Få ordning på kontakter

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av carnaval, 15 feb 2011.

1. carnaval

carnaval Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Jag har en fundering angående kontakter.
    När jag tittar hur dom ligger så står det:
    SIM (3) Detta är nummer till kundservice och inget att bry sig om.
    Google (15) Denna syncas med google contacts
    Telefon (145)
    Google (19) Denna syncas ej

Den extra google delen blev till när jag installerade en epost-klient som heter Seven. Det är fortfarande mitt vanliga google-konto men syncas tydligen inte med detsamma.

Nu till mitt problem som kanske är busenkelt.
    Hur gör jag för att enkelt flytta telefon samt dom 19 Google kontakterna till den andra google delen som syncas?

2. JkJ076

JkJ076 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Välj att enbart visa Google (19) Denna syncas ej, exportera det.
    Ta sedan bort allt i den.

Välj importera, där väljer du var du vill importera det, välj filen...... Woalla

3. Buskavar

Buskavar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det är väldigt mycket frågor om hur man organiserar, visar och synkar sina kontakter. Varje gång jag tror att jag fått ett litet hum om hur man organiserar kontakterna så tvingas jag inse att det var en tillfällig och bedräglig lycka.

Är det någon som känner sig manad att skapa en manual i form av en tråd med dels grundläggande hantering, dels med tips och tricks så skulle jag bli oändligt tacksam! :)

4. carnaval

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Tack för hjälpen!
    Så långt borde jag kunnat tänka själv, men tydligen inte :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag skulle kunna göra det, men eftersom att jag inte längre kör original-romen (eller en sense-rom överhuvud taget) så tror jag att det inte kommer vara till lika stor nytta för majoriteten av användarna på detta forum. Kanske tar jag en nandroid, flashar jag in stock igen, skriver en snabb guide om jag känner att jag får tid över. Vi kan väl se lite hur intresset för en sådan guide är först. Ni som vill ha en guide kan väl skicka ett PM, trycka på "tack"-knappen eller på något annat finurligt sätt visa att ni vill ha en guide så kanske jag tar mig tiden :) Skriv gärna om ni har några speciella önskemål vad en eventuell guide ska beröra så jag ser vad som är av störst intresse. Med andra ord är PM att föredra.

Buskavar och imlal gillar detta.
  6. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Jag har försökt att göra det enkelt för mig. 0 kontaktar på SIM, 0 kontaktar på telefonen. Allt finns i Google Contacts (2 konton) som synkar till telefonen.

Har haft problem med att den ena konto inte ville synkronisere. Lösningen var radikal:

1) Skapa en säkerhetskopia.

Logga in på Contacts via PC, exporterar alla kontaktar till fil (Google CSV).

2) Stoppa synkning på telefon.

3) Radera alla kontaktar på telefonen.

4) Aktivera synkning.

Om något går fel, då är det bara att importera från säkerhetskopian.

OBS: Den fina uppdelning av adress info på gatunamn/postnummer/ort/land bevaras inte i Google Contacts. Adressen sparas som én lång text.

7. carnaval

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Ja jag håller på och bökar jag oxå nu. Blir inget bra alls.
    Är lite trött på Seven som tar sådan plats i luren. Det var därför jag började krångla. Men det fick jag ju äta upp.

Har gjort unjefär det du skriver nu. Rensat telefonen och försöker nu synca igen, men det tar sådan tid. Förstår inte varför. Att man inte kan låta bli att pilla och försöka göra allt bättre ibland :)

8. Buskavar

Buskavar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det ser logiskt ut men vad händer med Facebook-syncningen? Det är ganska så trevligt (om än onödigt) att ha bilder på kontakterna.

9. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Ingen aning. Har inte FB.

10. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Så länge som notes om kontakterna sparas så sparas också facebook-syncningen

Så här ser facebook-tagen ut om man kollar i notes:
    Kod:
    < HTCData >< Facebook >id:?48359???/friendof:?77249????< /Facebook >< /HTCData >
    Jag har anonymiserat kontaktnumrena; alla frågetecken ska bytas ut mot en siffra.

Edit: Nu är det lite drygt 3 dygn sedan jag frågade hur många som ville ha en FAQ/guide om kontakter... än så länge är det två personer som har uttryckt sitt intresse. Jag anser tyvärr att det är för mycket jobb med en sådan guide. Jag ber er (Buskavar och imlal) också att ta bort era "Tack" eftersom att jag inte anser mig vara värd dem.

Last edited: 19 feb 2011