Hmm, mitt MMS:ande med Tele2 verkar efter mycket inledande krångel funka sedan några veckor. Jag kör Handcent.
Först kunde jag inte sända, men ta emot, fast bilderna var löjligt lågupplösta/små. Sen krånglade jag med APNs, och sen kunde jag sända men ofta (kanske 2/3 av meddelanden) inte ta emot (fick inget meddelande alls, det var inte downloadproblem alltså). Sen tror jag jag krånglade så att telefonen skulle låtsas vara en annan telefon (N95, via inställning i Handcent, inte hackad mms.apk) och så fungerade allt och bilderna blev också bra.
Testade också olika MMS-storlekar och märkte att den inte fick vara för hög för att det skulle fungera, kör nu på Handcents 300K default, verkar funka för Tele2, men antar att det kan vara beroende både av sändande och mottagande nätverk.
Jag ser dock att jag har två APN, en internet och en MMS. Borde jag byta till den enkel-APN-konfiguration som finns på wikin? Jag är fortfarande lite lite orolig att det fortfarande finns MMS som 'försvinner i luften' på väg från/till mig... :/
Så här ser mina inställningar ut nu:
(grönprickad)
Name: tele2 internet
APN: internet.tele2.se
MCC: 240
MNC: 07
APN type: default
(ej grönprick)
Name: tele2 mms
APN: internet.tele2.se
MMSC: http://mmsc.tele2.se
MMS proxy: 130.244.202.030
MMS port: 8080
MCC: 240
MNC: 07
APN type: mms
(allt annat tomt)
edit: alltså ett tips till er som har problem med att MMS 'försvinner' till er eller blir väldigt små, men där det i övrigt fungerar bra, testa att köra Handcent eller Chomp och välj att maskera er user-agent, pröva då exempelvis N95
Last edited: 14 april 2010