Får inte sms?!

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av drakelol, 2 maj 2011.

  1. drakelol

    drakelol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hejsan.

    Stött på ett problem med min galaxy s (eller?). Jag slutade helt plötsligt få sms från en kompis och hon säger att hon skickar och att hon får mina sms. Jag kan även ringa och ta emot samtal från henne, det roliga är att jag får smsa från andra men INTE från henne.

    Har testat ta ut batteriet och simkortet och låtit ligga men inget funkar.

    Någon som vet vad problemet kan vara?
     
  2. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Samma problem för kompis..
    lösning: redigera nummer, så det inte står 04670 framför din väns nummer... om detta står funkar inte sms
     
  3. drakelol

    drakelol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER


    Det står vanliga nr, dvs 07******** så inget sånt. Men de slutade fungera helt plötsligt och aldrig vart några problem med sms innan :S
     
  4. Dogan

    Dogan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hmm, vet inte om det kan bero på detta, men,
    när jag använder gtalk med någon som har andra tidsinställningar, så kan hela chatten bli konstig.

    Kolla att ni är i samma tidszon etc. Men om det funkade förr så bör det funka nu med.

    I värsta fall, återställ telefonen :)
     
  5. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Du kan ju även prova ladda hem någon sms-app och se vad som händer.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  6. drakelol

    drakelol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja kan ju testa, men vad exakt händer med luren om jag återställer telen?

    Jaha, som vilken? :D
     
  7. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Testa att ta hem Go sms pro eller handsent
     
  8. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    som ovanstående, rekommenderar handcent!
     
  9. spionas

    spionas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har samma problem. Ringt olika operatörer samt Samsung. Tele2:s tekniker menar att detta är ett känt problem för Galaxy S, något som inte Samsung känner till... Jag kommer ingen vart med problemet.
     
  10. EkenILeken

    EkenILeken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om du kanske råkat ut för samma problem som jag har med min Xperia X10 mini, som jag har fått indikationer kan vara en generell Android bug (eller idiotdesign, om det är medvetet).

    Om jag får ett sms som innehåller mer än 160 tecken så vägrar min telefon att ta emot det SMSet, med det resultatet att det SMSet blockar Telias utbuffer i 72 timmar, tills det SMSet tas bort av Telias "skräphantering". Under denna tiden får jag inga SMS som skickats från telefoner med telias abonemang.

    I denna soppan är det tre saker som är fel.

    1. Standarden för SMS är 160tecken för 7bitars teckentabell eller 140 tecken för 8bitars teckentabell, som jag antar vi använder oss av som har åäö. (not. så problemet borde gälla från 140 tecken och inte 160). En telefon ska automatiskt splitta messet till flera mess som sedan normalt sett sätts ihop igen av mottagartelefonen, så att varje enskilt mess håller sig inom standarden. Det gör inte min pappas nya telefon av någon anledning så det kan uppenbarligen ske, vilket iofs är fel.

    2. Ingen vettig systemdesigner bygger en köhantering för SMS som försöker återskicka ett och samma SMS en miljon gånger för att sedan efter 72 timmar slänga det om inte mottagaren vill ha det utan att kanske efter 100 försök lägga det åt sidan och skicka övriga SMS i kön för att sedan börja skicka om det struliga SMSet. Så fungerar tyvärr Telias server. (Jag har pratat med många på supporten, även med "exporterna" och de bekräftar denna design...)

    3. En telefon, och då framförallt en smartphone med ordentliga resurser jämfört med tidigare modeller ska inte totalvägra ett SMS bara för att det råkar vara mer än 160 tecken i det. Min gamla skräp-Nokia tar snällt emot de strulande SMSet om jag flyttar över simkortet till den, men inte min Xperia (2.1). Så vitt jag läst så är detta en generell Androidbugg (hoppas jag har fel) (CrashSMS, Go SMS etc är bara så vitt jag förstått frontends som använder sig av Androids inbyggda SMS hantering, så det hjälper inte ett skit att byta klient), som i princip gör telefonen värdelös i SMS avseende eftersom det blir helt opålitlig, iaf i kombination med Telias server. Vem som helst kan skicka ett för stort SMS och låsa hela mottagningen i 72 timmar.. efter 72 timmar så sprutar alla SMS som låg efter det blockande SMSet.

