[Fantasy] Rising Empires

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av Netherlords, 16 okt 2011.

  1. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vi har nu startat vårt första lilla betatest av Rising Empires. Om ni är intresserade har vi skrivit en liten uppdatering på vårt forum.

    Trevlig helg!
     
  2. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 852
    Mottagna gillanden:
    562

    MINA ENHETER

    Varför inte erbjuda några betaplatser?

    *Tapa tapa tapatalk...*
     
  3. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Intresserad? Det här första betatestet är i lite mindre skala med ett fåtal inbjudna men om det finns intresserade låter vi gärna ett par till testa Rising Empires. Antalet som kan vara med är begränsat dock.
     
  4. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 852
    Mottagna gillanden:
    562

    MINA ENHETER

    Jodå.. Vart nyfiken sen början. Alltid kul att se hur det hela fortlöper..

    *Tapa tapa tapatalk...*
     
    Netherlords gillar detta.
  5. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Roligt. Jag skickade precis ett PM för vidare diskussioner... :)
     
  6. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad nytt från Rising Empires?

    Betatestet fortsätter och vi har fått in mycket bra åsikter från våra spelare. Testet kommer att pågå t.o.m. nästa vecka då vi avslutar med en sista utvärdering. Spelarna verkar tycka att det är roligt att spela Rising Empires trots att det inte är färdigt ännu och att vissa viktiga komponenter fortfarande saknas. Johan och jag arbetar hårt med att åtgärda detta och att fortsätta utveckla spelet.

    Om ni vill läsa mer finns det mer utförliga rapporter och bilder på vår hemsida och vår Google+ sida.

    Tack!
     
  7. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ett nytt nummer av vårt nyhetsbrev, Norberg bulletin, har precis publicerats. Där diskuterar vi lite erfarenheter från det första betatestet:

    Welcome to issue 12 of the Norberg bulletin. Time flies by, and the first beta test of Rising Empires has ended. Our beta testers have come up with many good suggestions and ideas; some of them have already been added to the game. Heaven, where gods make war upon each other, is also discussed briefly.

    Bulletinen kan laddas ned från vårt forum:
    Norberg bulletin - Issue 12

    Glöm inte att dricka mycket i värmen... ;)
     
  8. FlügelBullen

    FlügelBullen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    ser riktigt lovande ut. kommer att hålla koll och prova på det när det finns tillfälle :)
     
    Netherlords gillar detta.
  9. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kul! Jag är lite avis på er som verkar ha ett så kul projekt att hålla på med!

    Jag har lite svårt för spel som jag behöver lägga ner för mycket tid på. Alltså att jag måste sitta i många timmar för att få ut något av det. Tänk WoW. Däremot gillar jag RPG-spel som sparar ofta och gör att jag kan spela i korta stunder. Säg kanske 30 minuter innan man lägger sig eller andra lite kortare perioder.
    Är detta ett sådant spel där jag kan spela kortisar eller är tanken att man ska spendera flera timmar i sträck med spelet?
    I övrigt gillar jag skarpt grafiken. Är spelet smooth eller laddar det mycket?

    Hur som, jag önskar er all lycka med att lyckas! :)
     
    Netherlords gillar detta.
  10. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Spelet är ju turbaserat vilket gör att man inte måste vaka över sina riken dygnet runt, utan istället är det en omgång per dag. Beroende på ens rikes storlek tar det lite olika lång tid att ge order. När vi höll på med det första betat av Rising Empires brukade jag göra mina order på pendeln på vägen till jobbet. Sedan tog jag ibland en extra titt lite senare under dagen och finjusterade mina order. Totalt kanske 15-30 minuter per dag.

    Vi är på g med att starta ett nytt betatest om du skulle vara intresserad av att vara med. Registrera dig på vårt forum (www.risingempires.com) och meddela ditt forum id så skall jag lägga till dig i vår referensgrupp. Där kan du läsa mer om betat.

    Tack. :)
     
  11. FlügelBullen

    FlügelBullen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    fall ni behöver mer beta-testare så är det bara att säga till. Är en stor fan utav allt som har med fantasy och göra. Har lirat det mesta .
     
  12. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du får gärna vara med. Samma instruktioner gäller för dig som för monster-inc. Regga dig på vårt forum, skicka ett PM med ditt forum id om du använder ett annat än här så ger jag dig tillgång till vår referensgrupp. Där kan du anmäla dig till betat om du tycker att det låter intressant.
     
  13. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vi behöver fortfarande 2-3st betatestare till. Då skulle det bli ca 12 imperium (2 av varje ras) och det vore en bra summa för vårt andra betatest. Om ni gillar civ, fantasy och turbaserade spel är det kanske något som kan vara intressant.

    Det kommer att spelas 1 omgång/vardag med start på måndag fram till slutet av vecka 29 (sedan blir det semester även för en hobbyutvecklare).
     
  14. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,

    Det andra betatestet av Rising Empires fortsätter som planerat och vi har nu spelat 10 omgångar (2 veckor). Startförhållandena har tvingat alla imperium att bygga flottor för att kunna flytta soldater och kolonisatörer från huvudstäderna. Totalt har det byggts 68 flottor med 279 skepp... :)

    Betat kommer att fortsätta i ungefär 4 veckor till (20 omgångar) och jag tror att vi kommer att se ordentligt med action innan det tar slut. En av betatestarna har hoppat av och om någon är intresserad av att ta över hans position hör av er genom att svara i denna tråd eller skicka ett PM.

    Förra helgen spenderade jag i Göteborg med Johan och några vänner, inkl. Glom som är vår huvudtestare. Johan och jag diskuterade hur vi skall gå vidare med att implementera de sista funktionerna i Rising Empires. Rising Empires är i dess nuvarande form ett komplett spel men vi vill addera fler diplomatiska alternativ och den nya spelnivån, Heaven, innan vi lanserar det. Det första vi skall implementera bli icke-aggressionspakter.

    Vi har också skapat en ny forskningslayout och tagit bort forskningsvalet som låg direkt i imperiemenyn. Forskning är såpass viktigt i Rising Empires att det krävs en egen layout där det går att välja vad som skall forskas på och läsa om alla teknologier.

    Om ni är intresserade av Rising Empires och dess utveckling får ni gärna hjälpa oss genom att besöka vår webbsida eller vår Google+ sida och +1 oss.

    Tack!
     

    Bifogade filer:

  15. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej!

    Äntligen dags för semester! Bara en dag kvar och sedan skall jag stänga ned datorn (och hjärnan för den delen) och bara slappa. Johan kommer också att ta en paus från Rising Empires under de närmaste veckorna. Vi kommer att starta upp igen i mitten av augusti då vi även kommer att ha ett stort möte för att diskutera spelet.

    Imorgon processar vi den sista omgången i betatestet. Vi har sänt ut en enkät med lite frågor om betatestarnas erfarenheter under betat och en del svar har redan kommit in. Förhoppningsvis kommer ett par till att skicka in svar på enkäten. Allt som allt har betatestet gått riktigt bra. Rutinerna för nedladdande av resultatfiler och uppladdande av orderfiler har fungerar felfritt, de buggar och fel som hittats har vi kunnat lösa och vi har även implementerat icke-aggressionspakter.

    De senaste veckorna har också varit intressanta för jag har lärt mig lite nya algoritmer och möjligheter när det gäller att skriva kod. Det har fått mig och Johan att tänka om vad gäller några idéer. Men mer praktiskt innebär det också att jag startat med spelets kartgenerator. Tjoho! En så länge kan den bara skapa bergskedjor och en del av terrängen utanför imperiernas huvudstäder.

    När jag är tillbaka från semestern skall jag fortsätta med kartgeneratorn. Tanken är att först få den att skapa bra kartor på Surface och sedan börja titta på Netherworld (tror att det blir lite mer komplext).

