråga så jag vet inte vad den innehåller, men vad som gör att jag fastnar är tävlingsmomentet när jag jämför mig med andra. Så om det är möjligt så lägg in achievements och topplistor. Via Openfeint kanske?

7. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag håller med där. Att göra en välpolerad och bra app är en sak, men syns man inte så finns man inte. Visst för eller senare kommer säkert nerladdningarna igång om man har en riktigt bra app. Men utan att synas får man inga nerladdningar och inga betyg. Folk tror jag föredrar att ladda ner spel med bra betyg och hyffsade nerladdningsiffor.

Så det blir lite av en ond spirat. Syns man inte får man inga nerladdningar, och får man inga nerladdningar syns man inte.

Sen kan man inte hålla på att polera sin app i evigheter. Tror det är mer effektivt att efter en viss gräns övergå till att marknadsföra den snarare än att förbättra den. Och det är väl det jag börjat med nu efter lansering.

Har som sagt skrivit till massa forum och det har väl gett lite. Har haft 2-3 nerladdningar per dag nu det senaste så går väl frammåt. Ligger nu även på plats 27 på Top New Paid listan, vilket jag tror är ett vinnande konsept för en ny app. Får man en bra placering där kommer nerladdningar igång snabbt och man hamnar istället i en god spiral. Tyvärr är min app snart en vecka gammal och gissar att man då ryker från den listan :(

Yes. Har lagt in Scoreloop, både online highscores (totalt för hela spelet samt en för varje level) samt Achievements (6 st). Testa gärna spelet om du gillar TD, originalspelet fick väldigt bra kritik för ett år sen.

https://market.android.com/details?id=com.polartouch.eskimo.free

8. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har spelat spelet (och spelat typ alla tower defence spel jag kan komma över, samt just börjat utveckla en egen variant av TD) och kan ge konstruktiv kritik om du vill ha. Vill du ha det här?

Alternativt: Spela många olika TD på Android Market och Flash spel till PC och fundera ut vad som gör de roliga roliga och vad som gör de tråkiga tråkiga.

Last edited: 8 jul 2011
  9. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack! Tar jättegärna emot kritik! Men lämna det gärna i min andra tråd jag har skapat för just spelet, blir kanske lite off-topic i denna tråden.

https://swedroid.se/forum/46700-eskimo-tower-defense-full-nu-pa-android-market.html