Får inte svar från Samsung

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Sunbringer, 14 augusti 2010.

1. Sunbringer

Sunbringer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    462
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Hej!

Jag skickade för ett tag sedan ett mail till Samsung med några frågor om Galaxyn, men jag har tyvärr fortfarande inte fått något svar. Jag tänkte därför att jag skulle testa att ställa frågorna här på forumet istället och se om det går bättre.

Här är mitt mail:

Hej!

Jag undrar över ett par saker angående Galaxy S som jag tyvärr inte har kunnat få svar på från försäljare eller från sökning på nätet.

1. På min Omnia HD, som jag i första hand köpte för att kunna se film och tv-serier på, har jag tyvärr inte kunnat spela upp många av de film-filer som jag har lagt in. Dessa har varit bland annt wmv-, mpeg och avi-filer. Trots att det står i produktbeskrivningen att telefonen stödjer dessa format har de inte fungerat i telefonen. Jag undrar därför hur filmstödet är i Galaxy S. Enligt produktbeskrivningen skall ju den också klara av att spela upp dessa filer, men om den inte skulle klara av att spela upp dessa, eller åtminstone en stor del av dessa, finns det då möjlighet att lämna tillaka telefonen genom att hänvisa till garantin eller något liknande? De flesta butiker lämnar ju inte öppet köp på telefoner och det går ju inte att prova att lägga in film-filer i butiken.

2. Jag har läst att många har haft problem med programmet Kies, och detta särskilt om man har Windows 7. Behöver man Kies eller kan man utföra allt utan det programmet? Kan man exempelvis uppgradera Firmware eller operativsystem utan att använda sig av Kies?

3. Jag använder för närvarande Mobipocket för att läsa e-böcker på min Omnia HD vilken jag tycker fungerar okej. Jag undrar över vilka filer den inbyggda e-bokläsaren i Galaxyn stöder. Exempelvis .txt-, .lit- eller .pmc-filer.

4. När Galaxyn först lanserades skrev några butiker ut att en 16 Gb-version fanns att beställa, men nu har jag inte lyckats hitta det någonstans längre. Hur skall man gå till väga för att köpa 16 Gb-versionen? Kommer den att lanseras vid senare tillfälle i Sverige eller måste man handla den från något annat land i Europa och i så fall vilka nackdelar innebär det?

5. Jag läste att en person som beställde sin telefon via internetsajten Pixmania fick firmwareversion jf5, medan andra har jf3. Vad är skillnaden mellan dessa versioner? Jag läste vidare att flera personer har haft problem med att telefonen laggar och ibland fryser. Är det något som har åtgärdats i ny firmware? Bör man försöka få en telefon med jf5 för att undvika vissa buggar som finns i den tidigare versionen?

6. Finns det ett fastställt datum i september för uppgradering av Android 2.1 till 2.2 till Galaxyn?

Jag hoppas att ni har möjlighet att svara på dessa frågor och jag ser fram mot era svar! Tack på förhand för hjälpen!

Fråga nummer tre lyckades jag hitta lite svar på. Ebok-läsaren verkar vara Aldiko och den klarar endast av ett format, epub. Jag antar att man får försöka hitta något konverteringsprogram för att läsa eböcker som är av annat filformat. Eller?

2. tysonayt

tysonayt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

1. Jag tycker att den klarar av typ allt, mkv och avi jag testat fungerar fint, då också 720p som blir sjukt snyggt på 4" skärmen.

4. 16GB verkar inte gå att få tag på i Sverige, kör du från t.ex. tyskland så kan det vara så att du inte kan få svenska som språk standard men går nog att fixa med roms om du vill.

3. qwas00

qwas00 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

När det gäller filändelser (avi, mpeg etc) så kan samma ändelse vara kodade på helt olika sätt. Det är därför i princip omöjligt att garantera att alla avi filmer t.ex. kommer funka.
    Officiella uppdateringar kommer göras genom Kies, men andra kan man uppgradera med ett mer inofficiellt verktyg, Odin
    Vet ej
    16GB versionen finns/kommer inte till Sverige
    Det spelar ingen större roll vilken inbyggd programvara telefonen kommer med, man kan ändå uppgradera den själv. Det finns ingen "Change log", så man vet inte riktigt skillnaderna mellan alla programvaror.
    September för Frankrike. Troligen kan vi åtminstone få den på inofficiellt vis då också.

