Familjeabonnemang, vilken operatör?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av NiklasO, 8 jul 2021.

  1. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Då var det dags att lämna Vimla på riktigt.

    Familjen består av mig och tre tonåringar. Alla 3 barn måste ha minst 25GB per månad för att klara sig (kanske mer tom men vi utgår från 25).
    Idag ser det ut så här. Jag har det lägsta man kan ha hos Vimla och med mina tipsningar så betalar jag 10 kr per månad. Resten 190 x 3. = 580 kr. Min data tar aldrig slut eftersom att jag alltid har wifi.
    Nåja.

    Målet är så billigt som möjligt men även kanske inte allt för långsamma på att introducera nya tjänster som 5G i nära framtid. Obligatoriskt är VoWIFI och VoLTE.

    Tre
    796 kronor.
    1 huvudabb: 3Flexibel Obg inkl. 3Världen* a 499kr
    3 x 3Extra Användare a 99kr
    = 796 kr. Det är en skillnad på bara 216 kr för att få obegränsat för alla + andra tjänster som Vimla inte lyckas med.

    Vi reser ibland nedåt i landet men i normala fallet befinner vi oss i och runt Stockholm så täckningen ska inte vara några problem.

    Telenor
    1136 kronor för ett huvudabb och tre extra. Delad obegränsad data.

    Comviq
    710 kronor men där får varje deltagare bara 30 GB var att leka med.

    Tele2
    1166 kr/mån för ett huvudabb obegränsat och 3 extra

    Telia
    1206 kronor.

    För mig känns det förstås som att det är Tre som är den bästa dealen för oss. Vilka andra operatörer har jag missat och vad säger ni? Tack på förhand!
     
    Last edited: 22 feb 2022
    aeus gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, så länge du inte besöker Norrland, eller ovanför Gävle så låter det som om Tre passar dig, så länge du kollat upp täckningen. Du kan testa Tres nät med ett kontantkort från Tre eller Hallon innan, det skulle jag ha gjort
     
    6150, katho, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tack för info. Kört lite Hallon hemma och det har funkat fint förr.
     
  4. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Om Telenor kan göra någon deal med priset, är det ett bättre alternativ?

    De kunde fixa så att de låg ungefär 100 kr över Tre nämligen.

    Edit:
    Det blev Tre. Nu är det gjort. :)
     
    Last edited: 8 jul 2021
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du får mycket bättre täckning i hela landet än Tre. Sen hur viktigt det är för dig är det upp till dig att avgöra.
     
    Kristy gillar detta.
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är ju ingen bindningstid så möjligheten att byta ganska snabbt och enkelt finns ju där. :)
     
    Kristy gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag hade valt Tre framför Telenor - då nätet är byggt med mer kapacitet som det är i dagsläget. På flera ställen jag vistas på i Stockholmsområdet har Telenor (och Tele2) för lite kapacitet i nätet vilket gör att svarstiden blir högre och hastigheten lägre. Absolut har Telenor större täckning i Sverige, men om du ändå inte är på ställen där det behövs spelar det ju ingen roll.

    Tre har ju inte heller någon bindningstid längre, så om du/ni skulle vara missnöjda är det ju enkelt att byta därifrån.

    5G ingår i de alternativ du listar, förutom Comviq. I Stockholmsområdet har Tre idag störst 5G-nät. De andra operatörerna erbjuder dock 5G på fler ställen - men mindre områden.
     
    Droid113 och NiklasO gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Precis. Jag hade nog ändå valt Telenor än Tre om det bara var de två jag fick välja mellan. Men då reser jag i landet en del både uppåt och nedåt (eller iallafall har gjort) och jag har hellre bättre mottagning i hela landet än att ha 100+ mbit. Men det är alltid väldigt svårt o ge rekommendationer gällande operatör, det är väldigt individuellt :)
     
    katho, Kristy och NiklasO gillar detta.
  9. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nä, vi åker otroligt sällan uppåt i landet så det ska nog funka.
     
    stelex och Cupcakes gillar detta.
  10. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Blivit fel i beställningen hos Tre. Jag fick göra den via telefon eftersom att man inte kan ange telefonnummer som ska porteras för de nummer man lägger till huvudabbet. Sa att det var väldigt viktigt att våra nummer inte hamnade hos någon nummerupplysning flera gånger men trots det så har hen råkat missat det på två nummer. Sånt händer men jag kan inte skriva under det som det är nu. Vill ju ha det flyttat så fort som möjligt men jag får hålla mig tills de öppnar i morgon. ;)

    (nej, jag bryr mig inte om att det kommer vara en halv månad kvar betalt hos Vimla)

    Edit: Jag skickade mail till tjejen jag beställde hos i morse (fick hennes mail på Tre). Ganska bra service att svara nu när kundtjänsten är stängd. Fick alltså svar på mitt mail att allt skulle bli korrekt. :)
     
    Last edited: 8 jul 2021
    bernard, Cupcakes och stelex gillar detta.
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Snyggt att svara nu!

