Få Wi-Fi-hotspot att bete sig som ett obegränsat Wi-Fi

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av foolo, 4 dec 2021.

  1. foolo

    foolo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej. Jag har ett 4G-abonnemang som jag använder på en gammal Android-telefon för att dela Wi-Fi till andra enheter. Det funkar bra med ett undantag: Min nya Android-mobil, som alltså är uppkopplad mot Wi-Fi-hotspoten "förstår" att nätverket är ett mobilnätverk, och vill således inte ladda ner uppdateringar automatiskt, eller ladda upp foton till dropbox, med mera, trots att man alltså är ansluten till Wi-Fi, så på något sätt förstår den ena mobilen att det inte är något "riktigt" Wi-Fi-nät. Jag vet inte ens vad detta fenomen kallas, så jag vet inte vad jag ska googla på. Vad som är ännu konstigare är att detta även gäller om jag kopplar den gamla 4G-telefonen via USB till en gammal laptop, kör USB-tethering, och sedan delar ut ett Wi-Fi-hotspot från laptopens Wi-Fi. Men Android-telefonen som är ansluten till laptopens Wi-Fi vill ändå inte gå med på att det är ett riktigt Wi-Fi, utan tror att det är databegränsat, och vill då inte ladda ner saker automatiskt. Så min fråga är: Går det att få en Wi-Fi-hotspot att bete sig som ett vanligt Wi-Fi-nätverk,? så att anslutna enheter förstår att det är fritt fram att ladda ner? Antingen om det går direkt via hotspot på den gamla telefonen, eller om det går att konfigurera den gamla laptopens utdelade Wi-Fi på något sätt? Eller om nån vet vad jag kan googla på för att hitta rätt?
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Du kan nog hitta en del om du googlar på WiFi metered connection. Tveksamr att det går att stänga av på telefonen, och vad du ska göra på datorn är svårt att säga också då detta kan upptäckas på lite olika sätt.
    Du kan helt enkelt inte bara ställa in i din nya telefon att anslutningen inte är uppmätt/metered under avancerat under wifi-nätverket?
     
    Kristy gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det är det man brukar göra för att tala om för mobilen att inte bry sig om att det är en mobil anslutning.
     
    Kristy gillar detta.
  4. foolo

    foolo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Ah, tackar! Ska se om jag hittar något matnyttigt då.

    Japp, det hade varit en lösning. Kollade nu men jag lyckas inte hitta någon sådan inställning, i alla fall inte via det specifika sparade nätverket. Se screenshot:
    Hittar heller inget i de allmänna inställningarna. Undrar om det inte finns eller om jag letar på fel ställe.
     
  5. foolo

    foolo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Ahh, kan ha fått det att funka nu, med vägledning och inspiration av era svar. Jag kör just nu med den gamla telefonen kopplad med USB-tethering till en laptop och delar sedan ut laptopens Wi-Fi som hotspot, och i inställningarna för det utdelade nätverket på laptopen (Ubuntu) hittade jag en liten inställning som hette "Metered connection", som jag ändrade från Automatic till Off. Testade sedan att ta ett foto och det hamnade på Dropbox direkt, så det funkar förhoppningsvis. Får testa ett tag :)
     
    Heleg och Kristy gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig (nu kör jag inte Samsung telefon) så kan jag gå in i Wi-Fi och sedan kugghjulet bredvid det nätverk jag är ansluten till, så kommer jag till nätverksinformation, ser ut så här
    Point Blur_Dec052021_070405.jpg
    Där det står "Med datorpriser" kan jag välja "Identifiera automatiskt" "Behandla nätverk med datorpriser" eller "Behandla nätverk utan datorpriser" Point Blur_Dec052021_070442.jpg
    Väljer du utan datorpriser så tolkar telefonen det som att den inte har några begränsningar
     
  7. foolo

    foolo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Ah, där ser man, den inställningen fanns tyvärr inte hos mig.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  9. foolo

    foolo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    jnsson gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Välkommen till Swedroid :D;)
     
    Heleg gillar detta.