Tips: Facebook kontaktbilder, smärtfri synkronisering på ICS

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av beejizzle, 12 mar 2012.

1. humble

humble Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    den har fungerat klockrent för mig. men jag upptäckte idag att den har slutat att fungera,, måste vara sedan ett par veckor tillbaka.. kanske nån uppdatering som skett. har nyss ominstallerad så jag får se om den funkar igen.

2. yarr

yarr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Någon som vet varför Haxsync inte syncar alla kontakter? Även om dom heter exakt samma för och efternamn på facebook som i kontaktlistan? :(

Har märkt att om nån har ett "nick" på facebook så måste man skriva in det på kontaktens "mellan namn" för att den ska synca.

3. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Har aldrig använt inställningen men finns något som heter "fuzzyness" eller liknande i appen. Där ställer man in hur nogrann appen ska vara med namnen för att slippa att ställa in folk manuellt som har andra namn i Facebook jämfört med vad du namngivit dom i telefonen.

Har som sagt aldrig använt den själv.

4. Kardanmannen

Kardanmannen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    När jag hade original versionen (4.0.2!?) så funkade detta superbra, men nu rootade jag och la in en custom 4.0.4 och nu funkar det bara nästan.. Synkning och en del ihopslagningar funkar, men väljer man att en kontakt ska använda haxbilden så sparar man det. Men efter nått dygn hoppar den över till den extremt lågupplösta fb bilden igen...

Nån som vet varför?

5. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det känns ju lite som du besvarat frågan själv. Har du testat att återgå till en original 4.0.4 och undersökt om det fortfarande strular?
    Om det fortfarande strular är det förmodligen något i 4.0.4 och nuvarande Facebook som strular, annars är det med största sannolikhet din custom 4.0.4 och Facebook som strular. Då bör du kunna ta kontakt med folket som gör den 4.0.4:an du kör och se vad de har att säga om det hela.

6. Fredarp1

Fredarp1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om man har M35 så kan man om man läser Changelogen läsa att man tagit bort Facebook syncen för att den inte funkade & tydligen störde sync med Picasa, Det funkade i Milestone 5.
    Förut kunde man klicka på Facebook ikonen i adressboken & lägga till info/bild på personer men de funkar inte nu.

7. Kardanmannen

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Jo, men det funkar på typ en fjärdedel helt perfekt, den väljer den högupplösta bilden från hax, men på alla andra så hoppar den över till skitbilderna efter något dygn när man valt att använda den högupplösta från hax.

8. Egil

Egil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    696
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    kan man inte samla ihop alla kontakter i g-mails adressbok och redigera där?
    Jag har många dubletter.
    Tillexempel min kompis "Peter" som finns på G+, facebook,g-mail,telefonen, på jobbet med olika bilder..
    De synkas inte ihop till en enda kontakt som i HTC-telefonen jag hade innan.
    Däremot verkar en massa kontakter ha HTC skräp som liksom ligger kvar men inte funkar..
    Skulle vilja skicka över allt till g-mails adressbok men hittar den inte längre när jag går in på G-mail i datorn???

9. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Att slå ihop kontakter från olika källor (typ G+, kontaktboken, facebook etc) har jag fått göra i telefonen. Jag har valt att visa ALLA kontakter i kontaktboken och sedan redigerat en kontakt, länkat ihop den med sin Facebook-motsvarigheten och sparat.

Om allt inte redan är sparat i Gmail Contacts så måste du exportera alla kontakter och därefter importera dom till ditt GMail-konto så kommer de synkas upp. För att hitta GContacts så ska du kunna klicka på mail i övre vänstra hörnet i Gmail och välja Contacts från drop-down där.

Egil gillar detta.
  10. nook

nook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tycker SyncMyPics verkar bättre i det avseendet att den bara tar kontaker som är inlagda samt att man kan kontrollera och justera matchningar efter en synkning.

11. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Det gör haxsync också, tar enbart kontakter man har i telefonboken. Man kan även ställa in så känslig den ska vara emot "liknade" stavning av efternamn och liknade.

12. nook

nook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Den ska göra det ja, men det verkar vara många det inte funkar för, och det verkar heller inte gå att justera synkningen i efterhand som i SyncMyPics.

13. Kardanmannen

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Nu har ja hittat en sak som verkar vara mitt problem med synkning. på alla kontakter som ändrar tillbaka sig till en sämre upplöst bild står det "<sn>id:*******/friendof:********</sn>" i anteckningsfältet.

och på dom som funkar, som behåller sin högupplösta bild står det "<HTCData><Facebook>id:*******/friendof:*******</Facebook></HTCData>"

14. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vad menar du med justera och efterhand? Slå ihop och dela upp kontakter fungerar utmärkt i Android oavsett källa.

15. Kardanmannen

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Det hjälpte heller inte mitt problem. Åter på ruta ett.

16. nook

nook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo men i SyncMyPics får du upp en överskådlig lista efter synkningen som visar vilka bilder den hittade, vilka den har synkat och vilka den inte har synkat, så att man därifrån manuellt kan koppla bilder med kontakter. Sjukt mycket smidigare än att gå in på kontakterna var för sig.
    Gör du en synkning vid senare tillfälle ser du även om den har uppdaterat bilder.

17. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Okej. Inte upplevt något problem med det. Var väl kanske nån enstaka kontakt som inte slogs ihop automatiskt.

Varför behöver du veta om någon kontakt bytt bild? Kanske jag som är konstig men det känns inte viktigt alls att veta så länge det som visas är rätt.

18. bjuren

bjuren Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

syncmypics +1

19. nook

nook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du behöver inte byta. Jag angav bara ett alternativ till haxsync som erbjuder en bra funktion som haxsync saknar.

Uppdaterade bilder kommer bara som en naturlig del av översikten så att man fattar att synken har lyckats.

20. Kardanmannen

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    NU! funkar det, stängde av synkningen på "friendcaster". Har haft det igång förut innan jag rootade, men nu blir det någon krock. Problemet löst!