Färdigrootat, men har fått problem med adb ...

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av rootmoose, 20 feb 2011.

  1. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Rootade idag min Nexus One då jag helt enkelt inte orkar vänta på 2.3-OTA-updaten längre. Tänkte installera nya CyanogenMod med 2.3 istället, gjorde det på en kamrats Blade och blev jäkligt sugen. Upplåsningen av bootloadern och rootning med Superboot gick hur lätt som helst, men nu har jag problem med att installera en recovery ...

    Jag vill poängtera att jag har installerat de absolut senaste drivrutinerna via SDK managern, och enhetshanteraren visar telefonen som ADB-enhet, som det ska vara, när telefonen är ansluten i debugging-läge. Har helt enkelt gjort allt man ska ... Min dator är en relativt nyköpt ASUS G53JW med Win7 x64.

    Problemet ligger i att jag inte kan ge adb-kommandon. Enheten hittas inte (trots att drivrutinerna är korrekta och enhetshanteraren visar som den ska, som jag skrev ovan) utan jag fastnar vid "error: device not found" när jag ger kommandot adb shell. När jag använder fastbootkommando för att flasha Clockworkmod-recoveryn till telefonen fastnar den vid "<waiting for device>".

    Jag har googlat problemet och kollat igenom dussintals forumtrådar där problemet lösts genom att uppdatera drivrutiner, men detta är som sagt inte problemet hos mig ...

    Jag tänkte först ta den enklaste vägen och installera ROM Manager från Market, men efter rootningen har Market-applikationen gått tillbaka till sin gamla design och jag kan inte söka upp några applikationer.

    Har också läst att man måste ta bort stock-recoveryverktyget från Nexus One innan man flashar in exempelvis Clockwork, men jag kan ju inte göra detta eftersom man måste kunna ge adb-kommandon då ...

    HJÄLP!

    Update: unrEVOked3 reflash package fungerar inte
     
    Last edited: 20 feb 2011
  2. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Hejhejhej, fåse nu. Du hade låst upp bootloadern sa du. Du gjorde detta med "oem unlock"-kommando eller mjukvaru-rootade du med en tredjepartsprogramvara och sen meckade runt med recoveryn?
    OM du låste upp bootloadern (så att du får det öppna hänglåset när du startar mobilen) innebär detta att du kan flasha om en recovery helt på egen hand med hjälp av fastboot-kommandon, när du startat upp din Nexus i Fastboot-läge.
    Tex genom ett sånt här kommando: "fastboot flash recovery recovery-RA-passion-v2.2.1.img"

    Det är lite svårt att hänga med på vad du kan, har gjort och hur du gör det.
    Kortfattat; fastboot-kommandon fungerar bara när du har telefonen i fastboot-läge (tex genom att hålla trackballen nedtryckt samtidigt som du startar telefonen), och adb kan "bara" (iallafall i de absolut vanligaste fallen) användas när du bootat upp Android.
     
    Last edited: 20 feb 2011
    rootmoose gillar detta.
  3. Ri0z

    Ri0z Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Annars kan du alltid lägga i recoveryn du vill flasha i mobilens sdkort, ladda ner Terminal Emulator.. Och köra dina adb-commands direkt i telefonen.. (glöm inte skriva 'su' i Terminal Emulator innan du börjar med commands)
     
  4. android3.0

    android3.0 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    har du testa adb wireles appen ?
     
  5. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Stort tack för svaren, men det löste sig via ROM Manager från Market. Jag hittade den när jag på instinkt sökte på "recovery" ... hittades ju inte på någon kombination av orden "ROM", "Manager" eller "Clockwork" ... -.-

    När jag flashat 2.x-versionen av Clockwork därifrån kunde jag sen starta upp i recoveryläge ordentligt och installera .zip-filerna för Clockwork 3, CyanogenMod 7 och Google Apps utan problem. Är nu stolt ägare av en Nexus One med en 2.3-ROM ... och kan informera om att CM7 är väldigt stabil fastän det "bara" är RC1, åtminstone för N1. Har fixat den på Blade åt ett par kompisar men där har några buggar dykt upp ... enda negativa jag märkt på N1 är att batteritiden sjunkit till 80 % av vad jag upplevde med stock-ROMen.

    Jag rootade för övrigt med SuperOneClick. Kan rekommenderas. Snabbt och smärtfritt.

    Angående kommandon så har jag dock fortfarande problem. Kan inte ge varken adb- eller fastboot-kommandon via datorn. I emulatorn i mobilen kan jag inte heller ta bort applikationer, får "read-only file system" tillbaka ... Nån som har några teorier om detta? Wireless adb har jag inte kollat på.
     
