Problem: Får ej gps att fungera :-/

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av zanoy, 30 jul 2011.

1. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Mycket intressant läsning för en GPS-tönt som jag själv... :)
    Den tackar vi för!

2. meow40k

meow40k Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter med GPS i SGS2.

Haft telefonen sedan mitten av juni och brydde mig inte alls om att ens testa GPS den första månaden eller så. För ett par veckor sedan började jag laborera så smått och försökte bland annat logga mina cykelrundor i runkeeper/endomodo/etc.
    Till min väldiga förvåning fick jag ingen låsning (tog 5-10 minuter), hur bra förutsättningar det än var. Min gamla Hero plockade ju fram location på några sekunder, så detta gjorde mig lite smått ilsk.

Jag började plocka ner GPS-status appar och läste på nätet om att detta var ett välkänt problem för många. Donade och meckade, hade GPS påslaget konstant, lät telefonen ligga med maps igång under bar himmel... inget hjälpte, den fick såklart låsning tillslut men det tog sådan otroligt lång tid och med rätt kass resolution.

Nu kommer vändningen, jag kan inte säga exakt vad jag gjorde men plötsligt har jag den bästa GPS jag ägt, ger lock på max 10 sekunder, nästan alltid under 5.. (även inomhus 2-3 meter från fönstret!)

Petade tillslut in programmet GPS Aids (toppennamnet) som jag läste hjälpte många SGS-ägare med liknande strul.

Där joxxade jag med att göra XTRA data reset, synka NTP tid en (har amerikansk ntp-server fortfarande) och egentligen allt som gick att klicka på, då det mesta kräver root (vilket jag ej har) så var det bara ett fåtal saker som gick att köra.
    Misstänker det hade med XTRA datat som jag resettade... men då jag knappt vet vad det är så kan jag inte säga for sure...

OK, ingen konkret lösning, utan min erfarenhet och hur säker jag var på att min tfn var defekt. Nu ett par veckor senare lirar GPS:en fortfarande så otroligt bra, även om jag stänger ner mottagaren under ett par dagar osv, så låser den blixtsnabbt vid första försöket.

/T

3. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Bra sammanfattat, men en liten kommentar bara. A-GPS (Assisted GPS) bygger på att GPS-funktionen får hjälp av andra system för att hitta satelliterna, bland annat internet. Dessutom sparar den data om var satelliterna fanns och vilka de var, och detta data kan i vissa olyckliga fall göra att GPS-funktionen i stället inte hittar några satelliter, t.ex. ifall man har förflyttat sig långt geografiskt sedan förra gången GPS:en användes eller ifall datat har blivit korrupt av någon anledning. Det kan då hjälpa att rensa dessa data, och i dom flesta fallen finns det nånstans djupt ned i nån servicemeny en funktion att göra detta.
    Som nämnts tidigare så måste man nästan vara utomhus första gången man drar igång GPS-funktionen för att den ska fungera, och det gäller även efter att man rensat GPS-datat.

4. AndersE

AndersE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vanliga GPS'er (standalone) har inget A-GPS och dom klarar sig utmärkt utan det. Brukar inte ta mer än 2-3min för min 6-7år gamla gps att hitta och låsa.

GPS på i notification bar har jag alltid. (det är bara en genväg in settingsmenyn ju).

5. AndersE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vet inte hur du lyckade få det att fungera, för på min säger det att hämta och injicera xtra data inte går.

Det enda som går är injicera tid från ntp.
    Och det verkar inte göra nån skillnad.

6. meow40k

meow40k Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det var v.2 jag körde av GPS aids, ser att det kommit en ny version nu. Det gick aldrig att ladda ner XTRA-data etc, bara reset verkade funka...

Försöker komma ihåg vad jag gjorde mer, det enda jag kan komma på är olika kombinationer av location settings, men jag kan köra med enbart GPS eller som nu med sensor och wlan aktiverat.. lika snabbt hur man än gör.

Det jag också gjorde var att resetta kompassen, gyrot och a-gps data.

Förstår frustrationen hos er med samma problem som jag hade, och hur irriterande det är med ngn som säger att "min gps låser på ett par sekunder, måste vara fel på din" (och nu är jag själv en av dom)

Kommer jag på ngt mer exakt handgrepp jag gjorde så återkommer jag! Fortsätt testa att resetta allt gps-relaterat som går.. på ngt sätt lossnar det till slut.

(Testa även att kör in GPS monitor, ger snabb överblick av vad som händer när tfn försöker låsa positionen)

7. BoZo_

BoZo_ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag uppdaterade min S2 så slutade GPS:en att fungera helt plötsligt. Nu har jag uppdaterat den och lagt in Cognition rom och kör med KG2 modemet så funkar det klockrent och det tar bara några sekunder att låsa även om jag är inomhus.

Tror helt klart att "bara" är ett mjukvaruproblem.

8. AndersE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

På market är det v1 eller nåt, för när man laddat ner den så får man uppdatera till V2. Den var den jag körde med som inte fungera. Sen såg jag att V3 kommit, men den fungerar inte heller.

Provade idag igen med v3 beta, samma ska igen, "cannot download GPS aiding data"

uppdatering: vet inte om det är v3 faktiskt, står bara att det är en ny version. Men om den är nyare än v2 vettekatten.

Last edited: 4 aug 2011
  9. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Har också noterat att gps test och likande program låser snabbare än vad maps gör tex. Har sannolikt med maps att göra

10. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

14s i maps på altan kan man inte klaga på

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

11. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Nä, helt ok :) Skulle prova nu och då muppade maps ur totalt och stängdes ner bara. Får nog ominstallera ..

12. S-Droid

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Kanske bör tilläggas att jag kör med maps ownhere

13. AndersE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

s-droid:
    du kör rootat då väl? maps ownhere är väl en hackad version.
    Jag tycker vi ska lämna de rootade åt sig själva och bara diskutera original mobiler här eftersom det är vi som har problem.

14. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Ja självklart vad annars, :)

15. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Attans, då får jag sluta posta hehe :P

Det går att fixa utan root med ADB, men vet man hur det funkar så har man sannolikt root.

16. S-Droid

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Rootningen är inte orsaken till att min gps funkar, det har den alltid gjort , rootad som orootad

17. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Mitt maps vill inte funka nu helt plötsligt. Kör du nya market appen? Så fort jag kör med den så tycker jag att saker och ting börjar krångla.

+1 på GPS, den har alltid funkat. Även dom 2 första dagarna då jag körde o-rootat.

18. S-Droid

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Nix, gillar inte nya market,tydligen bara jag som har tur med maps,13s i vardagsrummet

19. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq