Få tillgång till paid apps -root guide önskas

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av bjerkhoel, 9 aug 2010.

  1. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tror inte du behöver "unroota" för det, utan mest ha orginalrecovery samt orginalrom.
    Samma här, vill ha tillgång till 3.0 direkt när den kommer. :)
     
  2. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Last edited: 11 aug 2010
  3. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Sparat!

    Jag har nu rootat och jag har inte heller upplåst bootloader. :) Nu ska man börja leka med backups och sedan ROM:s. :)
     
  4. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Det har ju VERKLIGEN inte varit så de som väntat på OTA har fått sina uppdateringar först iaf. :) Därför ser jag ingen mening med att ha original-recoveryn för den sakens skull.

    /Söder
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det finns sanning i det du säger, helt klart.
    Bortser man däremot från det så kan man om inte annat läsa in uppdateringen manuellt så fort den dyker upp på android.clients.google.com, vilket verkar vara den snabbaste och tillförlitligaste kanalen såhär långt. Enligt mitt tycke då. :)
     
  6. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Fortfarande sugen på att få höra varför t ex CM6 är bättre än original, ge några exempel.
     
  7. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

  8. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag laddar ner CyanogenMod 6.0.0-RC2 nu. Jag kan ge respons av mitt första intryck sedan (om jag känner någon skillnad osv).
     
  9. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Sen kan det ju vara så att diskussionen kanske inte bör hamna på varför det är bättre än originalet, utan mer "är den här mer anpassad för det _jag_ vill att min telefon ska göra?".
    Jag för min del ser ingen anledning att använda CM6. FRF91 har allt jag behöver och säkert mer därtill. Visst, det hade väl varit fiffigt med Trackball wake (speciellt med tanke på den omtalat dåliga power-knappen) och lite kontroll över trackball-LED:en, men jag känner inte att jag har behovet av att slänga in en hel Custom ROM bara för den sakens skull.
    Men så är jag ju lite av en måste-prova-på-i-mån-av-tid junky också, så jag testar saker, men det blir nästan alltid revert till originalet.
     
  10. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kontroll över leden har du ju redan i 2.2.
    Det kan väl knappast vara så att den enda fördelen är att kunna väcka telefonen med trackballen? Låter lite fattigt... Hur är hastighet, batteritid osv. Sådant kan ju göra en enorm skillnad även fast det inte tillför något nytt.
     
  11. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Mer än spekulationer har jag inte om prestanda osv, men de pillar ju i praktiskt taget allt som har med systemet att göra (changeloggen är rätt omfattande); JIT, Haptic feedbacken, Bluetoothen... Sen vad det resulterar i batteriprestanda och prestanda i övrigt är det nog bara tester och erfarenheter från folk som petat i det som kan svara på.
     
  12. isMaskin

    isMaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Anledningar till varför jag kör cm6:

    * wake on trackball
    * byta låt med volymknapparna
    * eq
    * kontroll över skärmens ljusstyrka

    Bonus:
    * suger mindre batteri med min användning
    * svenskt tangentbord out of the box med ordlista
    * snabbare webbläsare
     
  13. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Sådär, nu har man testat Cyanogen 6. Fanns väl en del smått och gott, dock inte alls nödvändigt för mig. Jag har redan lagt tillbaka min original-ROM med mina inställningar.

    Dock när jag ska flasha enligt wikin så får jag "signature verification failed". Detta beror troligtvis på att det är en äldre recovery-image jag har fått tag på. Vet någon var jag kan få tag på den nyaste?

    Annars är det extremt enkelt och Cyanogens boot var riktigt fin! :)

    Får för övrigt en gul triangel varje gång jag försöker gå in i recovery-mode. :P
     
    Last edited: 11 aug 2010
  14. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ok, det är helt värdelöst alltså... trist. Trodde det skulle vara någon skillnad.
     
  15. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Smått ja, dock var det min uppfattning. Det kan ju dock bero på att jag inte riktigt vet alla ställen där man kan ändra saker och ting. Angående snabbheten märker jag i alla fall knapp någon skillnad.

    Fortfarande får jag inte original-recoveryn på Nexus One att flashas, någon idé? :)
     
  16. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    När du kommit till triangeln och håller inne Powerknappen och sen trycker in Volym upp, vad står det då efter "Android system recovery" inom <>? På min står det 3e och det kan vara versionsskillnad.
    Om det är versionsskillnad så hade det varit bra att få reda på om du flashat in recoveryn från den wiki-artikeln jag la upp idag, så jag kan uppdatera med en annan recovery.
     
  17. Duzii

    Duzii Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Hej Vilander!

    Använde 1 click root.
    Får också triangeln när jag ska in i recovery (verkar inte vara alla som får den?), hur gick du vidare
    därifrån? Jag tryckte volym upp + powerknappen så kom det upp en liten meny, fortfarande utropstecknet i bakgrunden, där valde jag flash zip och då började den att installera cm6 som jag lagt på sd-kortet och döpt till update.zip men sen kommer ett felmeddelande.
     
  18. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ok, för er som är lite osäkra på det här med recoveries, Custom-ROM:ar osv, kommer en liten snabb heads-up;

    Om man vill flasha en Custom ROM, tex Cyanogenmod, då måste man även ha en custom recovery. Oftast avslöjas det om man fortfarande har en original-recovery genom att det bland annat står < 3e > (eller annat versionsnummer) högst upp, samt att det bara finns fyra alternativ att välja på:

    reboot system now
    apply sdcard:update.zip
    wipe data/factory reset
    wipe cache partition

    Har man fler så är det till 99% en custom recovery.
     
  19. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag får upp en meny genom att hålla in trackbollen vid start där följande alternativ finns: BOOTLOADER, REBOOT, REBOOT BOATLOADER och POWER DOWN. Detta är väl dock inte recoveryn?

    Jag flashade med den enligt din guide/wiki.
    I recovery-mode (som jag antar) gjorde jag detta:
    Jag gjorde som du skrev och fick fram version 3e.

    Då har jag alltså lyckats byta ROM utan att byta recovery? Jag flashade in ROM Managers ClockMod-recovery innan. o_O
    Jag hade fyra alternativ. Kan jag verkligen ha bytat till en custom ROM utan att byta recovery?
    Jag är också säker på att när jag flashade tillbaks att det stod "signature verification failed".
     
    Last edited: 11 aug 2010
  20. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Detta är den så kallade FASTBOOT-menyn, och inte recoveryn precis som du säger.
    Om man här väljer BOOTLOADER så kommer man till HBOOT-menyn där man i sin tur kan välja RECOVERY och hamnar i recovery-läget (traingeln med utropstecken). För att komma åt recovery-alternativen (den blå menyn) måste man här hålla in Power-knappen och sen trycka Volym upp, vilket du också gjort.

    Bra, då har du iaf samma recovery som jag, vilket är Googles original-recovery.

    Just nu tror jag att ditt flöde gått som följer:
    * Rom Manager flashade in Clockworks recovery (custom recovery)
    * Rom Manager flashade in en custom rom

    Du försöker nu flasha in original recovery och original ROM (men det här måste du isåfall bekräfta för mig med. :)) och har gjort detta:
    * Du flashade precis in original recoveryn.
    * Du kan nu inte flasha in någon rom alls.

    Verkar det stämma?