    Last edited: 22 feb 2011
  6. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    du måste montera system partitionen som rw innan du kan ändra något.

    mount -o remount,rw /system

    borde funka. Googla så hittar du nog det.
     
  7. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har provat remountkommandon samt olika USB-portar och alla andra metoder jag hittat när jag googlat. Har även sett till att stänga adb-servern och -processen mellan alla försök. Still no success.

    Förresten, nån som vet hur pass pålitligt det är att "unroota" genom att installera stock-ROMen för N1 så att man kan få 2.3.3-uppdateringen som börjat rullas ut nu (ett par dagar efter att jag bestämde mig för att inte orka vänta längre)? :P Gillar inte den försämrade batteritiden med CM7 trots allt ...
     
  8. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Root med CM7CR1 som vill tillbaka till stock

    Halloj,

    ja det va ju typiskt. Rootade min telefon i helgen, la in senaste radio och CyanogenMod-7.0.0-RC1-N1 och nu läser man att 2.3.2 kommer till N1, Suck.

    Hur gör man för att lägga in den. Finns det någon guide?

    Mvh
     
  9. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Last edited: 23 feb 2011
  10. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tackar för svaret men hur ser själva förfarandet ut? Behöver man "o-roota" telefonen? Finns det någon guide på hur man återställer N1 till orginal 2.2.2?
     
  11. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    rootmoose gillar detta.
  12. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

  13. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  14. Guldgossen

    Guldgossen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varför ska du starta upp med volymknappen? Då kommer du ju in i recovery-läget. Håll ner trackballen istället när du startar så ser du vad du har. :)
     
  15. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Den första skärmen som dyker upp när man startar telefonen med volym ned intryckt är HBOOT-skärmen.
    Där står all information om bootloadern, radio och lite annat.
    Man kommer mig veterligen aldrig in i recovery-läget direkt med någon av volym-knapparna. Man kan däremot välja att starta upp recoveryn med hjälp av menyn som dyker upp när man håller volym ner intryckt samtidigt som power-knappen under uppstart.

    [edit]Jag har, det erkänner jag, inte använt Clockwork mer än kanske en gång och att proceduren kan ha ändrats, men det förefaller underligt att man inte skulle komma åt HBOOT-läget med volym ner intryckt under uppstart.[/edit]
     
    Last edited: 23 feb 2011
  16. Guldgossen

    Guldgossen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo jag var för snabb med att skriva upptäckte jag nu själv. Och kom ihåg lite fel. Ber om ursäkt för det. :)
     
  17. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kan ha tänkt fel med volymknappen, har pillat för mycket med ett par kompisars Blades på sistone ... :P Hursomhelst kom jag till HBOOT med volymknappen, versionen var 0.35.0017. Ska prova tidigare länkade zips nu. Tack för all hjälp!

    Edit: nytt problem - efter att ha återställt med PASSIMG.zip så får jag ideligen "Download failed." när jag försöker installera systemuppdateringen FRG83D ... Vad gör jag då? :(

    Edit 2: nu har den till och med växlat till "up to date" fastän det är build FRG33 ... -.-
     
    Last edited: 24 feb 2011
  18. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har löst problematiken genom att manuellt uppdatera från FRG33 till FRG83 till FRG83D till FRG83G och slutligen GRI40 (genom att ladda ned stock ROM-zipfiler och använda vanliga recoveryns "apply:update.zip"-funktion). Tog en stund men nu har jag iaf pepparkaka på telefonen. Woop!
     
  19. Guldgossen

    Guldgossen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag behöver hjälp med att återställa till stock...provade först det "snabba" sättet från http://www.sandladan.nu/svwiki/index.php/Nexus_One:Återställ. Allt funkade fram tills jag skulle starta i recovery läget då kom det upp en grön android med en vit triangel bredvid som har ett oranget utropstecken i sig. Sen provade jag PASSIMG.zip metoden. Samma sak där...allt funkar tills jag ska starta i recovery läget då kommer samma skärm upp. Gör jag enligt denna guiden för att åter roota: http://www.nexusoneforum.net/forum/...mple-sdk-setup-manual-root-guide-windows.html så får jag utan problem in custom recoverys via rom manager. Vad göra?
    Tack på förhand!
     
  20. Guldgossen

    Guldgossen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En liten update...om jag laddar ner rom manager så står det av nån anledning att jag fortfarande har RA Recovery v2.2.1" som current recovery fastän jag gjort "fastboot flash recovery recovery.img" innan?