    Så fort du kan logga in på Mitt3 kan du även se hur det är inställt där för att få en extra bekräftelse på det. :)
     
    bernard och NiklasO gillar detta.
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, det var stabilt.

    Kontot har jag haft sen jag beställde i morse. Det kom med orderbekräftelsen.
    Det står fortfarande
    "Hej och välkommen!
    Här på Mitt3 kommer du att kunna hitta det mesta kring dina abonnemang. Abonnemangen dyker upp så fort de har registrerats i våra system, det kan ta någon dag."

    Jag behövde tydligen inte skriva under något avtal. Tror att jag legitimerade mig med bankid när jag ringde Tre om jag inte minns helt fel så det gäller nog muntligt.


    Edit,
    Nej, det var hos Telenor jag legitimerade mig för att kunna avbryta beställningen jag gjorde via Telenors hemsida. Konstigt att jag inte behöver skriva under något avtal hos Tre. De sa förvisso att de sparade inspelningar i 90 dagar. Jag sparar också. ;)
     
    Last edited: 8 jul 2021
    night77 gillar detta.
  13. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Allt klart. Har simkorten hemma nu. Skönt med leverans till ombud på lördagar (skickades igår). Var tvungen att stoppa in alla 4 kort i mobil för att porteringen skulle aktiveras. Flytten från Vimla sker på torsdag.
     
    chraist gillar detta.
  14. x10christian

    x10christian Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Jag kapar denna tråden lite

    Vår familj ser ut så här
    1) Jag - iPhone med privat E-sim och jobbmobil Telia
    2) Flickvän - Xperia 1mk2
    3) Tonåring tjej 15 med iPhone
    4) 9årig kille - behöver ny mobil
    5) 8årig tjej - Xperia 5

    Funderar på ett familjeabbonemang då det i nuläget är spridda skurar av olika operatörer och vissa har kontantkort.

    De yngre använder mobilerna till spel och sociala medier som alla gör nuförtiden.

    dDen 9åriga killen behöver en ny mobil på avbetalning eller liknande. Gärna en mobil som är spelvänlig, men inte kostar för mycket.

    Båda jag och flickvännen reser en del i Sverige och ibland utomlands (på semesterresor). Och båda har (eller får) jobbmobil med Telia.

    Priset är inte det absolut viktigaste, men spelar lite in. Några hundralappar upp eller ner är inte viktigast. Det ska fungera.

    Vi har Telia bredband hemma, kanske ska baka in det i det hela. Ingen Tv eller så är aktuell.

    Vad anser Ni är bästa lösningen?
     
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag har ett motsvarande problem. Försöker optimera mitt pris/kostnad. Idag har jag Tre

    • 3Maxfart Total (100GB för 149kr per månad som delas med 3Extra-Sim)
    • 3Extra-Sim
    • 3Extra-Sim
    • 3Surfa Obegränsat (bundet till 14/11 2022) med en iPhone 12 Pro Max
    Det är drygt 9 månader kvar och om jag inte kommer ta en ny iPhone på avbetalning om man inte får rabatterat pris på mobiltelefonen så finns det ingen mening för mig att ta det. Min tanke idag är att jag porterar numret till det billigaste abonnemanget 99 kr och kör på det tills jag hittar något annat.

    Kan man optimera det på något annat sätt @Cupcakes@Cupcakes ?
     
    bernard gillar detta.
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Svarar er båda här i inlägget :D

    Det enklaste är nog att samla mobilabonnemangen hos en och samma operatör.

    Telia
    Om ni skulle samla allt hos Telia, kan ni få obegränsad surf att dela på för samma pris som 40GB. Det skulle ge en total månadskostnad på 1285kr/månad för ett huvudabonnemang (489kr) och fyra stycken mobilanslutningar (199kr/st). I detta ingår då fria samtal, meddelanden och obegränsad surf inom Sverige. Roaming i EU också, så klart!

    Förutsättningen för detta pris är att ni behåller bredbandet hos Telia, byter ni bredbandsleverantör kommer priset att bli 1405kr/månad totalt för fem abonnemang.

    Gällande ny mobiltelefon så går det att få lite rabatt på en telefon om abonnemangen binds upp hos Telia. Tittar vi på S20 FE så kostar den 195kr/månad i 24 månader om den tas med huvudabonnemanget och 255kr/månad i 24 månader om den tas med en av de extra användarna. Det går även att ta mobilen på delbetalning utan att binda abonnemanget, dock brukar operatörerna ha förhållandevis höga kontantpriser på telefoner i jämförelse med typ Elgiganten.

