Få tillgång till paid apps -root guide önskas

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av bjerkhoel, 9 aug 2010.

  1. bjerkhoel

    bjerkhoel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har surfat runt, samt sökt på forumet men inte hittat något konkret svar.
    Jag funderar på att roota min Nexus one med Froyo (frf91). Dock vill jag bara göra så att jag får tillgång till betalapps och inget mer, vill ha kvar originalromen. Så hur gör jag? Måste man låsa upp bootloadern eller går det att göra som på min gamla hero att man bara lägger in ett program (1.5 och jag minns ej vad det heter)

    Hur som helst, kan någon göra en så simpel guide som möjligt för att få tillgång till paid apps i mobilen?

    Mvh Christofer
     
  2. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det finns väl lite olika alternativ såvitt jag känner till:

    * Skaffa ett utländskt SIM-kort och köp appar genom det (med Wifi så behöver du ju inte ens tänka på att det skulle kosta pengar)
    * Köp apparna genom Android-emulatorn och installera dem från "Downloads" i Market i efterhand.
    * Roota genom att låsa upp bootloadern.
    * Roota genom utan att låsa upp bootloadern.

    Jag har gjort den första och tredje punkten och de funkar klockish. Jag ska testa den andra någon dag och den sista kan jag inte ge några erfarenheter på alls, om jag inte lyckas med att få tillbaks en orootad telefon i nått garantiärende. Här är dock en guide (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=710842) som sägs vara 100%-igt fullt fungerande, där man inte pillar på bootloadern. MEN, _enkel_ skulle jag ju inte säga att den är. Speciellt inte om man inte petat på flashningar och liknande tidigare.
     
  3. bjerkhoel

    bjerkhoel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan du eller något snäll själ göra en simpel svensk guide på hur man rootar genom att låsa upp bootloadern?

    Tack på förhand
     
  4. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

  5. bjerkhoel

    bjerkhoel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stort tack! Det fungerade alldeles utmärkt. Stod på XDA att bootloadern inte blev upplåst av detta, hur vet man det och innebär det att garantin fortfarande är kvar?
     
  6. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Det syns ett upplåst hänglås under uppstarten om bootloadern är upplåst.
    Ang garantin så har tydligen Htc inte varit så kinkiga med detta så länge det är tydliga hårdvarufel.
     
  7. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Snyggt! Nog för att jag trodde att den här proceduren hade förfinats, men det är inte lätt att hålla koll på vilka som fungerar i allt jytter av trådar.
     
  8. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Har jag förstått det rätt, om jag förstår det som att det inte finns några alls fördelar med att roota på det vanliga viset?

    Man kan fort. göra samma saker? Byta ROM, recovery, boot-video alles?

    /Söder
     
  9. bjerkhoel

    bjerkhoel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar så och bootloadern är i alla fall inte upplåst
     
  10. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag läste ett par sidor in i tråden och en fråga, som nästan var exakt som din lyder:

    "does this allow you to load a custom recovery image and therefore flash custom ROMS?"

    Med det direkta svaret:

    "Yes it does"

    Och slutsatsen är att du, iom att du har root-access, får tillgång till alla de skyddade delarna av telefonen som du behöver för att göra just det.
     
  11. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

  12. bjerkhoel

    bjerkhoel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    kan ändå garantera att sättet jag gjorde var betydligt enklare, man laddar hem apk:n från länken och installerar den på mobilen (står vilka telefoner som har möjligheten att använda den) och startar upp appen. Där kan man välja om man vill roota eller unroota och bootloadern stannar låst vilket borde innebära att garantin är kvar, men som sagt man kan unroota
     
  13. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Oh, kliar lite i fingrarna. :) Kanske man skulle ta och testa? Är rätt så sugen på att testa de olika ROM:sen (Cyanogen, Modaco Desire etc...). Det skrämmer dock mig att original ROM:en försvinner när man byter till en annan ROM.

    Inte satt mig in i root-miljön helt enkelt. :P
     
  14. zzone

    zzone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  15. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Du slipper ju ändå en total wipe som vi andre fick när vi låste upp bootloadern.

    Du kan ju börja med att byta recovery, och sedan ta en nandroid-bakup på de din befintliga ROM.

    Sedan kan du lägga in en annan, och sen byta tillbaka till din original om du vill.

    Så du har nog inget att vara "rädd" för då.

    /Söder
     
  16. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Tack för svar Söder!

    Aha, vad exakt tar nandroid backup på? Endast ROM:en? Är recovery det som jag gick in i för att manuellt uppdatera till FRF85 FroYo exempelvis? Är det också då nödvändigt att byta recovery? Vad händer också då med recoveryn om jag med programmet "unrootar"?
     
    Last edited: 9 aug 2010
  17. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nandroid tar backup på partitionerna boot, cache, data och system. Dessa innehåller din kompletta rom samt personliga inställningar, sparade data etc.

    Ja, det är i recovery du flashade update.zip-filer. För att kunna flasha annat än officiella update.zip-filer behöver du en annan recovery, ja. Detta eftersom de framför allt ändrar nycklarna som update.zip-filen ska vara signerad med för att flashas till de vanliga test-nycklarna som alla kan signera med.
     
  18. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Tack för det svaret med!

    En liten sak innan jag börjar proceduren; kommer jag behöva att byta tillbaks till standardrecovery om jag ska återställa allt till min original-ROM och unroota?
     
  19. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Du kan lägga in original-rommen utan standard recovery, men den kommer inte att funka till de automatiska uppdateringarna då.
     
  20. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag tror personligen att ingen kommer vilja eller behöver gå tillbaka till stock.

    OM någon skulle få in en helt fucked up ROM, så kan man alltid gå tillbaka till så när till original och köra root på den. Så har jag det själv.

    Att gå tillbaka till original-recoveryn har ju bara en fördel (OTA-uppdateringar funkar) medans det har många många fördelar.

    /Söder