Problem: Får inte nät, kan inte ringa/ surfa/ smsa/ mmsa.

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av J.S, 31 okt 2013.

  1. J.S

    J.S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Förlåt om jag skriver denna fel men jag är smått trött, frustrerad och desperat.

    Har en gammal HTC Sensation, simkortet har aldrig varit ett problem, mobilen har dock men det är en annan historia. I alla fall, nu i början av månaden var jag tvungen att byta upp mig, min gamla telefon har varit ett stort problem för mig och insett att jag orkar inte med mer. Ringde Telia och beställde en ny, en Samsung Galaxy Note 3.

    Fick den idag efter den blivit försenad, inte så roligt men men..

    Tog den till min mormor eftersom hon bor inte långt ifrån butiken där jag hämtade ut den. Plockade upp ur lådan, laddade den till max och sedan startade den - vilken fröjd att se den leva! Glädjen var på topp och jag såg nu verkligen fram emot att komma hem för att pröva det nya simkortet jag fick idag/ igår, som är ett mikrokort.

    Så jag kom hem för några timmar sedan, stängde av SG N3'an och satte in kortet - startade upp, den fann den och jag slog in pinkoden. Den lyckades uppdatera klockan och jag tänkte mest bara testa att surfa lite, får endast - "Ingen signal finns i mobilnätverket". Jag har sökt och funnit ett par med samma problem och de har ändrat "APN" och liknande. Jag har gjort som Telias guide om saken, för att få in MMS och mobila nät men funkar fortfarande inte..

    Jag kan inte ens ringa, får bara - "Ej registrerad i nätverket". Inte nog med det, mitt gamla kort med samma nummer har också blivit spärrat, så jag har INGEN telefon just nu. Kan varken smsa, mmsa, surfa på mobilen eller ringa. Jag kan inte ens ringa Telia, jag har försökt..

    Så jag sitter här, strandad och kan inget göra. Jag har återställt telefonen, jag pillrar med "nätverksoperatörer" och väljer mellan de olika operatörerna men inget funkar.. Jag kan inte göra något, min familj kan inte nå mig och jag kan inte kontakta Telia, dessutom har de gått för dagen - underbart..

    Om ni behöver någon information, fakta eller något - säg till, jag behöver verkligen hjälp. Tackar i förhand!

    EDIT: Jag behöver verkligen telefon, imorgonbitti ska jag till veterinären med katten och måste verkligen vara mottagbar, just nu är jag inte det.. Fan..
     
    Last edited: 31 okt 2013
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Om du inte gjort för många inställningar i telefonen redan skulle jag testa att göra en återställning på telefonen. Kan vara så att du missat någon operatörs inställning om du startade upp den utan sim kort. Skulle inte det hjälpa tycker jag att du ska testa med ett annat sim kort, har du haft sim kortet länge skulle jag nog byta ut det allafall.

    Skickat från Tapatalk
     
  3. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Det här hjälper inte dig nu men jag har fått kontaktat halebop då det var lika som för dig, fick då tillsvars att Micro-sim hade en annan typ av aktivering än dom äldre korten

    Men detta hade jag bara när jag först skaffade ett Micro-sim till s3an, nu när jag fick ett nytt fungerade det av sig själv

    SM-N9005 via Tapatalk 2
     
  4. J.S

    J.S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Återställt den redan 1 gång.

    Simkortet är sprillans nytt, är ett sånt där "special" som man kan låta vara normalstort ( som de gamla ) eller göra om till ett "Mini-kort" som används i de mer nyare modellerna. Kortet kom idag eller igår på posten.

    Varför jag nämnde gamla kortet är för att det sitter i min HTC just nu och är OCKSÅ spärrat eller ja, fungerar inte.. Så ingen utav mina två kort fungerar och jag kan inte göra ett enda samtal, endast nöd.
     
  5. J.S

    J.S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick kortet i sånt där vackert papper som det står hur man gör:

    "1. Sätt i sim-kortet enligt bruksanvisningen för din mobil", check.
    "2. Starta mobilen och tryck din pin-kod. Du hittar den på plastkortet som sim-kortet satt på", check.
    "3. Nu är ditt sim-kort aktiverat och du kan börja ringa och sms:a", inte check..

    Jag har läst manualen för telefonen, hur man tar bort fodralet, hur man ska ladda, hur man sätter i simkortet - ja, jag har verkligen gjort allt efter bokens alla regler men det fungerar inte.. Jag gick t o m in på "Telia.se/support" som det står att man ska göra om det inte funkar och jag har klickat mig fram, till APN-inställningar och sånt där, fungerar fortfarande inte..
     
  6. dextan

    dextan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vet att med tre(3) när en vän skulle aktivera sitt kort så var han tvungen att ringa och aktivera det.
    Så antagligen har det blivit något mupp som inte gjorde en automatisk aktivering när du stoppade i simkortet utan telia måste fixa det manuellt. löser sig imorgon ska du se :)
     
  7. J.S

    J.S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men hur ska jag ringa in? Mitt nummer är spärrat.. Jag har inga reservnummer.. Jag betalar ändå nästan 600 kr/ månaden för en telefon, jag väntar mig ju nästan att den ska fungera att ringa med åtminstone..

    Det måste lösa sig nu, jag är helt strandad. Kan inte kontakta de som jag måste imorgonbitti utan telefon..
     
  8. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Spelar ingen roll om apn ( Access point name) skulle vara käpp rätt åt helvete då det bara är för Internet, ringa kan du göra utan apn.

    Halebop skriver:

    När du fått hem ditt nya SIMkort ska det aktiveras per automatik inom 4 timmar. När SIMkortet är aktiverat*behöver du starta om telefonen innan det fungerar, prova därför starta om telefonen med jämna mellanrum.

    För dig som är befintlig Halebop kund eller flyttat numret från Telia:
    När det gäller MicroSIM kort behöver Halebop Support aktivera*det*MicroSIM*som följde med telefonen om du redan har ett vanligt Halebop eller Telia SIMkort.

    SM-N9005 via Tapatalk 2
     
  9. J.S

    J.S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det har inte helt gått 4 timmar ännu, jag kan inte säga exakt men är någonstans mellan 2 - 3, ska jag luta mig tillbaka och kanske slappna av? Jag sitter här på helspänn, har massor bokat imorgon och detta underlättar inte..

    Nu vet inte jag helt men jag frågade på supporten om just detta nya kort, "när jag sätter in detta, kommer det funka av sig själv?" vilket jag fick som svar "Ja", d.v.s att jag ska inte behöva bråka med det. Det skulle bara vara att sätta in det..

    Jag hoppas verkligen det bara är 4 timmars tid som du skrev. Jag går från Telia till Telia, samma abonnemang ( eller abonnemanget förlängdes för 8 dagar sedan ) och nummer, bara nytt kort.

    Jag hoppas verkligen det bara är tiden som är avgörande här, så jävla trött på allt bråk sedan min HTC Sensation.. Jag vill inte ens tänka på eländet.
     
  10. dextan

    dextan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    borde ske direkt trotts det står 4h, men man vet aldrig. du får försöka ringa över skype till Telia imorgon bitti så för det har troligtvis skett någon hängning

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
  11. J.S

    J.S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sådär! Nu är nätet igång, telefonen kan ringa och allting flyter! Jag var nog mestadels orolig. Tack för all hjälp!

    Telefonen för övrigt är en klar 9,8/10 i mitt tycke, denna kommer vara en fröjd att äga!
     
  12. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Va skönt för dig:thumbup::thumbup:

    SM-N9005 via Tapatalk 2