I FAQ Finns också en del intressanta saker som du kan läsa. Bifogad nedan.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Last edited: 14 augusti 2010
  4. Sunbringer

Mottagna gillanden:
    462
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Tack för två grymt snabba svar!

Något som Samsung inte har svart på under hela veckan :)

Det låter riktigt bra att den klarat av att spela upp de flesta filmer. Min fru har en windows-mobil (Omnia i900) och har Coreplayer på den som hittills fixat alla filmfiler. Men jag förstår att det inte går att garantera, så som du säger Qwas, att alla filer fungerar. Men man vill ju ändå att de flesta av divx- och xvid-filerna skall fungera med tanke på att Coreplayer tyvärr inte finns till Android.

Synd att man behöver Kies för uppdateringar, men man får väl hoppas att det inte strular.

Att hålla på med ROMs och inoficiella firmwares eller att Roota och grejer vill jag absolut slippa hålla på med. :) Så jag hoppas att luren skall fungera bra utan det och att det ska räcka med de officiella uppdateringarna som förhoppningsvis kommer snart.

Eller är ni av uppfattningen att det för närvarande krävs inoficiella firmwares eller buggfixar för att man ska vara nöjd med telefonen? Jag har till exempel läst om GPS-buggen och lite sådana saker.

5. qwas00

qwas00 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det krävs inga inofficiella firmwares, den är riktigt bra ändå, men en å andra sidan blir den ännu snabbare och bättre isf.

6. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    3. Aldiko eBook reader som följer med läser enbart epub filer.

Sent from my personal disorganizer GT-I9000

7. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som sagt för att spela upp en video ska man både ha rätt filändelse(container) samt så kallad codec.

t ex fungerar .avi och divx i kombination.
    .avi och wmv ska väl funka för den stödjer ju både codec WMV och format avi, men vågar inte ge garanti ;)
    Men ja som sagt det är krångligt

8. mumin29

mumin29 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

vad tjänar jag på att roota min samsung galaxy s i9000

9. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    klipper lite ur en annan tråd: "Att Roota mobilen ger dig " SU " eller " Super User " rättigheter som i sin tur gör att du kan göra mycket mera med din mobils mjukvara än innan.
    Du kan till t.ex. radera appar och även system appar och filer och du ska
    gå till väga med största försiktighet med dessa för i värsta fall kan du " bricka " din mobil !

Så använd synd förnuft och ha det så kul med din Rootad Galaxy S"

10. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

vad mailar man om man vill försöka få tag på samsung ang. ett litet problem med galaxy s? vanlig support?

11. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Fick du någon bekräftelse på att mailet hade skickats?
    Jag testade att maila Samsung en gång, och då stod det bara att mailet skickas, men rutan blev bara vit och inget annat kom upp.
    Då fick jag inget svar.

Så efter en vecka ungefär så testade jag igen, och då kom det upp en ruta där det stod att mailet hade skickats och fönstret stängdes ner, och då fick jag svar bara några dagar efter

12. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om man är cynisk kanske man kan säga att du inte får nån hjälp med småproblem när dom inte ens vill fixa större problem.. Bäst är väl att ringa supporten antar jag..

13. Sunbringer

Mottagna gillanden:
    462
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Tack för alla svar. Jag fick svar från Samsung unger en och en halv vecka efter att jag hade skickat mailet. Här är svaret:

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

Mobiltelefonen Samsung Galaxty S stödjer följande filformat: WMV, MPEG4,
    DivX och Xvid, 3GP, H.263 och H.264. Filmer som använder sig av dessa
    videokoder/filformat skall telefonen kunna spela upp helt utan problem.

Den applikation som används som dokumentläsare i telefonen heter ThinkFree Office.
    Som vi kan se så stödjer programmet visning av PDF-dokument och visning, redigering och
    även skapande av Microsoft Word/Excel/Powerpoint dokument. Dukan läsa mer om programmet
    via websidan http://product.thinkfree.com/mobile/android

Om du behöver arbeta med telefonens huvudminne för atttex. överföra filer och
    synkronisera kontakt-/kalenderuppgifter med din PC krävs programvaran Samsung Kies.
    Det är även denna programvara som kommer att användas för att uppgradera telefonen
    när en senare mjukvaru version finns tillgänglig.

När Android 2.2 kommer att komma är i dagsläget inte fastställt ännu.

Det finns i dagsläget inga planer för att lansera Samsung Galaxy S med 16GB här i norden.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.