Få kontakt med en äldre ensam?

Diskussion i 'Off Topic' startad av candyraver, 11 feb 2012.

  1. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Jag VET inte men jag MISSTÄNKER det finns en hel del äldre människor som har gott i pension eller bara har allmänt tråkigt. Jag som är 31, utan familjeliv skulle det hade varit FETT nice och få kontakt med en äldre - en gubbe som gillar och ta en öl om man säger så.

    Det är givetvis inga baktankar som dom flesta tyvärr tro - men jag tror många sitter ensamma - hemma i sitt kök, tar en kaffe och planerar sin dag. Det hade varit så grymt och bli kompis med någon äldre, bara snacka skit, jag berättar om mina problem och han berättar om sina, vi tar en bulle en cognac, en öl eller whisky, pratar 60-tals musik, liberation, politik. You name it - helt ofrivilligt.

    Tyvärr är det så många tvivel och baktankar runt denna fråga så man knappt vågar fråga på ett forum - men nu tar jag mitt mod som jag samlat ett par år (Tanken för mig är ju givetvis att när jag blir gammal en dag få en ung kompis man kan dela livets alla lätt/svårigheter med) Det handlar som sagt inte om några tjänster hit och dit utan "BARA TA EN ÖL OCH SNACKA SKIT" som vi säger.

    Några erfarenheter? Ska man kontakta kommunen?
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Mycket fint initiativ tycker jag. Eloge.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Stark like på denna

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  4. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Har du sett den reklamen där det handlar om äldre som lever lite ensamt?

    Jo, det skulle vara kul om man hade en gubbe eller tant, som sällan får besök, att få besöka..

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  5. repan01

    repan01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Jag tror att röda korset har sådan verksamhet (typ besöka ensamma).

    Sent from my MT15i using Tapatalk
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Stort "cred" att du tar dig tid samt viktigast bryr dig över medmänniskor !!
    Mycket Stort !!

    Vad man kan fråga sig hur snubben du har kontakt med mår och om han klarar sig själv ? Klarar han sig inte själv så måste han ha hjälp av kommunen.
     
  7. foto65

    foto65 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 7
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tab A 10.5
    ROM:
    Stock
    Om du är seriös så gå till ett äldreboende och prata med personalen där, har själv min far på ett ybertrevligt sådant och det är sjukt många gamlingar som aldrig får besök och sitter i sina rum ensamma. Jag tar med min far ut så ofta jag hinner med rullatorn och brukar ta med någon mer, men det är inte lätt att hålla styr på fler än två själv :), tycker faktiskt att fler skulle göra detta för det är dom äldre som byggt upp samhället vi lever i idag. Och dom får faktiskt ta sig en rackabajsare på rummen på dom flesta boenden! :).
     
  8. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Först måste jag säga att du foto65foto65; har en snygg avatar. Mitt favoritdjur. :-)

    Känner som du TS, är själv 33 och jag bara sitter här hemma och har typ ingen att umgås med. Är själv sjukpensionär men jag är inte en sån som du söker, haha.
     
  9. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Sweet. Tack för kommentaren. Men vafan. Sitter ändå här med alla mina prylar, teknik, fruntimmer hit och dit men .... det, eller jag TROR det hade betytt så mycket bara för någon att snacka. Nu med åldern, min är 31 så vet jag att huvudet hänger med men kroppen sämre :) Min farfar, som tyvärr bor i Danmark är hur kry som helst och snackar supa, fitta, slått.... ja ni fattar även om jag tar i lite hårt.

    Äldreboende visst, men som sagt vill inte hjälpa på så sätt som att klä på folk. Det ska såklart va en kry gubbe/gumma whatever som bara vill prata och framförallt har TID att prata om saker och ting, runt omkring.

    Japp. Jag är super-seriös. Jag degar i min lägenhet. Finns andra som degar i sina lägenheter och framför alllt äldre - och åter igen, erfarenhet från min Farfar som är typ 80-någonting och pratar om sin ungdom, så jävla kul.

    Ska kontakta min kommun på Måndag och se om det finns någon projekt! Tack alla för bra feedback!
     
  10. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Låter som ett bra initiativ.
    Du får berätta hur det går. Hoppas du hittar någon trevlig person att snacka med. Kanske finns fler som blir intresserade av att göra liknande saker om de vet hur man ska gå tillväga.

    Inte en aning om det hjälper dig men kolla denna sida om det är det du letar efter
    http://www.redcross.se/aldrigensam

    Om inte annat borde de kunna hjälpa dig då deras vision verkar vara samma som din.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    candyravercandyraver; jag kräver att du antingen skriver här i tråden eller skapar en annan tråd med uppföljning. En klapp på axeln för idén, som alla har gett dig nu, så låt det inte låta tjatigt.

    Måste säga att något sådant låter intressant även för mig, så skulle också vilja höra hur du gick tillväga för att hitta en osv. Är lite väl skumt att lägga upp en lapp på ex Ica.
     
  12. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    MM precis ica-lapp är så sjukt misstänkt, vill inte ha pengar, tjänster eller något. Vill ju bara dela livets alla lättheter/svårigheter - ömsesidigt såklart.

    Ska hålla er uppdaterade - det ger mig motivation, om ni ställer krav på hur det går också - att hitta en väg att få kontakt med människor som inte har internet eller något heller. Ska i första hand kontakta kommunen för att höra vad dom har för tjänster i denna fråga. Antar att det finns fler som mig. I annat fall se vad röda-korset säger.

    Lite rädd bara för att bli "personlig assistent" men skit samma,köper gärna med mjölk om jag ändå ska bort till min "nya kompis", en frisk fläkt som är skön och trevlig och med mycket humor - och livserfarenhet.
     
  13. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Likadant Scenariot på kommunen:

    Jag - "Hej, jag vill komma i kontakt med äldre personer, som lever ganska ensamt... Som inte träffar så mycket folk, pga tidsbrist..."

    Kommunen - "Jaha, ja det var ju snällt, tyvärr kan vi inte ge dig några namn eller adresser, du kan ju vara någon som vill stjäla... Vem vet?"
     
  14. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Väntjänsten: http://frivilligvantjanst.se/
    eller röda korset som ngn tidigare länkade till.

    Jag har mött väntjänsten enstaka ggr under mina år inom åldringsvården.
    Även de som bor på gruppboende eller ålderdomshem är väldigt ensamma. Vissa har ingen familj alls som hälsar på.
    Jag vet inte hur regelverket ser ut men annars kan du ju kontakta närmaste ålderdomshem och berätta att du är intresserad att vara "sällskapsherre" så kan säkert den enhetschefen tipsa dig om hur du går till väga.
     
  15. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Vill inte få en titel som sällskapsherre eller "frivillig"

    Jag gör det såklart för min egen skull också och någon som bara vill PRATA, käka lite middag, ta en kaffe, supa, snacka från sport till politik, när man man dåligt när man mår bra.

    Vill bara får en kompis för jag VET det är många äldre där kroppen inte var som förr men har ett sjukt ungt sinne. Som bara vill snacka om politik över en kaffe. BLI KOMPIS HELT ENKELT!

    Tack för länken dweebling ska kollas!