Face Unlock, någon som använder?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Brödrost, 21 maj 2014.

  1. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Någon som använder face unlock? Provade av en slump på min Note 2 idag och det fungerade kanonbra. Alltid tagit för givet att det är en gimmick som inte fungerar bra nog för att användas på riktigt.

    På väg hem i bilen hade jag halva ansiktet täckt av sol, så mina inomhusbilder fungerade dåligt. Gjorde två till i det ljuset jag satt i, och då fungerade det fint igen.

    Lägger in det på min Z2 nu. Har inte telefonen låst till vardags, utan bara ibland. Antar att det kanske fungerar mycket sämre i mörkare miljöer? Eller beroende på telefon? Kan tänka mig att funktionen ger ett sämre intryck om man inte följer instruktionerna, att ta många bilder. :)

    Snabbt går det, och om man tagit tillräckligt många bilder i olika ljus och utseenden så verkar det fungera tillräckligt bra.

    Rekommenderas.
     
  2. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Testat har man gjort, men som du själv skriver så är det då det är lite mörkt som det strular.
    Kör personligen med gamla hederliga mönsterlåset som utöver är säkrare än face unlock även går snabbare.
     
  3. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har kört det till och från. Först bara för att frun tyckte det var så flashigt. Men råkade ju upptäcka då att det var förvånansvärt smidigt. Det var mycket, mycket snabbare än jag trodde det skulle vara.

    Det jag saknar med ansiktslås är genvägarna direkt till appar från låsskärmen. Eller att när man tänder skärmen bara för klockan/datumets skull så låser man upp istället.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tycker också att det är ganska trevligt. Dock var det lite jobbigt att behöva ta en massa nya foton i olika ljus varje gång man flashade en rom, men det visade sig att man kunde kopiera en fil på /data innan man bytte rom och sedan flytta tillbaka när man hade flashat den nya romen. Det var dock ett tag sedan jag använde Face Unlock så jag har naturligtvis glömt bort vilken fil det var... Men nu blev jag taggad Face Unlock igen! Jag återkommer med vilken fil man ska kopiera om ett tag :-)

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag ställde in det nu, har inte testat sedan det kom, och satan i gatan så snabbt det gick!

    Skall lätt köra med det. Tog ett kort nere i källaren framför datorn och den sätter varje gång.

    Tack för det nya/gamla tipset :)
     
  6. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Testat det en kortare tid. Kändes mest som en gimmick. Men visst, säkrare än att köra helt utan lås... :)
     
  7. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Som jag förstått så funkar det rätt bra på så sätt att upplåsningsfunktionen fungerar men att säkerheten tyvärr är rätt låg.
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det kan ha varit /data/data/com.android.facelock/files/lockscreen.gal men jag är inte säker... Jag ska prova någon gång framöver.
     
  9. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

  10. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Angående säkerheten så hänvisar jag till xkcd:

    [​IMG]

    Det duger om man slipper snokande från familj och vänner, och man hinner formatera/spåra mobilen via device manager om man sumpar den någonstans.

    Problemet för mig är att jag till vardags inte har något lås på, utan slår bara på det om jag ska iväg längre tider utanför jobb och hem. Man vill inte behöva ta en massa nya bilder varje gång. Går kanske att göra något med Tasker och filen där bilderna sparas.

    Som andra sagt, det är imponerande hur snabbt det går i de flesta fall! Snabbare än att dra med fingret för att låsa upp.
     
  11. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Personligen tror jag mer på fingeravtrycksläsare, men det är väl få mobiler som har det och vad jag hört är det nästan bara Apple som verkar fått det att fungera bra. Då har man även en lösning som fungerar för att verifiera köp och liknande vilket är smidigt och användarvänligt.
     
  12. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Ja det blir förhoppningsvis framtiden, om det fungerar tillräckligt ofta för att man inte ska bli sur.

    Vet inte om det är något fel på "Knock on" på min Z2a, men det funkar knappt ofta nog för att det ska vara värt att använda, även om jag verkligen gillar funktionen.
     
  13. Blade

    Blade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Pröva klicka en gång och sedan klicka en gång till och hålla ner tummen, funkar näsan alltid för mig då!
     
  14. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Tack, ska prova det.

    Började faktiskt skriva på en tråd om problemet i Z2-avdelningen igår kväll. För att vara säker på att jag inte inbillat mig så provade jag flera gånger i rad (och lät telefonen vila mellan försöken). Naturligtvis fungerar det varje gång jag provar hela kvällen! Likaså idag. Så länge man håller telefonen i ena handen eller låter den ligga ner och noggrant dubbelpetar så verkar det fungera. Blir väl lätt att man slarvar lite och nuddar skärmen innan dubbelpet, speciellt när man tar upp den ur fickan. Kanske gäller att vara lite mer nogrann bara. På min Nexus 7 är det nästan lite för känsligt, och den låses upp oftare än man vill.
     
  15. Kalletestar

    Kalletestar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker det fungerar lite dåligt när det är mörkt, hoppas de bättrar på det!
     
  16. jackez

    jackez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lite för gimmicky, och funkar inte 100% för mig när det är mörkt, så jag föredrar vanlig slide-unlock