    Om det är någon annan som har erfarenheter att detta så skulle jag gärna vilja ha tips och lösningsförslag. Är det en generell Androidbugg så innebär det att en uppgradering till en annan nyare mobil inte gör någon skillnad...... Telia hävdar att det är ett känt Androidproblem när jag pratat med dem....
     
  11. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har faktiskt aldrig haft.problem med att få sms som är längre än 160 tecken. Inte på min sgs med 2.3.3 eller min hero med 2.1.


    mvh Richard
     
  12. kallemyran

    kallemyran Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Inte jag heller och för att testa så var jag tvungen att be sambon skicka ett sms på 180 tecken nu. Jag kan inte tänka mig att det är en generell androidbugg för då skulle detta forum vara fullständigt nerlusat med den typen av inlägg. Däremot så är det så att det inte sällan blir fel när olika operatörer skall reläa sms till varandra. jag säger inte att det är det som är lösningen men jag säger att det är vanligt.
    På den tiden "Vadåfån" satsade i Sverige så jobbade jag faktiskt i deras kundtjänst i några månader. Det var inte alls ovanligt att man möttes av popup meddelanden av typen "just nu har våra kunder problem att ta emot sms från telia-mobiler" eller "just nu rapporterar nokia-användare att de har problem att skicka sms. informera att felsökning pågår"

    det enda är nog att ligga på som f*n
     
  13. drakelol

    drakelol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur det är med telia, jag har ju comviq och trodde först att det var något med dem. Men det roliga är att jag inte kan ta emot sms från tele2/comviq men t.ex från personer med 3 och andra operatörer :S
     
  14. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Har hört att om man kör med programmet "whatsapp" en typ sms/im/mess app så kan användare på din kontaktlista som INTE kör med whatsapp bli "spärrade" typ att sms inte kommer fram osv osv. Har testat lite själv idag efter att ha skaffat whatsapp och visst i bland får jag ingen notis om att nytt sms kommit utan jag får öppna mitt sms program och kolla men där finns det. Men andra har sagt att det spärras på deras lurar och inte kommer fram. Sant eller falskt vet jag inte. Men har du whatsapp så kolla om något sånt ligger o bråkar.
     
  15. snoffa

    snoffa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hade exakt samma problem som "EkenILeken" beskrev det. Det som hände var att en kompis skulle skicka en historia på ca 700 tecken, men det kom aldrig fram. Han testade igen och det kom inte fram heller. Några timmar senare så skickade min flickvän sms inte heller det kom fram, värt att säga att att både min kompis och flickvän har halebop, dvs det går via telias nät.

    Hoppade ut på facebook och bad några andra vänner skicka, de som hade tele2 eller telenor kom fram direkt men inte de som hade halebop/telia.

    Kontaktade halebop support och dom sa även dom att android är känd för inte kunna hantera sms som har fler än 160 tecken. Så dom bad mig att sätta i somkortet i en icke android telefon och voila, sms kom fram.
     
  16. Megalo

    Megalo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har Telia och har inga problem med långa sms. Ser ut att vara ett random problem.
     
  17. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Detta är ett randomproblem för galaxy s som främst froyo råkar ut för.

    Hänt min kompis flertalet gånger och går inte att lösa på något annat sätt än att återställa luren, tyvärr. Varken operatörens eller androids fel, utan något i galaxy'n eller dess ROM'ar (egen slutsats). Fick samma fel igår och återställde så fungerade allt igen.
     
  18. snoffa

    snoffa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan tillägg att jag kör med Samsung galaxy s2.

    Jag testade på min sgs2 att återställa telefonen men inte fick jag några sms. Var tvungen att ta simkortet till en gammal mobil för att få dem.