    Månadskostnad under 24 månader med S20 FE med huvudabonnemanget bundet i 24 månader och ert bredband kvar hos Telia skulle landa på 1480kr. Totalt 35 520kr under samma period.

    Tre
    Skulle ni samla era mobilabonnemang hos Tre och ha obegränsad surf, landar kostnaden på 895kr/månad för fem abonnemang - ett huvudabonnemang (499kr) och fyra extra användare (99kr/st). I detta ingår fria samtal, meddelanden och obegränsad surf inom Sverige. Även 3Världen ingår vilket gör det möjligt att använda mobilen som vanligt i 80 länder, 51 av dessa är utanför EU/EES.

    Priset ovan kräver inte heller att ni ska ha ert bredband kvar hos en viss leverantör heller.

    Tre har absolut mindre täckning än Telia - men det spelar ju mest roll var ni rör er i Sverige. Det är framförallt i norr som det skiljer sig mycket. Men där har ni ju samtidigt kanske möjlighet att använda jobbmobilernas internet, om det handlar om en begränsad period.

    En annan lösning om ni skulle befinna er i ett område där Tre inte har täckning är att ni skaffar ett Mobilt bredband plus från Telia, obegränsad surf kostar 399kr/månad när ni har ert fasta bredband där. Månadskostnadaden för abonnemangen från Tre och bredbandet från Telia blir 1294kr - om ni då även väger in att ni endast skulle betala för det mobila bredbandet från Telia den eventuella period ni skulle behöva det, gör ju fortfarande denna lösning billigare.

    Om vi kollar på S20 FE hos Tre också, så ligger den på 240kr/månad i 24 månader. Om den skaffas ihop med huvudabonnemanget får ni även 100kr rabatt/månad på abonnemanget under samma period som delbetalningen pågår. Det vill säga att en längre delbetalningsperiod blir mer prisvärt eftersom rabatten försvinner när delbetalningen avslutas. Abonnemanget är obundet.

    Månadskostnaden under 24 månader med S20 FE med huvudabonnemanget obundet, men 24 månaders delbetalning skulle landa på 1035kr. Totalt 24 480kr under samma period.

    Om du skulle skaffa Tre under denna vecka; skulle kostnaden landa på 837kr/månad i ett halvår och sedan 1035kr. Detta då Tre har halva priset på extra användare denna vecka. Totalt 23 652kr under 24 månader alltså.

    Jag får det till att du betalar 746kr/månad i abonnemangskostnader, vilket är det jag kommer att utgå från.

    Sett till hur det är idag, så finns det nog inte riktigt någon bättre lösning egentligen. Men alternativet skulle vara att du skaffar extra användare till ditt 3Surfa-abonnemang istället. Det skulle då landa på 796kr/månad. Fördelen med detta är då att du har obegränsad surf på alla kort och att samtal, meddelanden och 3Världen även ingår på de andra korten du har.

    Denna vecka kostar extra användare 49kr/månad i sex månader, därefter 99kr/månad. Så under första halvåret skulle det bli 646kr/månad istället. Men då gäller det att du agerar denna vecka.

    Vad som blir bäst beror på hur du använder bredbandet och de andra korten, om du reser mycket och om du skulle se ett värde i att kunna ringa och SMSa med dem utan att betala för användandet.
     
    stelex, KTM, NiklasO och 1 annan gillar detta.
  17. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Tack för att du har tagit dig tid att svara. Om du jobbar på Tre så vill jag gärna ha dig som kontaktperson. Du har räknat helt rätt där. Det som händer när 3Surfa går ut för min del är att jag kommer landa på 249 kr. Reser inte så där jättemycket, sambon som har ett av 3ExtraSim kör enbart data. Hon ringer otroligt sällan och de rörliga kostnaderna når inte ens 50 kr. Jag ringer lite mer och behöver därför ett fastprisabonnemang, men kör det andra 3Extrasim, men enbart som data då. Kör dualsim idag och det sista ligger i paddan. Så worst case scenario blir det 349 kr, istället för 746 kr. Vilket är mer än en halvering av kostnaderna idag. Frågan är vilket fastprisabonnemang jag borde satsa på. Surfen är skitsamma då jag kommer använda 3bredbands delning av surf.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hallon, Fello och Vimla har ju alla abonnemang runt hundringen om du enbart vill använda det för samtal.
     
  19. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Vilket skulle du ha valt? Har hört att Vimla strular mycket, Fello är Telia och Hallon kör Tre. Kanske blir Fello eller så kan jag helt enkelt testa mellan olika och portera och ha mig xD
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag hade valt Hallon eller Fello. Om det endast är samtalen som är viktiga för det abonnemanget hade jag nog valt Fello eftersom Telias nät är större. Men kolla och se vilket som är billigast för stunden. Det kan hända mycket på nio månader.
     
    darkshippo gillar detta.