Utan A-GPS kommer alla GPS'er få långa låstider under vissa omständigheter, men det är främst om man reser utan GPS påslagen på vägen, inte haft GPS igång på länge eller lite sämre mottagningsförhållanden.
Använder man GPS ofta och med bra mottagning så kanske man aldrig råkar ut för detta, men GPS-systemet själv kan inte ge låstider under 30 sekunder i alla lägen.
Ett bra exempel är ju Merlininsider's problem i Japan ovan, det låter som helt förväntat beteende, GPS behöver själv få ner all info från satteliterna på en helt ny plats med dålig täckning, detta tar tid med en bitrate på 50 bit/s (japp, det är inte mer).
Lite info om detta för er som är intressearde:
Slow Lock: Why does my GPS lock slowly sometimes?
Why won't my GPS Lock? I have 4 satellites in view.
How a GPS Receiver Locks
Förresten, en viktig fråga till er alla: har ni GPS-hw på eller av i notification bar när ni inte använder GPS'en? Jag har den alltid på eftersom en GPS som inte används (dvs ingen GPS ikon som blinkar eller är tänd) drar inte mkt ström. Jag vet inte hur/om detta påverkar tid för låsning, men jag misstänker att det påverkar.
Men att ofta få lång låsningstid när man nyligen har haft GPS'en igång på ungefär samma position och har bra täckning alternativt har A-GPS påslaget tyder på att nåt kan vara fel , men det kan ju t ex vara A-GPS systemet som ger felaktig information till telefonen för vissa, det är tyvärr svårt att få reda på exakt hur A-GPS'en fungerar i en Android-telefon.
Click to expand...