Får 6-siffrig kod skickad till mig ofta

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Droid_296, 2 feb 2022.

  1. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Har börjat tröttna på problemet och är matt.
    Får titt som tätt sms med avsändare som ”Apple”, inget telnr och inget kortnummer.

    någon som vet potentiell orsak?
    Smsen innehåller en 6-siffrig kod. Och det är inte jag som har bett om det.

    var god se bild, för att se hur smsen ser ut. Oftast är det flera i tät följd efter varandra.

    Har ändrat lösenord flertalet ggr till unika lösenord. Har även ändrat mailadressen som används för inloggning till mitt Apple-id. Har 2FA aktiverat med mitt telnr. Men likt förbannat är det ett återkommande problem/störningsmoment.


    253E19FD-AF9E-4D6F-B861-B6AE814269B8.png DB7DB13C-C905-48F8-B092-26A417F0C9A6.png
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det låter som om det är någon som försöker komma åt ditt konto, jag tycker att du ska ha kontakt med Apples support och be dem spåra det, du ska nog även polisanmäla det även om Det anmälan knappast leder någonvart.

    Att du byter lösenord gör det bara svårare för de/den som försöker komma åt kontot så det är inte fel att göra men det påverkar knappast försöken att knäcka ditt konto.

    Kan det vara så att du är en känd person eller har samma namn som en känd person och det är därför de försöker knäcka kontot (du behöver/bör inte svara på den frågan här, det är bara en tanke för dig att det kan vara anledningen till att de försöker komma åt kontot).
     
    RuffyMan, bernard, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Aldrig fått såna sms från Apple, är det helt enkelt så spam? Tycker inte du ska göra det men har du tryckt på länken någon gång?
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det där är inte länkar till någon sida som avsändaren har skapat (man ser vad "länken" leder till om man långtrycker), det är sms-appen som gör markeringen eftersom den gissar att det kan vara något som användaren vill kunna kopiera.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Inte känd och mig veterligen, så kan jag inte komma på någon känd person som har samma namn som mig (fick googla innan jag svarade för att vara säker).

    jag testade nyss på en dator som jag aldrig loggat in med mitt Apple-id tidigare. Och då får jag välja att antingen godkänna inloggningen från iPhone, eller tex välja att verifieringskod ska skickas till mitt telnr. Och det dyker upp i samma konversation som bilden. Närmaste slutsatsen är nog att smsen är legit. Bara att det är någon annan/några andra som försöker komma åt mitt konto. Och att de inte lyckas pga 2FA.

    Förstår inte hur de hittar till mitt konto då jag även bytt mailadress för inloggning också. Och det är adresser jag inte använt tidigare. Ska man bara gilla läget? Eller ska man ta till lite drastiska metoder, med att skapa ett helt nytt Apple-id? Känns obehagligt att det är så frekvent de försöker, när dessa sms dyker upp titt som tätt.


    det är inga länkar. Det är som tidigare person skrivit, sms-appen som tolkar det som länkar bara. Även om det skulle vara en länk i smsen så skulle jag aldrig klicka på något.
     
  6. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Ring Apple supporten om råd.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Tack! Tanken hade aldrig slagit mig.
     
    Oscar den allsmäktige gillar detta.
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Lär väl vara nån skrivit in fel telnummer hos apple.
    Råkade vara ditt och därav sms-en
     
  9. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 719
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag lånar tråden och har fått liknande problem fast hos Crypto.com. Mig veterligen har jag inget konto där :/
     
  10. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Går inte att skriva in fel nummer. Nummer som läggs till måste verifieras innan de kan användas för 2FA.
    Har rätt så ovanlig kombination på mitt telnr (gammalt nummer från slutet på 90-talet), så har svårt att köpa den hypotesen.

    har fått hjälp av Apple så förhoppningsvis blir det inte fler sms.
     
  11. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Vad sa Apple?
     
    Leo83 gillar detta.
  12. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Jävligt serviceminded. Själv trodde jag att man bara fick support om telefonen är yngre än 1år eller om man har AppleCare. De bad mig kolla aktiva enheter kopplade till kontot, där ser allt okej ut, bara mina enheter. Ändrade lösenord ännu en gång på kontot, som de rekommenderade. Får se om det blir mindre pip från luren nu.
     
    RuffyMan, Buzz, Kristy och 1 annan gillar detta.
  13. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Verkar ha gjort susen! Inte ett enda pling av sådana sms än så länge. Brukar annars vara en handfull av dom.
     
    BrorSnor, tpalsson, Kristy och 1 annan gillar detta.