När detta händer på min så brukar jag bara långtrycka i skrivrutan tills markeringsmenyn dyker upp, sen touchar jag bara snabbt igen så menyn försvinner och vips så är ÅÄÖ åäö igen.
Verkar som att 2.3 kommer i slutet av Juni till Z:an. Helt otroligt att dom inte fixat detta tidigare dock.
Jag anmälde detta problem (och lösningen, keymappen här på swedroid) innan jul tror jag att det var...
Har hittat en felkälla, kanske finns fler. Jag använder SlideIT och när jag i textrutan långtrycker och ändrar indatametod från SlideIT till Touch Input så funkar åäö som det skall. Går jag tillbaka till SlideIT Keyboard så blir det ÅÄÖ.
Som sagt tidigare i tråden så är grundproblemet att små åäö inte finns med i key-mappen vilket medför att HTC byggt in någon typ av avkänning för om det skall vara små eller stora bokstäver och den funkar inte. Så det borde bara vara för HTC att bygga en riktig Key-Map för att lösa problemet. mao det är inte de olika typerna av inputs som är problemet utan att key-mappen är felaktig.
Installerade Go keyboard (Go tangentbord) från market. https://market.android.com/details?id=com.jb.gokeyboard&feature=search_resul Nu har jag inte haft ÅÄÖ felet på länge med hårdvaru tangentbordet
Tack för tipset Sleepwalk! Verkar funka bra på alla sätt det jag testat, även utöver att den verkar fixa åäö-felet. Kört med Swiftkey tidigare, men jag är positiv till Go Keyboard!
japp... verkar som att tangentbords apparna använder egna keymaps. Har gått igenom en mängd. Och på en del så gick det inte att ändra till små åäö ens. Men så hitta ja det där och provade. Och märkte att åäö buggen var som bortblåst för mig
Jag köpte en Z nyss och har inga problem med åäö varken på knapparna eller skärmen (testa att gå in på inställningar och uppdatera programvaran ) Sent from my HTC Vision
Du måste hålla in FN tangenten när du ska göra ett ? Fn verkar fungera mer som en shift knapp nu än capslock som tidigare. Haha... om det hade vart så enkelt så hade nog inte den här tråden funnits. Verkar vara några st som har tur och klarat sig från åäö buggen. På skärmen (touch) är det inga problem att göra åäö. Felet verkar ligga i Keymapen för hårdvarutangentbordet. Men som sagt, Med Go Keyboard så försvann buggen.
Tack igen Sleepwalking! Missade helt att jag skulle hålla inne FN-knappen. Otroligt nog så lyckades jag med utropstecken varje gång, men inte frågetecken :-P *** Skickat från min HTC Desire Z ***
min verkar ha slutat göra stora åäö helt plötsligt nu. kan varit en uppdatering av Gosms Pro som gjorde det!? någon som kan bekräfta mitt antagande?
Såfort det händer mig, att ÅÄÖ blir stora så brukar det fungera att bara ta in och ut tagentbordet en gång.
Finns lättare sätt att lösa det. Helt enkelt trycka i rutan du skriver så försvinner stora åäö, bara ett tips från min sida.
Hur funkar detta för er som har uppdaterat till officiella gingerbread? På tjejens Desire Z är det fortfarande problem med att få små åäö med hårdvarutangentbordet sedan jag uppdaterat till gingerbread...