    Jag hoppas att ni alla har en bra sommar!
     
  16. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    (Ursäkta att det är på engelska den här gången...)

    Hi!

    Johan visited me this weekend and we had plenty of time to discuss Rising Empires and even write a few lines of code. One or two beers went down as well... We had very good discussions and talked through the last features that we need to complete before we can publish Rising Empires on Google Play. These discussions were detailed as we talked through each step of, for example, the process when setting up a new empire. We also took the opportunity to discuss stuff like price levels on subscriptions. The next time we'll meet 'in person' to discuss Rising Empires will be in the middle of September.

    All new empires will start in a trial (or test) world where they can play up to 20 turns (with one turn each day this equals a month) for free and without encountering any other empires. Yes, that's right, no interaction between empires is possible during the trial period. During this period players will be able to start developing their empires, explore their neighbourhood, research technologies and build military companies. Then, when the player start his first subscription, his empire (and starting map) will be transferred to the game world. After 20 turns of game play his empire will be prepared for encountering neighbouring empires...
    [​IMG]
    We also had time to work a little on the code and it's now possible to create empires in the app. When the player (i.e. you) have selected race and religion type as well as entered name and password the empire is created together with a starting map. Then the player can issue his first set of orders immediately and do not need to wait for us to process a new turn. When the player uploads his first set of orders details about the new empire as well as the starting map is sent to our server allowing us to add the empire to the game world. I'll post some screenshots of the 'Create empire' screen when Johan has tidied it up a bit. We also got some work done on the map generator (see screenshots) and it's near completion. The only thing remaining is to create corridors between the different caves and to add rivers.

    All in all we were very satisfied with the weekend.

    Cheers!
     
  17. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  18. Hellpig

    Hellpig Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har följt tråden ett bra tag med intresse - ser fram emot när det blir klart. Det finns helt klart alldeles för få omgångsbaserade strategispel! :)
     
    Netherlords gillar detta.
  19. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hi everybody!

    Last weekend Johan and I met for discussing and coding on Rising Empires and I must say that neither of us were prepared for what the weekend held in store for us. Our intent were to complete the setup of new empires and to test it thoroughly, instead we decided to change focus on the project from a massive multi-player game with 1 turn/day to a single-player game.

    We've already started development of the AI and you can follow our progress at the 'Words from the Netherlords'-blog. Both Johan and I feel this is a good decision and we look forward to deliver Rising Empires to all Android user out there!

    Cheers
     
  20. Netherlords

    Netherlords Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hi everybody!

    I've been a bit silent the last weeks. This has nothing to do with lack of progress on Rising Empires as we're moving forward with good speed, especially the AI for the single-player game is getting a lot of love... Johan is also working hard to improve the app and he is doing some great improvements compared to the old layouts. As soon as he completes the first layouts I'll post some screenshots.

    What are the status with the Rising Empires AI?

    We've completed the first version of the scout AI. This is the AI that handle all exploration and patrolling in the empire. The exploration bit is completed and functions well but we've not started with patrolling of already scouted territory. This is important though as the AI need updated information on what's going on around its borders.

    We've also done a lot of work on the settlement AI. The settlement AI can now handle and take care of the food situation in a town or city. It improves terrain, construct food buildings when more food is needed quickly and it also send requests to the main AI for better food technology when needed. The settlement AI also construct new buildings according the wishes of the governor (yeah, each settlement AI has a governor that decides how it will act). We're very satisfied with the algorithm that control what buildings that are constructed.

    What we're doing now is creating the objective AI (the first objective will be to move population from one settlement to another) and implementing the first version of our strategic AI. When this is done the strategic AI will be able to choose between building scouts and sending population to settlements that need/want a larger population. It's not much but with the architecture in place it will be simpler to add more objectives.

    If you want to follow the development of the AI in more detail please visit our blog, the 'Words from the Netherlords'.

    Cheers!